Thinking with Sloterdijk. Anthropotechnics, exercise, and education

This book addresses the texts of Peter Sloterdijk searching for theoreticalmethodological notions to reflect on the problems of education, pedagogy, and philosophy itself from other perspectives. By assuming philosophy as a matter of problematization, notions such as anthropotechnics and exercise em...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pulido-Cortés, Oscar; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Espinel, Oscar ; Corporación Universitaria Minuto de Dios, Cárdenas Obregón, Karen Andrea ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Díaz Bernal, Juan Guillermo ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Castro Patarroyo, Lizeth Ximena; INEM Carlos Arturo torres, Pérez Burgos, Diego Fernando ; Fundación Pedagógica Rayuela, Mora Vanegas, Diana Ximena, Alba Talero, Miguel Ángel, Montaña Contreras, Deiscy Soraya ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Cruz Vargas, Iván Darío ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Ojeda Suárez, Manuel Alejandro ; I.E. departamental Tierra de promisión, Vargas, Ingrid ; Corporación Universitaria Minuto de Dios, Hurtado, Johan ; Corporación Universitaria Minuto de Dios, Patino-Cuervo, Daniela; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Torres-Torres, Aura Marcela ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Format: Online
Language:spa
Published: UPTC Editorial 2021
Subjects:
Online Access:https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/163
_version_ 1802223908534878208
author Pulido-Cortés, Oscar; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Espinel, Oscar ; Corporación Universitaria Minuto de Dios
Cárdenas Obregón, Karen Andrea ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Díaz Bernal, Juan Guillermo ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Castro Patarroyo, Lizeth Ximena; INEM Carlos Arturo torres
Pérez Burgos, Diego Fernando ; Fundación Pedagógica Rayuela
Mora Vanegas, Diana Ximena
Alba Talero, Miguel Ángel
Montaña Contreras, Deiscy Soraya ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Cruz Vargas, Iván Darío ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Ojeda Suárez, Manuel Alejandro ; I.E. departamental Tierra de promisión
Vargas, Ingrid ; Corporación Universitaria Minuto de Dios
Hurtado, Johan ; Corporación Universitaria Minuto de Dios
Patino-Cuervo, Daniela; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Torres-Torres, Aura Marcela ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
author_facet Pulido-Cortés, Oscar; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Espinel, Oscar ; Corporación Universitaria Minuto de Dios
Cárdenas Obregón, Karen Andrea ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Díaz Bernal, Juan Guillermo ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Castro Patarroyo, Lizeth Ximena; INEM Carlos Arturo torres
Pérez Burgos, Diego Fernando ; Fundación Pedagógica Rayuela
Mora Vanegas, Diana Ximena
Alba Talero, Miguel Ángel
Montaña Contreras, Deiscy Soraya ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Cruz Vargas, Iván Darío ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Ojeda Suárez, Manuel Alejandro ; I.E. departamental Tierra de promisión
Vargas, Ingrid ; Corporación Universitaria Minuto de Dios
Hurtado, Johan ; Corporación Universitaria Minuto de Dios
Patino-Cuervo, Daniela; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Torres-Torres, Aura Marcela ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
author_sort Pulido-Cortés, Oscar; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
collection OJS
description This book addresses the texts of Peter Sloterdijk searching for theoreticalmethodological notions to reflect on the problems of education, pedagogy, and philosophy itself from other perspectives. By assuming philosophy as a matter of problematization, notions such as anthropotechnics and exercise emerge to shape new questions and new ways of asking in the field of philosophy of education. Reading Sloterdijk’s texts leads to pieces of writing that inquire into the exercising forms involved in teaching, being a teacher, the learner, the learning, and the bodies sculpted by sports practices, writing, and reading. Through these techniques, spaces and mechanisms, human beings become what they are: human. Working on problems under this theoretical-methodological perspective means exploring the potential of the tools to use them and even to develop otherapplications, forms, and possibilities. However, this use must be supported by the review, the knowledge, and the preparation of tools, which is the purpose of this book, based on the approach to Sloterdijk’s thought
format Online
id oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-199
institution Portal de Libros UPTC
language spa
publishDate 2021
publisher UPTC Editorial
record_format ojs
