School imaginaries on the bicentennial of the American independence) in the Normal Schools of the Cundiboyacense region (2009-2019

The book IMAGINARIOS ESCOLARES SOBRE EL BICENTENARIO DE LA INDEPENDENCIA AMERICANA (School imaginaries on the bicentennial of the American independence) in the Normal Schools of the Cundiboyacense region (2009-2019) is the result of the research project “School Imaginaries on the bicentennial of Ame...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Parra Báez, Lina Adriana; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Báez Osorio, Miryam; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Semanate Navia, Carmen Elvira; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Gómez Velasco, Nubia Yaneth; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Ballesteros Alfonso, Alba Lorena; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Bernal Villate, Sandra Liliana; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Rátiva Velandia, Marlén; Secretaría de Educación de Bogotá, Mesa Jiménez, Fredy Yesid; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Pulido, Diana Carolina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Mora García, José Pascual; Universidad de Cundinamarca, Correa Alfonso, José del Carmen; Universidad de Cundinamarca, Naranjo Patiño, Diego Eduardo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Figueroa, Claudia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Cuño Bonito, Justo; Universidad Pablo de Olavide, Bacca Porras, Pablo Manuel; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Soto Arango, Diana Elvira; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Format: Online
Language:spa
Published: UPTC Editorial 2022
Subjects:
Online Access:https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/197
_version_ 1802225406116364288
author Parra Báez, Lina Adriana; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Báez Osorio, Miryam; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Semanate Navia, Carmen Elvira; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Gómez Velasco, Nubia Yaneth; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Ballesteros Alfonso, Alba Lorena; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Bernal Villate, Sandra Liliana; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Rátiva Velandia, Marlén; Secretaría de Educación de Bogotá
Mesa Jiménez, Fredy Yesid; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Pulido, Diana Carolina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Mora García, José Pascual; Universidad de Cundinamarca
Correa Alfonso, José del Carmen; Universidad de Cundinamarca
Naranjo Patiño, Diego Eduardo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Figueroa, Claudia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Cuño Bonito, Justo; Universidad Pablo de Olavide
Bacca Porras, Pablo Manuel; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Soto Arango, Diana Elvira; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
author_facet Parra Báez, Lina Adriana; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Báez Osorio, Miryam; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Semanate Navia, Carmen Elvira; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Gómez Velasco, Nubia Yaneth; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Ballesteros Alfonso, Alba Lorena; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Bernal Villate, Sandra Liliana; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Rátiva Velandia, Marlén; Secretaría de Educación de Bogotá
Mesa Jiménez, Fredy Yesid; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Pulido, Diana Carolina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Mora García, José Pascual; Universidad de Cundinamarca
Correa Alfonso, José del Carmen; Universidad de Cundinamarca
Naranjo Patiño, Diego Eduardo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Figueroa, Claudia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Cuño Bonito, Justo; Universidad Pablo de Olavide
Bacca Porras, Pablo Manuel; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Soto Arango, Diana Elvira; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
author_sort Parra Báez, Lina Adriana; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
collection OJS
description The book IMAGINARIOS ESCOLARES SOBRE EL BICENTENARIO DE LA INDEPENDENCIA AMERICANA (School imaginaries on the bicentennial of the American independence) in the Normal Schools of the Cundiboyacense region (2009-2019) is the result of the research project “School Imaginaries on the bicentennial of American independence, in Normal Schools, Cundiboyacense region (2019)”. To honor the tradition, it must be said that the references in this work date back to 1992, regarding the ancestral imaginaries on the encounter between two worlds. A second moment is dedicated to the theme of the bicentennials of independence (2009-2019) in the Cundiboyacense region of Colombia. The book is structured in two parts; first, Lina Parra, Miryam Báez and Carmen Elvira