_version_ 1802223909716623360
author Rodríguez Hernández, Ariel Adolfo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Pinzón Villamil, Josué Nicolás; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Avella Forero, Fanny; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Moreno Cely, Claudia Patricia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Camacho, Mauricio Enrique; University of Applied Sciences and Arts
Rodríguez Niño, María Consuelo; Universidad Nacional Abierta y a Distancia
author_facet Rodríguez Hernández, Ariel Adolfo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Pinzón Villamil, Josué Nicolás; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Avella Forero, Fanny; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Moreno Cely, Claudia Patricia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Camacho, Mauricio Enrique; University of Applied Sciences and Arts
Rodríguez Niño, María Consuelo; Universidad Nacional Abierta y a Distancia
author_sort Rodríguez Hernández, Ariel Adolfo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
collection OJS
description The book presents the results of the research that aimed to design a quality management model for teacher support in distance and online education programs, taking the Pedagogical and Technological University of Colombia as a case study in order to improve and follow up the process. In chapter 1, the methodology used, the problem situation and the methodological design developed for the research approach are exposed. Chapter 2 presents the theoretical and conceptual bases that support the teaching tutorial accompaniment. Chapter 3 delivers the results of the research in each of its phases and that lead to the management model of teacher support proposed for distance and online education programs. The definitions, architecture, pedagogical and support strategies, management and monitoring of the same are shown. Finally, in chapter 4, the integration of the teacher support model, the concept and scope of educational technological competence of the teacher in distance and online education is made. As a closing, some technologies and digital tools that can support the teaching accompaniment processes are delivered as a suggestion.
format Online
id oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-209
institution Portal de Libros UPTC
language spa
publishDate 2022
publisher UPTC Editorial
record_format ojs
spelling oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-2092022-04-01T15:30:38Z Model of management of teacher accompaniment in online and distance education programs Modelo de gestión del acompañamiento docente en programas de educación en línea y a distancia Rodríguez Hernández, Ariel Adolfo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Pinzón Villamil, Josué Nicolás; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Avella Forero, Fanny; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Moreno Cely, Claudia Patricia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Camacho, Mauricio Enrique; University of Applied Sciences and Arts Rodríguez Niño, María Consuelo; Universidad Nacional Abierta y a Distancia acompañamiento docente modelo de acompañamiento tutorial acompañamiento de educación a distancia acompañamiento de educación en línea tutoría en educación en línea tutoría en educación a distancia teacher accompanime tutorial accompaniment model distance education accompaniment online education accompaniment tutoring in online education tutoring in distance education The book presents the results of the research that aimed to design a quality management model for teacher support in distance and online education programs, taking the Pedagogical and Technological University of Colombia as a case study in order to improve and follow up the process. In chapter 1, the methodology used, the problem situation and the methodological design developed for the research approach are exposed. Chapter 2 presents the theoretical and conceptual bases that support the teaching tutorial accompaniment. Chapter 3 delivers the results of the research in each of its phases and that lead to the management model of teacher support proposed for distance and online education programs. The definitions, architecture, pedagogical and support strategies, management and monitoring of the same are shown. Finally, in chapter 4, the integration of the teacher support model, the concept and scope of educational technological competence of the teacher in distance and online education is made. As a closing, some technologies and digital tools that can support the teaching accompaniment processes are delivered as a suggestion. El libro presenta los resultados de la investigación que tuvo como objetivo diseñar un modelo de gestión de la calidad del acompañamiento docente en programas de educación a distancia y en línea, tomando como caso de estudio la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia a fin de mejorar y hacer seguimiento al proceso. En el capítulo 1, se expone la metodología utilizada, la situación problémica y el diseño metodológico desarrollado para el abordaje de la investigación. El capítulo 2, presenta las bases teóricas y conceptuales que fundamentan el acompañamiento tutorial docente. El capítulo 3, entrega los resultados de la investigación en cada una de sus fases y que llevan al modelo de gestión del acompañamiento docente propuesto para