Evidence: from theory to nursing practice
The book “Evidence: From theory to nursing practice”, is a document resulting from research processes; its development is done through a chapter by chapter staggering, which contains different methodologies used to address the research questions; from the presentation of a fundamental exploratory ph...
Main Authors: | , , , , , , , , , , , , , , , , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
UPTC Editorial
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/250 |
_version_ | 1802225407858049024 |
---|---|
author | Barragán Becerra, Julián Andrés; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Barrera Sánchez, Lina Fernanda; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Casas Ureña, Daniel; Secretaría de Salud, Ibagué Galindo Huertas, Mayra Solanye; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Herrera Amaya, Giomar Maritza; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Manrique Abril, Fred Gustavo Moreno Mójica, Claudia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Núñez Narváez, Jhoanna Carolina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Pinzón Jaimes, Carol; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Algarra López, María Angela Avella Cantor, Tatiana Andrea Cardenal Tibatá, Yina Lorena Hernández Hernández, Angie Natalia Padilla González, Yancy Yulieth Parra Duarte, Duván Andrey Piamba González, Nelson Vanegas Pulido, Laura Camila |
author_facet | Barragán Becerra, Julián Andrés; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Barrera Sánchez, Lina Fernanda; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Casas Ureña, Daniel; Secretaría de Salud, Ibagué Galindo Huertas, Mayra Solanye; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Herrera Amaya, Giomar Maritza; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Manrique Abril, Fred Gustavo Moreno Mójica, Claudia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Núñez Narváez, Jhoanna Carolina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Pinzón Jaimes, Carol; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Algarra López, María Angela Avella Cantor, Tatiana Andrea Cardenal Tibatá, Yina Lorena Hernández Hernández, Angie Natalia Padilla González, Yancy Yulieth Parra Duarte, Duván Andrey Piamba González, Nelson Vanegas Pulido, Laura Camila |
author_sort | Barragán Becerra, Julián Andrés; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
collection | OJS |
description | The book “Evidence: From theory to nursing practice”, is a document resulting from research processes; its development is done through a chapter by chapter staggering, which contains different methodologies used to address the research questions; from the presentation of a fundamental exploratory phase in research, such as literature reviews which arise from the ideas; subsequently, the systematization of experiences that allow to achieve a critical interpretation of practical experiences in nursing is identified. From the reordering and reconstruction, logical processes of thought of those involved in the experience are used; then, the development of research processes taken from the qualitative paradigm is exposed, in which it is evidenced how the analysis of social phenomena expressed not only in the academic practice but also through the information technologies, propitiate researches that generate knowledge that can be divulged to the general community. Finally, the practice guidelines are based on evidence, a documentary research with rigorous methodological tools for the critical reading of research results, which guarantee the generation of recommendations with a reliable scientific basis, appropriate and adapted to the different areas of professional practice. |
format | Online |
id | oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-251 |
institution | Portal de Libros UPTC |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | UPTC Editorial |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-2512023-05-30T16:02:42Z Evidence: from theory to nursing practice Evidencias: de la teoría a la práctica de enfermería Barragán Becerra, Julián Andrés; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Barrera Sánchez, Lina Fernanda; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Casas Ureña, Daniel; Secretaría de Salud, Ibagué Galindo Huertas, Mayra Solanye; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Herrera Amaya, Giomar Maritza; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Manrique Abril, Fred Gustavo Moreno Mójica, Claudia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Núñez Narváez, Jhoanna Carolina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Pinzón Jaimes, Carol; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Algarra López, María Angela Avella Cantor, Tatiana Andrea Cardenal Tibatá, Yina Lorena Hernández Hernández, Angie Natalia Padilla González, Yancy Yulieth Parra Duarte, Duván Andrey Piamba González, Nelson Vanegas Pulido, Laura Camila Investigación en enfermería. Atención de enfermería Atención en salud Educación en enfermería Enfermería basada en la evidencia Docentes en Enfermería Nursing Research Nursing Care Health care Education nursing Evidence–Based Nursing Faculty nursing The book “Evidence: From theory to nursing practice”, is a document resulting from research processes; its development is done through a chapter by chapter staggering, which contains different methodologies used to address the research questions; from the presentation of a fundamental exploratory phase in research, such as literature reviews which arise from the ideas; subsequently, the systematization of experiences that allow to achieve a critical interpretation of practical experiences in nursing is identified. From the reordering and reconstruction, logical processes of thought of those involved in the experience are used; then, the development of research processes taken from the qualitative paradigm is exposed, in which it is evidenced how the analysis of social phenomena expressed not only in the academic practice but also through the information technologies, propitiate researches that generate knowledge that can be divulged to the general community. Finally, the practice guidelines are based on evidence, a documentary research with rigorous methodological tools for the critical reading of research results, which guarantee the generation of recommendations with a reliable scientific basis, appropriate and adapted to the different areas of professional practice. El libro “Evidencias: de la teoría a la práctica de enfermería”, es un documento resultado de procesos de investigación; su desarrollo se hace a través de un escalonamiento capítulo a capítulo, que contiene diferentes metodologías utilizadas para abordar las preguntas de investigación; a partir de la presentación de una