Semanate analyze the context of education policies that have influenced the Normal Schools. Marlén Rátiva Velandia reviews the socio-cultural educational environment of the Cundiboyacense region and presents the Normal Schools as centres for teacher training. Nubia Yaneth Gómez, Diana Elvira Soto, Alba Lorena Ballesteros and Sandra Liliana Bernal address the issue of education for the Colombianrural population. Fredy Yesid Mesa and Diana Carolina Pulido offer a characterization of the Higher Normal Schools. The second part of the book refers specifically to the imaginaries on the independence and the teaching processes. José Pascual Mora García, José del Carmen Correa Alfonso and Diego Eduardo Naranjo Patiño concentrate their efforts on the presentation of the “Social Imaginaries on the Bicentennial. A look at the contributions of the research groups HISULA-ILAC, 2018-2020”. For their part, Claudia Figueroa and Marlén Rativa Velandia focus on the teaching-learning methodologies of Normal Schools that will influence the shaping of social imaginaries. The book comes to an end with the work on “The school imaginary in the framework of the American independence, Cundiboyacense region (2009-2019)” by Diana Elvira Soto, NubiaGómez, Justo Cuño Bonito, José Molina and Pablo Bacca. The research correlates, in a comparative way, the results of the workshops and surveys applied in the years 2009 and 2019. This great effort is a work of book synthesis, in which the texts of the publishers that, in the year 2019, were monopolized by the Santillana publishing house, whose influence extends throughout Latin America. However, in 2019, the greatest impact on the bicentennial subject in public schools was evidenced in Internet searches in urban schools and, of course, television played an important role as the main means of communication that reaches all sectors of the population and affects the behavior and shapes social imaginaries. 
format Online
id oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-235
institution Portal de Libros UPTC
language spa
publishDate 2022
publisher UPTC Editorial
record_format ojs
spelling oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-2352022-09-28T22:18:07Z School imaginaries on the bicentennial of the American independence) in the Normal Schools of the Cundiboyacense region (2009-2019 Imaginarios escolares sobre el Bicentenario de la Independencia Americana en Escuelas Normales cundiboyacenses (2009-2019) Parra Báez, Lina Adriana; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Báez Osorio, Miryam; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Semanate Navia, Carmen Elvira; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Gómez Velasco, Nubia Yaneth; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Ballesteros Alfonso, Alba Lorena; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Bernal Villate, Sandra Liliana; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Rátiva Velandia, Marlén; Secretaría de Educación de Bogotá Mesa Jiménez, Fredy Yesid; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Pulido, Diana Carolina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Mora García, José Pascual; Universidad de Cundinamarca Correa Alfonso, José del Carmen; Universidad de Cundinamarca Naranjo Patiño, Diego Eduardo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Figueroa, Claudia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Cuño Bonito, Justo; Universidad Pablo de Olavide Bacca Porras, Pablo Manuel; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Soto Arango, Diana Elvira; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Independencia americana. Imaginarios Enseñanza Bicentenario Escuelas Normales Educación American Independence Imaginaries Teaching Bicentennial Normal Schools Education The book IMAGINARIOS ESCOLARES SOBRE EL BICENTENARIO DE LA INDEPENDENCIA AMERICANA (School imaginaries on the bicentennial of the American independence) in the Normal Schools of the Cundiboyacense region (2009-2019) is the result of the research project “School Imaginaries on the bicentennial of American independence, in Normal Schools, Cundiboyacense region (2019)”. To honor the tradition, it must be said that the references in this work date back to 1992, regarding the ancestral imaginaries on the encounter between two worlds. A second moment is dedicated to the theme of the bicentennials of independence (2009-2019) in the Cundiboyacense region of Colombia. The book is structured in two parts; first, Lina Parra, Miryam Báez and Carmen Elvira Semanate analyze the context of education policies that have influenced the Normal Schools. Marlén Rátiva Velandia reviews the socio-cultural educational environment of the Cundiboyacense region and presents the Normal Schools as centres for teacher training. Nubia Yaneth Gómez, Diana Elvira Soto, Alba Lorena Ballesteros and Sandra Liliana Bernal address the issue of education for the Colombianrural population. Fredy Yesid Mesa and Diana Carolina Pulido offer a characterization of the Higher Normal Schools. The second part of the book refers specifically to the imaginaries on the independence and the teaching processes. José Pascual Mora García, José del Carmen Correa Alfonso and Diego Eduardo Naranjo Patiño concentrate their efforts on the presentation of the “Social Imaginaries on the Bicentennial. A look at the contributions of the research groups HISULA-ILAC, 2018-2020”. For their part, Claudia Figueroa and Marlén Rativa Velandia focus on the teaching-learning methodologies of Normal Schools that will influence the shaping of social imaginaries. The book comes to an end with the work on “The school imaginary in the framework of the American independence, Cundiboyacense region (2009-2019)” by Diana Elvira Soto, NubiaGómez, Justo Cuño Bonito, José Molina and Pablo Bacca. The research correlates, in a comparative way, the results of the workshops and surveys applied in the years 2009 and 2019. This great effort is a work of book synthesis, in which the texts of the publishers that, in the year 2019, were monopolized by the Santillana publishing house, whose influence extends throughout Latin America. However, in 2019, the greatest impact on the bicentennial subject in public schools was evidenced in Internet searches in urban schools and, of course, television played an important role as the main means of communication that reaches all sectors of the population and affects the behavior and shapes social imaginaries.  El libro Imaginarios escolares sobre el Bicentenario de la Independencia Americana en Escuelas Normales cundiboyacenses (2009-2019), es el resultado del proyecto de investigación “Imaginarios escolares sobre el bicentenario de la independencia americana en Escuelas Normales, región cundiboyacense (2019)”. En aras a la tradición, hay que decir, que, es un trabajo cuyas referencias se remontan a 1992, a propósito de los imaginarios ancestrales con los imaginarios sobre el encuentro de dos mundos. Un segundo momento lo encontramos con ocasión del tema de los bicentenarios de la independencia (2009-2019) en la región cundiboyacense de Colombia. El libro se estructura en dos partes; en primer lugar, Lina Parra, Miryam Báez y Carmen Elvira Semanate, analizan el contexto de las políticas educativas que han incidido en las Escuelas Normales; Marlén Rátiva Velandia revisa el ámbito socio-cultural educativo de la región cundiboyacense y presenta a las Escuelas Normales como instituciones formadoras de maestros; Nubia Yaneth Gómez, Diana Elvira Soto, Alba Lorena Ballesteros y Sandra Liliana Bernal abordan el tema de la educación para la población rural en Colombia; Fredy Yesid Mesa y Diana Carolina Pulido ofrecen la caracterización de las Escuelas Normales Superiores. La segunda parte del libro se refiere específicamente a los imaginarios sobre la independencia, junto con los procesos de enseñanza. José Pascual Mora García, José del Carmen Correa Alfonso y Diego Eduardo Naranjo Patiño concentran su esfuerzoen la presentación de los “Imaginarios sociales del bicentenario. Una mirada a los aportes del grupo HISULA-ILAC, 2018-2020”. Por su parte, Claudia Figueroa y Marlén Rátiva Velandia destacan las metodologías utilizadas en los procesos de enseñanza-aprendizaje en las Escuelas Normales y que, van a incidir en la formación de imaginarios sociales. Cierra el libro el trabajo sobre “El imaginario escolar en la independencia americana, zona cundiboyacense (2009-2019)”, realizado por Diana Elvira Soto, Nubia Gómez, Justo Cuño Bonito, José Molina y Pablo Bacca. La investigación correlaciona, de manera comparada, los resultados de los talleres y encuestas aplicados en los años 2009 y 2019. Este gran esfuerzo es un trabajo de síntesis de libro, en el cual se revisan los textos de las editoriales que, para el año2019, estaban monopolizados por la Editorial Santillana, cuya influencia se extiende en toda Latinoamérica. Sin embargo, en 2019, la mayor incidencia en el tema del bicentenario en los colegios públicos, se vio representada en las consultas virtuales enlos colegios de los sectores urbanos y, por supuesto, en la televisión, como principal medio de comunicación que llega a todos los sectores de la población y repercute en las formas de conducta y en la formación de imaginarios sociales. UPTC Editorial Editorial UPTC 2022-09-28 Libro Digital (DA) https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/197 978-958-660-680-6 UPTC Editorial; Editorial UPTC; spa https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/197/235/4719 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/197/235/4720 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/197/235/4722 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/197/235/4723 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/197/235/4724 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/197/235/4725 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/197/235/4726 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/197/235/4727 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/197/235/4728
spellingShingle Independencia americana.
Imaginarios
Enseñanza
Bicentenario
Escuelas Normales
Educación
American Independence
Imaginaries
Teaching
Bicentennial
Normal Schools
Education
Parra Báez, Lina Adriana; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Báez Osorio, Miryam; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Semanate Navia, Carmen Elvira; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Gómez Velasco, Nubia Yaneth; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Ballesteros Alfonso, Alba Lorena; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Bernal Villate, Sandra Liliana; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Rátiva Velandia, Marlén; Secretaría de Educación de Bogotá
Mesa Jiménez, Fredy Yesid; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Pulido, Diana Carolina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Mora García, José Pascual; Universidad de Cundinamarca
Correa Alfonso, José del Carmen; Universidad de Cundinamarca
Naranjo Patiño, Diego Eduardo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Figueroa, Claudia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Cuño Bonito, Justo; Universidad Pablo de Olavide
Bacca Porras, Pablo Manuel; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Soto Arango, Diana Elvira; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
School imaginaries on the bicentennial of the American independence) in the Normal Schools of the Cundiboyacense region (2009-2019
title School imaginaries on the bicentennial of the American independence) in the Normal Schools of the Cundiboyacense region (2009-2019
title_alt Imaginarios escolares sobre el Bicentenario de la Independencia Americana en Escuelas Normales cundiboyacenses (2009-2019)
title_full School imaginaries on the bicentennial of the American independence) in the Normal Schools of the Cundiboyacense region (2009-2019
title_fullStr School imaginaries on the bicentennial of the American independence) in the Normal Schools of the Cundiboyacense region (2009-2019
title_full_unstemmed School imaginaries on the bicentennial of the American independence) in the Normal Schools of the Cundiboyacense region (2009-2019
title_short School imaginaries on the bicentennial of the American independence) in the Normal Schools of the Cundiboyacense region (2009-2019
title_sort school imaginaries on the bicentennial of the american independence in the normal schools of the cundiboyacense region 2009 2019
topic Independencia americana.
Imaginarios
Enseñanza
Bicentenario
Escuelas Normales
Educación
American Independence
Imaginaries
Teaching
Bicentennial
Normal Schools
Education
topic_facet Independencia americana.
Imaginarios
Enseñanza
Bicentenario
Escuelas Normales
Educación
American Independence
Imaginaries
Teaching
Bicentennial
Normal Schools
Education
url https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/197
work_keys_str_mv AT parrabaezlinaadrianauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia schoolimaginariesonthebicentennialoftheamericanindependenceinthenormalschoolsofthecundiboyacenseregion20092019
AT baezosoriomiryamuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia schoolimaginariesonthebicentennialoftheamericanindependenceinthenormalschoolsofthecundiboyacenseregion20092019
AT semanatenaviacarmenelvirauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia schoolimaginariesonthebicentennialoftheamericanindependenceinthenormalschoolsofthecundiboyacenseregion20092019
AT gomezvelasconubiayanethuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia schoolimaginariesonthebicentennialoftheamericanindependenceinthenormalschoolsofthecundiboyacenseregion20092019
AT ballesterosalfonsoalbalorenauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia schoolimaginariesonthebicentennialoftheamericanindependenceinthenormalschoolsofthecundiboyacenseregion20092019
AT bernalvillatesandralilianauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia schoolimaginariesonthebicentennialoftheamericanindependenceinthenormalschoolsofthecundiboyacenseregion20092019
AT rativavelandiamarlensecretariadeeducaciondebogota schoolimaginariesonthebicentennialoftheamericanindependenceinthenormalschoolsofthecundiboyacenseregion20092019
AT mesajimenezfredyyesiduniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia schoolimaginariesonthebicentennialoftheamericanindependenceinthenormalschoolsofthecundiboyacenseregion20092019
AT pulidodianacarolinauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia schoolimaginariesonthebicentennialoftheamericanindependenceinthenormalschoolsofthecundiboyacenseregion20092019
AT moragarciajosepascualuniversidaddecundinamarca schoolimaginariesonthebicentennialoftheamericanindependenceinthenormalschoolsofthecundiboyacenseregion20092019
AT correaalfonsojosedelcarmenuniversidaddecundinamarca schoolimaginariesonthebicentennialoftheamericanindependenceinthenormalschoolsofthecundiboyacenseregion20092019
AT naranjopatinodiegoeduardouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia schoolimaginariesonthebicentennialoftheamericanindependenceinthenormalschoolsofthecundiboyacenseregion20092019
AT figueroaclaudiauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia schoolimaginariesonthebicentennialoftheamericanindependenceinthenormalschoolsofthecundiboyacenseregion20092019
AT cunobonitojustouniversidadpablodeolavide schoolimaginariesonthebicentennialoftheamericanindependenceinthenormalschoolsofthecundiboyacenseregion20092019
AT baccaporraspablomanueluniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia schoolimaginariesonthebicentennialoftheamericanindependenceinthenormalschoolsofthecundiboyacenseregion20092019
AT sotoarangodianaelvirauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia schoolimaginariesonthebicentennialoftheamericanindependenceinthenormalschoolsofthecundiboyacenseregion20092019
AT parrabaezlinaadrianauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia imaginariosescolaressobreelbicentenariodelaindependenciaamericanaenescuelasnormalescundiboyacenses20092019
AT baezosoriomiryamuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia imaginariosescolaressobreelbicentenariodelaindependenciaamericanaenescuelasnormalescundiboyacenses20092019
AT semanatenaviacarmenelvirauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia imaginariosescolaressobreelbicentenariodelaindependenciaamericanaenescuelasnormalescundiboyacenses20092019
AT gomezvelasconubiayanethuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia imaginariosescolaressobreelbicentenariodelaindependenciaamericanaenescuelasnormalescundiboyacenses20092019
AT ballesterosalfonsoalbalorenauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia imaginariosescolaressobreelbicentenariodelaindependenciaamericanaenescuelasnormalescundiboyacenses20092019
AT bernalvillatesandralilianauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia imaginariosescolaressobreelbicentenariodelaindependenciaamericanaenescuelasnormalescundiboyacenses20092019
AT rativavelandiamarlensecretariadeeducaciondebogota imaginariosescolaressobreelbicentenariodelaindependenciaamericanaenescuelasnormalescundiboyacenses20092019
AT mesajimenezfredyyesiduniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia imaginariosescolaressobreelbicentenariodelaindependenciaamericanaenescuelasnormalescundiboyacenses20092019
AT pulidodianacarolinauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia imaginariosescolaressobreelbicentenariodelaindependenciaamericanaenescuelasnormalescundiboyacenses20092019
AT moragarciajosepascualuniversidaddecundinamarca imaginariosescolaressobreelbicentenariodelaindependenciaamericanaenescuelasnormalescundiboyacenses20092019
AT correaalfonsojosedelcarmenuniversidaddecundinamarca imaginariosescolaressobreelbicentenariodelaindependenciaamericanaenescuelasnormalescundiboyacenses20092019
AT naranjopatinodiegoeduardouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia imaginariosescolaressobreelbicentenariodelaindependenciaamericanaenescuelasnormalescundiboyacenses20092019
AT figueroaclaudiauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia imaginariosescolaressobreelbicentenariodelaindependenciaamericanaenescuelasnormalescundiboyacenses20092019
AT cunobonitojustouniversidadpablodeolavide imaginariosescolaressobreelbicentenariodelaindependenciaamericanaenescuelasnormalescundiboyacenses20092019
AT baccaporraspablomanueluniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia imaginariosescolaressobreelbicentenariodelaindependenciaamericanaenescuelasnormalescundiboyacenses20092019
AT sotoarangodianaelvirauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia imaginariosescolaressobreelbicentenariodelaindependenciaamericanaenescuelasnormalescundiboyacenses20092019