programas de educación a distancia y en línea. Se muestran las definiciones, arquitectura, estrategias pedagógicas y de acompañamiento, gestión y seguimiento del mismo. Finalmente, en el capítulo 4, se hace la integración del modelo de acompañamiento docente, del concepto y alcances de competencia tecnológica educativa del docente en la educación a distancia y en línea. Como cierre, se entregan a manera de sugerencia, algunas tecnologías y herramientas digitales que puedan apoyar los procesos de acompañamiento docente. UPTC Editorial Editorial UPTC 2022-04-01 Libro Digital (DA) https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/174 978-958-660-616-5 UPTC Editorial; Editorial UPTC; spa https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/174/209/3989 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/174/209/3990 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/174/209/3991 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/174/209/3992 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/174/209/3993 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/174/209/3994
spellingShingle acompañamiento docente
modelo de acompañamiento tutorial
acompañamiento de educación a distancia
acompañamiento de educación en línea
tutoría en educación en línea
tutoría en educación a distancia
teacher accompanime
tutorial accompaniment model
distance education accompaniment
online education accompaniment
tutoring in online education
tutoring in distance education
Rodríguez Hernández, Ariel Adolfo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Pinzón Villamil, Josué Nicolás; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Avella Forero, Fanny; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Moreno Cely, Claudia Patricia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Camacho, Mauricio Enrique; University of Applied Sciences and Arts
Rodríguez Niño, María Consuelo; Universidad Nacional Abierta y a Distancia
Model of management of teacher accompaniment in online and distance education programs
title Model of management of teacher accompaniment in online and distance education programs
title_alt Modelo de gestión del acompañamiento docente en programas de educación en línea y a distancia
title_full Model of management of teacher accompaniment in online and distance education programs
title_fullStr Model of management of teacher accompaniment in online and distance education programs
title_full_unstemmed Model of management of teacher accompaniment in online and distance education programs
title_short Model of management of teacher accompaniment in online and distance education programs
title_sort model of management of teacher accompaniment in online and distance education programs
topic acompañamiento docente
modelo de acompañamiento tutorial
acompañamiento de educación a distancia
acompañamiento de educación en línea
tutoría en educación en línea
tutoría en educación a distancia
teacher accompanime
tutorial accompaniment model
distance education accompaniment
online education accompaniment
tutoring in online education
tutoring in distance education
topic_facet acompañamiento docente
modelo de acompañamiento tutorial
acompañamiento de educación a distancia
acompañamiento de educación en línea
tutoría en educación en línea
tutoría en educación a distancia
teacher accompanime
tutorial accompaniment model
distance education accompaniment
online education accompaniment
tutoring in online education
tutoring in distance education
url https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/174
work_keys_str_mv AT rodriguezhernandezarieladolfouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia modelofmanagementofteacheraccompanimentinonlineanddistanceeducationprograms
AT pinzonvillamiljosuenicolasuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia modelofmanagementofteacheraccompanimentinonlineanddistanceeducationprograms
AT avellaforerofannyuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia modelofmanagementofteacheraccompanimentinonlineanddistanceeducationprograms
AT morenocelyclaudiapatriciauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia modelofmanagementofteacheraccompanimentinonlineanddistanceeducationprograms
AT camachomauricioenriqueuniversityofappliedsciencesandarts modelofmanagementofteacheraccompanimentinonlineanddistanceeducationprograms
AT rodriguezninomariaconsuelouniversidadnacionalabiertayadistancia modelofmanagementofteacheraccompanimentinonlineanddistanceeducationprograms
AT rodriguezhernandezarieladolfouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia modelodegestiondelacompanamientodocenteenprogramasdeeducacionenlineayadistancia
AT pinzonvillamiljosuenicolasuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia modelodegestiondelacompanamientodocenteenprogramasdeeducacionenlineayadistancia
AT avellaforerofannyuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia modelodegestiondelacompanamientodocenteenprogramasdeeducacionenlineayadistancia
AT morenocelyclaudiapatriciauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia modelodegestiondelacompanamientodocenteenprogramasdeeducacionenlineayadistancia
AT camachomauricioenriqueuniversityofappliedsciencesandarts modelodegestiondelacompanamientodocenteenprogramasdeeducacionenlineayadistancia
AT rodriguezninomariaconsuelouniversidadnacionalabiertayadistancia modelodegestiondelacompanamientodocenteenprogramasdeeducacionenlineayadistancia