fase exploratoria fundamental en investigación, como son las revisiones de literatura que surgen desde las ideas; posteriormente, se identifica la sistematización de experiencias que permiten lograr una interpretación crítica de las vivencias prácticas en enfermería. A partir del reordenamiento y reconstrucción, se utilizan procesos lógicos de pensamiento de los involucrados en la experiencia; luego, se expone el desarrollo de procesos de investigación retomados desde el paradigma cualitativo, en el que se evidencia cómo el análisis de los fenómenos sociales expresados no solo en la práctica académica sino a través de las tecnologías de la información, propician investigaciones que generan conocimiento divulgable a la comunidad general. Para finalizar, las guías de práctica, se encuentran fundamentadas en evidencias, una investigación documental con herramientas metodológicas rigurosas para la lectura crítica de los resultados de investigaciones, las cuales garantizan la generación de recomendaciones con una base científica confiable, apropiada y adaptada a los diferentes ámbitos del ejercicio profesional. UPTC Editorial Editorial UPTC 2023-05-30 Libro Digital (DA) https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/250 978-958-660-741-4 UPTC Editorial; Editorial UPTC; spa https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/250/251/5566 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/250/251/5567 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/250/251/5568 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/250/251/5569 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/250/251/5570 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/250/251/5571 |
spellingShingle | Investigación en enfermería. Atención de enfermería Atención en salud Educación en enfermería Enfermería basada en la evidencia Docentes en Enfermería Nursing Research Nursing Care Health care Education nursing Evidence–Based Nursing Faculty nursing Barragán Becerra, Julián Andrés; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Barrera Sánchez, Lina Fernanda; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Casas Ureña, Daniel; Secretaría de Salud, Ibagué Galindo Huertas, Mayra Solanye; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Herrera Amaya, Giomar Maritza; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Manrique Abril, Fred Gustavo Moreno Mójica, Claudia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Núñez Narváez, Jhoanna Carolina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Pinzón Jaimes, Carol; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Algarra López, María Angela Avella Cantor, Tatiana Andrea Cardenal Tibatá, Yina Lorena Hernández Hernández, Angie Natalia Padilla González, Yancy Yulieth Parra Duarte, Duván Andrey Piamba González, Nelson Vanegas Pulido, Laura Camila Evidence: from theory to nursing practice |
title | Evidence: from theory to nursing practice |
title_alt | Evidencias: de la teoría a la práctica de enfermería |
title_full | Evidence: from theory to nursing practice |
title_fullStr | Evidence: from theory to nursing practice |
title_full_unstemmed | Evidence: from theory to nursing practice |
title_short | Evidence: from theory to nursing practice |
title_sort | evidence from theory to nursing practice |
topic | Investigación en enfermería. Atención de enfermería Atención en salud Educación en enfermería Enfermería basada en la evidencia Docentes en Enfermería Nursing Research Nursing Care Health care Education nursing Evidence–Based Nursing Faculty nursing |
topic_facet | Investigación en enfermería. Atención de enfermería Atención en salud Educación en enfermería Enfermería basada en la evidencia Docentes en Enfermería Nursing Research Nursing Care Health care Education nursing Evidence–Based Nursing Faculty nursing |
url | https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/250 |
work_keys_str_mv | AT barraganbecerrajulianandresuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidencefromtheorytonursingpractice AT barrerasanchezlinafernandauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidencefromtheorytonursingpractice AT casasurenadanielsecretariadesaludibague evidencefromtheorytonursingpractice AT galindohuertasmayrasolanyeuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidencefromtheorytonursingpractice AT herreraamayagiomarmaritzauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidencefromtheorytonursingpractice AT manriqueabrilfredgustavo evidencefromtheorytonursingpractice AT morenomojicaclaudiauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidencefromtheorytonursingpractice AT nuneznarvaezjhoannacarolinauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidencefromtheorytonursingpractice AT pinzonjaimescaroluniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidencefromtheorytonursingpractice AT algarralopezmariaangela evidencefromtheorytonursingpractice AT avellacantortatianaandrea evidencefromtheorytonursingpractice AT cardenaltibatayinalorena evidencefromtheorytonursingpractice AT hernandezhernandezangienatalia evidencefromtheorytonursingpractice AT padillagonzalezyancyyulieth evidencefromtheorytonursingpractice AT parraduarteduvanandrey evidencefromtheorytonursingpractice AT piambagonzaleznelson evidencefromtheorytonursingpractice AT vanegaspulidolauracamila evidencefromtheorytonursingpractice AT barraganbecerrajulianandresuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria AT barrerasanchezlinafernandauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria AT casasurenadanielsecretariadesaludibague evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria AT galindohuertasmayrasolanyeuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria AT herreraamayagiomarmaritzauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria AT manriqueabrilfredgustavo evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria AT morenomojicaclaudiauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria AT nuneznarvaezjhoannacarolinauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria AT pinzonjaimescaroluniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria AT algarralopezmariaangela evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria AT avellacantortatianaandrea evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria AT cardenaltibatayinalorena evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria AT hernandezhernandezangienatalia evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria AT padillagonzalezyancyyulieth evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria AT parraduarteduvanandrey evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria AT piambagonzaleznelson evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria AT vanegaspulidolauracamila evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria |