Escuelas Normales Superiores “Experiencias pedagógicas en tiempos de pandemia”

The COVID-19 pandemic also affected the teaching and learning processes of the education system. The educational institutions, including the Higher Normal Schools, had to rethink their pedagogical strategies to meet the curricular purposes. Curricular flexibility, the use of technology and electroni...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: CÁRDENAS SOLER, RUTH NAYIBE; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, MANOSALVA CORREDOR, MARTHA STELLA; ENSD María Montessori, MONDRAGÓN LOVERA, MARCELA; Escuela Normal Superior María Auxiliadora, NOVAL PEDRAZA, CLARYBELL; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón, OLIVARES CIFUENTES, DAYANA KATHERIN; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, DIAZ MEDINA, JOHN ALFONSO; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, SOLER JIMÉNEZ, GLORIA ISABEL; Institución Educativa Escuela Normal Superior, VARGAS PATIÑO, EDWIN OSBALDO, TORRES MONSALVE, MONICA DEL PILAR; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón, MATEUS CASAS, NANCY ESPERANZA, SASTOQUE CORONADO, AIDA GRACIELA; Escuela Normal Superior de Ubaté, MALDONADO CASTAÑEDA, HELENA PAOLA, JIMÉNEZ CUBILLOS, LUISA FERNANDA; Escuela Normal Superior de Junín, MÉNDEZ AGUILERA, YEISON ALFONSO; Escuela Normal Superior de Junín - ENSJ, VILLAMIL MERCHÁN, CLAUDIA YAMILE; Escuela Normal Superior ‘Leonor Álvarez Pinzón’, LEGUIZAMÓN GONZÁLEZ, MYRIAM CECILIA; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, PÁEZ GONZÁLEZ, LEONARDO ALEXIS; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Format: Online
Language:spa
Published: UPTC Editorial 2022
Online Access:https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/176
_version_ 1802223909975621632
author CÁRDENAS SOLER, RUTH NAYIBE; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
MANOSALVA CORREDOR, MARTHA STELLA; ENSD María Montessori
MONDRAGÓN LOVERA, MARCELA; Escuela Normal Superior María Auxiliadora
NOVAL PEDRAZA, CLARYBELL; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón
OLIVARES CIFUENTES, DAYANA KATHERIN; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
DIAZ MEDINA, JOHN ALFONSO; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
SOLER JIMÉNEZ, GLORIA ISABEL; Institución Educativa Escuela Normal Superior
VARGAS PATIÑO, EDWIN OSBALDO
TORRES MONSALVE, MONICA DEL PILAR; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón
MATEUS CASAS, NANCY ESPERANZA
SASTOQUE CORONADO, AIDA GRACIELA; Escuela Normal Superior de Ubaté
MALDONADO CASTAÑEDA, HELENA PAOLA
JIMÉNEZ CUBILLOS, LUISA FERNANDA; Escuela Normal Superior de Junín
MÉNDEZ AGUILERA, YEISON ALFONSO; Escuela Normal Superior de Junín - ENSJ
VILLAMIL MERCHÁN, CLAUDIA YAMILE; Escuela Normal Superior ‘Leonor Álvarez Pinzón’
LEGUIZAMÓN GONZÁLEZ, MYRIAM CECILIA; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
PÁEZ GONZÁLEZ, LEONARDO ALEXIS; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
author_facet CÁRDENAS SOLER, RUTH NAYIBE; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
MANOSALVA CORREDOR, MARTHA STELLA; ENSD María Montessori
MONDRAGÓN LOVERA, MARCELA; Escuela Normal Superior María Auxiliadora
NOVAL PEDRAZA, CLARYBELL; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón
OLIVARES CIFUENTES, DAYANA KATHERIN; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
DIAZ MEDINA, JOHN ALFONSO; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
SOLER JIMÉNEZ, GLORIA ISABEL; Institución Educativa Escuela Normal Superior
VARGAS PATIÑO, EDWIN OSBALDO
TORRES MONSALVE, MONICA DEL PILAR; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón
MATEUS CASAS, NANCY ESPERANZA
SASTOQUE CORONADO, AIDA GRACIELA; Escuela Normal Superior de Ubaté
MALDONADO CASTAÑEDA, HELENA PAOLA
JIMÉNEZ CUBILLOS, LUISA FERNANDA; Escuela Normal Superior de Junín
MÉNDEZ AGUILERA, YEISON ALFONSO; Escuela Normal Superior de Junín - ENSJ
VILLAMIL MERCHÁN, CLAUDIA YAMILE; Escuela Normal Superior ‘Leonor Álvarez Pinzón’
LEGUIZAMÓN GONZÁLEZ, MYRIAM CECILIA; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
PÁEZ GONZÁLEZ, LEONARDO ALEXIS; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
author_sort CÁRDENAS SOLER, RUTH NAYIBE; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
collection OJS
description The COVID-19 pandemic also affected the teaching and learning processes of the education system. The educational institutions, including the Higher Normal Schools, had to rethink their pedagogical strategies to meet the curricular purposes. Curricular flexibility, the use of technology and electronic platforms and devices, became the dynamizing mechanisms of academic activity. This book has ten pedagogical experiences that occurred in times of pandemic, described by practicing teachers. The document is structured in four parts: virtuality and curriculum, virtuality and arts, virtuality and pedagogical possibilities and research. It is the wish of the authors that the reader finds in these pages a reference point for their teaching work, a motivator to transform the classroom pedagogical experience and an opportunity to continue building an educational system that is pertinent and coherent with the context of those who teach and those who learn.