spelling oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-1992021-11-04T15:36:12Z Thinking with Sloterdijk. Anthropotechnics, exercise, and education Pensar con Sloterdijk. Antropotécnica, ejercicio y educación Pulido-Cortés, Oscar; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Espinel, Oscar ; Corporación Universitaria Minuto de Dios Cárdenas Obregón, Karen Andrea ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Díaz Bernal, Juan Guillermo ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Castro Patarroyo, Lizeth Ximena; INEM Carlos Arturo torres Pérez Burgos, Diego Fernando ; Fundación Pedagógica Rayuela Mora Vanegas, Diana Ximena Alba Talero, Miguel Ángel Montaña Contreras, Deiscy Soraya ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Cruz Vargas, Iván Darío ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Ojeda Suárez, Manuel Alejandro ; I.E. departamental Tierra de promisión Vargas, Ingrid ; Corporación Universitaria Minuto de Dios Hurtado, Johan ; Corporación Universitaria Minuto de Dios Patino-Cuervo, Daniela; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Torres-Torres, Aura Marcela ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia formación filosofía de la educación enseñanza de la filosofía filosofía Sloterdijk training philosophy of education philosophy teaching philosophy Sloterdijk This book addresses the texts of Peter Sloterdijk searching for theoreticalmethodological notions to reflect on the problems of education, pedagogy, and philosophy itself from other perspectives. By assuming philosophy as a matter of problematization, notions such as anthropotechnics and exercise emerge to shape new questions and new ways of asking in the field of philosophy of education. Reading Sloterdijk’s texts leads to pieces of writing that inquire into the exercising forms involved in teaching, being a teacher, the learner, the learning, and the bodies sculpted by sports practices, writing, and reading. Through these techniques, spaces and mechanisms, human beings become what they are: human. Working on problems under this theoretical-methodological perspective means exploring the potential of the tools to use them and even to develop otherapplications, forms, and possibilities. However, this use must be supported by the review, the knowledge, and the preparation of tools, which is the purpose of this book, based on the approach to Sloterdijk’s thought El presente libro aborda los textos de Peter Sloterdijk en busca de nociones teórico-metodológicas para pensar los problemas de la educación, de la pedagogía y de la filosofía misma desde otras perspectivas. Al asumir la filosofía como una labor de problematización, emergen nociones como antropotécnica y ejercicio para dar forma a nuevas preguntas y a nuevas maneras de preguntar en el ámbito de la filosofía de la educación. La lectura de los textos de Sloterdijk lleva a escritos que indagan sobre las formas ejercitantes que rodean la enseñanza, el ser maestro, el aprendiz, el aprender y los cuerpos esculpidos por prácticas deportivas, la escritura y la lectura. Mediante estas técnicas, espacios y mecanismos, los seres humanos se hacen lo que son: humanos. Operar con problemas bajo esta perspectiva teórico-metodológica significa explorar las potencialidades de las herramientas para hacer uso de ellas e, incluso, para forjar otras aplicaciones, formas y posibilidades. Sin embargo, este uso debe sustentarse en la revisión, el conocimiento y la preparación de las herramientas, lo cual es el propósito de este libro, a partir de la aproximación al pensamiento de Sloterdijk. UPTC Editorial Editorial UPTC 2021-11-04 Libro Digital (DA) https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/163 978-958-660-589-2 UPTC Editorial; Editorial UPTC; spa https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/163/199/3747 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/163/199/7896 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/163/199/7897 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/163/199/7898 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/163/199/7899 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/163/199/7900 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/163/199/7901 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/163/199/7902 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/163/199/7903 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/163/199/7904
spellingShingle formación
filosofía de la educación
enseñanza de la filosofía
filosofía
Sloterdijk
training
philosophy of education
philosophy teaching
philosophy
Sloterdijk
Pulido-Cortés, Oscar; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Espinel, Oscar ; Corporación Universitaria Minuto de Dios
Cárdenas Obregón, Karen Andrea ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Díaz Bernal, Juan Guillermo ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Castro Patarroyo, Lizeth Ximena; INEM Carlos Arturo torres
Pérez Burgos, Diego Fernando ; Fundación Pedagógica Rayuela
Mora Vanegas, Diana Ximena
Alba Talero, Miguel Ángel
Montaña Contreras, Deiscy Soraya ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Cruz Vargas, Iván Darío ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Ojeda Suárez, Manuel Alejandro ; I.E. departamental Tierra de promisión
Vargas, Ingrid ; Corporación Universitaria Minuto de Dios
Hurtado, Johan ; Corporación Universitaria Minuto de Dios
Patino-Cuervo, Daniela; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Torres-Torres, Aura Marcela ; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Thinking with Sloterdijk. Anthropotechnics, exercise, and education
title Thinking with Sloterdijk. Anthropotechnics, exercise, and education
title_alt Pensar con Sloterdijk. Antropotécnica, ejercicio y educación
title_full Thinking with Sloterdijk. Anthropotechnics, exercise, and education
title_fullStr Thinking with Sloterdijk. Anthropotechnics, exercise, and education
title_full_unstemmed Thinking with Sloterdijk. Anthropotechnics, exercise, and education
title_short Thinking with Sloterdijk. Anthropotechnics, exercise, and education
title_sort thinking with sloterdijk anthropotechnics exercise and education
topic formación
filosofía de la educación
enseñanza de la filosofía
filosofía
Sloterdijk
training
philosophy of education
philosophy teaching
philosophy
Sloterdijk
topic_facet formación
filosofía de la educación
enseñanza de la filosofía
filosofía
Sloterdijk
training
philosophy of education
philosophy teaching
philosophy
Sloterdijk
url https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/163
work_keys_str_mv AT pulidocortesoscaruniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia thinkingwithsloterdijkanthropotechnicsexerciseandeducation
AT espineloscarcorporacionuniversitariaminutodedios thinkingwithsloterdijkanthropotechnicsexerciseandeducation
AT cardenasobregonkarenandreauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia thinkingwithsloterdijkanthropotechnicsexerciseandeducation
AT diazbernaljuanguillermouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia thinkingwithsloterdijkanthropotechnicsexerciseandeducation
AT castropatarroyolizethximenainemcarlosarturotorres thinkingwithsloterdijkanthropotechnicsexerciseandeducation
AT perezburgosdiegofernandofundacionpedagogicarayuela thinkingwithsloterdijkanthropotechnicsexerciseandeducation
AT moravanegasdianaximena thinkingwithsloterdijkanthropotechnicsexerciseandeducation
AT albataleromiguelangel thinkingwithsloterdijkanthropotechnicsexerciseandeducation
AT montanacontrerasdeiscysorayauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia thinkingwithsloterdijkanthropotechnicsexerciseandeducation
AT cruzvargasivandariouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia thinkingwithsloterdijkanthropotechnicsexerciseandeducation
AT ojedasuarezmanuelalejandroiedepartamentaltierradepromision thinkingwithsloterdijkanthropotechnicsexerciseandeducation
AT vargasingridcorporacionuniversitariaminutodedios thinkingwithsloterdijkanthropotechnicsexerciseandeducation
AT hurtadojohancorporacionuniversitariaminutodedios thinkingwithsloterdijkanthropotechnicsexerciseandeducation
AT patinocuervodanielauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia thinkingwithsloterdijkanthropotechnicsexerciseandeducation
AT torrestorresauramarcelauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia thinkingwithsloterdijkanthropotechnicsexerciseandeducation
AT pulidocortesoscaruniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia pensarconsloterdijkantropotecnicaejercicioyeducacion
AT espineloscarcorporacionuniversitariaminutodedios pensarconsloterdijkantropotecnicaejercicioyeducacion
AT cardenasobregonkarenandreauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia pensarconsloterdijkantropotecnicaejercicioyeducacion
AT diazbernaljuanguillermouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia pensarconsloterdijkantropotecnicaejercicioyeducacion
AT castropatarroyolizethximenainemcarlosarturotorres pensarconsloterdijkantropotecnicaejercicioyeducacion
AT perezburgosdiegofernandofundacionpedagogicarayuela pensarconsloterdijkantropotecnicaejercicioyeducacion
AT moravanegasdianaximena pensarconsloterdijkantropotecnicaejercicioyeducacion
AT albataleromiguelangel pensarconsloterdijkantropotecnicaejercicioyeducacion
AT montanacontrerasdeiscysorayauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia pensarconsloterdijkantropotecnicaejercicioyeducacion
AT cruzvargasivandariouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia pensarconsloterdijkantropotecnicaejercicioyeducacion
AT ojedasuarezmanuelalejandroiedepartamentaltierradepromision pensarconsloterdijkantropotecnicaejercicioyeducacion
AT vargasingridcorporacionuniversitariaminutodedios pensarconsloterdijkantropotecnicaejercicioyeducacion
AT hurtadojohancorporacionuniversitariaminutodedios pensarconsloterdijkantropotecnicaejercicioyeducacion
AT patinocuervodanielauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia pensarconsloterdijkantropotecnicaejercicioyeducacion
AT torrestorresauramarcelauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia pensarconsloterdijkantropotecnicaejercicioyeducacion