format Online
id oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-211
institution Portal de Libros UPTC
language spa
publishDate 2022
publisher UPTC Editorial
record_format ojs
spelling oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-2112022-04-01T21:12:20Z Escuelas Normales Superiores “Experiencias pedagógicas en tiempos de pandemia” CÁRDENAS SOLER, RUTH NAYIBE; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia MANOSALVA CORREDOR, MARTHA STELLA; ENSD María Montessori MONDRAGÓN LOVERA, MARCELA; Escuela Normal Superior María Auxiliadora NOVAL PEDRAZA, CLARYBELL; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón OLIVARES CIFUENTES, DAYANA KATHERIN; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia DIAZ MEDINA, JOHN ALFONSO; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia SOLER JIMÉNEZ, GLORIA ISABEL; Institución Educativa Escuela Normal Superior VARGAS PATIÑO, EDWIN OSBALDO TORRES MONSALVE, MONICA DEL PILAR; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón MATEUS CASAS, NANCY ESPERANZA SASTOQUE CORONADO, AIDA GRACIELA; Escuela Normal Superior de Ubaté MALDONADO CASTAÑEDA, HELENA PAOLA JIMÉNEZ CUBILLOS, LUISA FERNANDA; Escuela Normal Superior de Junín MÉNDEZ AGUILERA, YEISON ALFONSO; Escuela Normal Superior de Junín - ENSJ VILLAMIL MERCHÁN, CLAUDIA YAMILE; Escuela Normal Superior ‘Leonor Álvarez Pinzón’ LEGUIZAMÓN GONZÁLEZ, MYRIAM CECILIA; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia PÁEZ GONZÁLEZ, LEONARDO ALEXIS; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia The COVID-19 pandemic also affected the teaching and learning processes of the education system. The educational institutions, including the Higher Normal Schools, had to rethink their pedagogical strategies to meet the curricular purposes. Curricular flexibility, the use of technology and electronic platforms and devices, became the dynamizing mechanisms of academic activity. This book has ten pedagogical experiences that occurred in times of pandemic, described by practicing teachers. The document is structured in four parts: virtuality and curriculum, virtuality and arts, virtuality and pedagogical possibilities and research. It is the wish of the authors that the reader finds in these pages a reference point for their teaching work, a motivator to transform the classroom pedagogical experience and an opportunity to continue building an educational system that is pertinent and coherent with the context of those who teach and those who learn. La pandemia por la COVID-19 también incidió en los procesos de enseñanza y aprendizaje del sistema educativo. Es así como las instituciones educativas, entre ellas las Escuelas Normales Superiores, tuvieron que replantear sus estrategias pedagógicas para cumplir con los propósitos curriculares. La flexibilización curricular, el uso de medios tecnológicos y de plataformas y dispositivos electrónicos, se convirtieron en los mecanismos dinamizadores de la actividad académica. Esta obra da cuenta de diez experiencias pedagógicas sucedidas en épocas de pandemia, descritas por maestros en ejercicio. Se ha estructurado este libro en: virtualidad y currículo, virtualidad y artes, virtualidad y posibilidades pedagógicas e investigación. Es el deseo de los autores que el lector encuentre en estas páginas un referente para su quehacer docente, un motivante para transformar la experiencia pedagógica de aula y una oportunidad para seguir construyendo un sistema educativo pertinente y coherente con el contexto de quien enseña y quien aprende. UPTC Editorial Editorial UPTC 2022-04-05 Libro Digital (DA) https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/176 978-958-660-626-4 UPTC Editorial; Editorial UPTC; spa https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/176/211/4022 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/176/211/4023 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/176/211/4024 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/176/211/4025 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/176/211/4026 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/176/211/4027 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/176/211/4028 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/176/211/4029 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/176/211/4030 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/176/211/4031 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/176/211/4032 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/176/211/4033
spellingShingle CÁRDENAS SOLER, RUTH NAYIBE; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
MANOSALVA CORREDOR, MARTHA STELLA; ENSD María Montessori
MONDRAGÓN LOVERA, MARCELA; Escuela Normal Superior María Auxiliadora
NOVAL PEDRAZA, CLARYBELL; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón
OLIVARES CIFUENTES, DAYANA KATHERIN; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
DIAZ MEDINA, JOHN ALFONSO; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
SOLER JIMÉNEZ, GLORIA ISABEL; Institución Educativa Escuela Normal Superior
VARGAS PATIÑO, EDWIN OSBALDO
TORRES MONSALVE, MONICA DEL PILAR; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón
MATEUS CASAS, NANCY ESPERANZA
SASTOQUE CORONADO, AIDA GRACIELA; Escuela Normal Superior de Ubaté
MALDONADO CASTAÑEDA, HELENA PAOLA
JIMÉNEZ CUBILLOS, LUISA FERNANDA; Escuela Normal Superior de Junín
MÉNDEZ AGUILERA, YEISON ALFONSO; Escuela Normal Superior de Junín - ENSJ
VILLAMIL MERCHÁN, CLAUDIA YAMILE; Escuela Normal Superior ‘Leonor Álvarez Pinzón’
LEGUIZAMÓN GONZÁLEZ, MYRIAM CECILIA; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
PÁEZ GONZÁLEZ, LEONARDO ALEXIS; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Escuelas Normales Superiores “Experiencias pedagógicas en tiempos de pandemia”
title Escuelas Normales Superiores “Experiencias pedagógicas en tiempos de pandemia”
title_full Escuelas Normales Superiores “Experiencias pedagógicas en tiempos de pandemia”
title_fullStr Escuelas Normales Superiores “Experiencias pedagógicas en tiempos de pandemia”
title_full_unstemmed Escuelas Normales Superiores “Experiencias pedagógicas en tiempos de pandemia”
title_short Escuelas Normales Superiores “Experiencias pedagógicas en tiempos de pandemia”
title_sort escuelas normales superiores experiencias pedagogicas en tiempos de pandemia
url https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/176
work_keys_str_mv AT cardenassolerruthnayibeuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresexperienciaspedagogicasentiemposdepandemia
AT manosalvacorredormarthastellaensdmariamontessori escuelasnormalessuperioresexperienciaspedagogicasentiemposdepandemia
AT mondragonloveramarcelaescuelanormalsuperiormariaauxiliadora escuelasnormalessuperioresexperienciaspedagogicasentiemposdepandemia
AT novalpedrazaclarybellescuelanormalsuperiorleonoralvarezpinzon escuelasnormalessuperioresexperienciaspedagogicasentiemposdepandemia
AT olivarescifuentesdayanakatherinuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresexperienciaspedagogicasentiemposdepandemia
AT diazmedinajohnalfonsouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresexperienciaspedagogicasentiemposdepandemia
AT solerjimenezgloriaisabelinstitucioneducativaescuelanormalsuperior escuelasnormalessuperioresexperienciaspedagogicasentiemposdepandemia
AT vargaspatinoedwinosbaldo escuelasnormalessuperioresexperienciaspedagogicasentiemposdepandemia
AT torresmonsalvemonicadelpilarescuelanormalsuperiorleonoralvarezpinzon escuelasnormalessuperioresexperienciaspedagogicasentiemposdepandemia
AT mateuscasasnancyesperanza escuelasnormalessuperioresexperienciaspedagogicasentiemposdepandemia
AT sastoquecoronadoaidagracielaescuelanormalsuperiordeubate escuelasnormalessuperioresexperienciaspedagogicasentiemposdepandemia
AT maldonadocastanedahelenapaola escuelasnormalessuperioresexperienciaspedagogicasentiemposdepandemia
AT jimenezcubillosluisafernandaescuelanormalsuperiordejunin escuelasnormalessuperioresexperienciaspedagogicasentiemposdepandemia
AT mendezaguilerayeisonalfonsoescuelanormalsuperiordejuninensj escuelasnormalessuperioresexperienciaspedagogicasentiemposdepandemia
AT villamilmerchanclaudiayamileescuelanormalsuperiorleonoralvarezpinzon escuelasnormalessuperioresexperienciaspedagogicasentiemposdepandemia
AT leguizamongonzalezmyriamceciliauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresexperienciaspedagogicasentiemposdepandemia
AT paezgonzalezleonardoalexisuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresexperienciaspedagogicasentiemposdepandemia