Evidence: from theory to nursing practice

The book “Evidence: From theory to nursing practice”, is a document resulting from research processes; its development is done through a chapter by chapter staggering, which contains different methodologies used to address the research questions; from the presentation of a fundamental exploratory ph...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Barragán Becerra, Julián Andrés; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Barrera Sánchez, Lina Fernanda; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Casas Ureña, Daniel; Secretaría de Salud, Ibagué, Galindo Huertas, Mayra Solanye; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Herrera Amaya, Giomar Maritza; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Manrique Abril, Fred Gustavo, Moreno Mójica, Claudia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Núñez Narváez, Jhoanna Carolina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Pinzón Jaimes, Carol; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Algarra López, María Angela, Avella Cantor, Tatiana Andrea, Cardenal Tibatá, Yina Lorena, Hernández Hernández, Angie Natalia, Padilla González, Yancy Yulieth, Parra Duarte, Duván Andrey, Piamba González, Nelson, Vanegas Pulido, Laura Camila
Format: Online
Language:spa
Published: UPTC Editorial 2023
Subjects:
Online Access:https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/250
_version_ 1802225407858049024
author Barragán Becerra, Julián Andrés; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Barrera Sánchez, Lina Fernanda; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Casas Ureña, Daniel; Secretaría de Salud, Ibagué
Galindo Huertas, Mayra Solanye; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Herrera Amaya, Giomar Maritza; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Manrique Abril, Fred Gustavo
Moreno Mójica, Claudia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Núñez Narváez, Jhoanna Carolina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Pinzón Jaimes, Carol; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Algarra López, María Angela
Avella Cantor, Tatiana Andrea
Cardenal Tibatá, Yina Lorena
Hernández Hernández, Angie Natalia
Padilla González, Yancy Yulieth
Parra Duarte, Duván Andrey
Piamba González, Nelson
Vanegas Pulido, Laura Camila
author_facet Barragán Becerra, Julián Andrés; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Barrera Sánchez, Lina Fernanda; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Casas Ureña, Daniel; Secretaría de Salud, Ibagué
Galindo Huertas, Mayra Solanye; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Herrera Amaya, Giomar Maritza; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Manrique Abril, Fred Gustavo
Moreno Mójica, Claudia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Núñez Narváez, Jhoanna Carolina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Pinzón Jaimes, Carol; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Algarra López, María Angela
Avella Cantor, Tatiana Andrea
Cardenal Tibatá, Yina Lorena
Hernández Hernández, Angie Natalia
Padilla González, Yancy Yulieth
Parra Duarte, Duván Andrey
Piamba González, Nelson
Vanegas Pulido, Laura Camila
author_sort Barragán Becerra, Julián Andrés; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
collection OJS
description The book “Evidence: From theory to nursing practice”, is a document resulting from research processes; its development is done through a chapter by chapter staggering, which contains different methodologies used to address the research questions; from the presentation of a fundamental exploratory phase in research, such as literature reviews which arise from the ideas; subsequently, the systematization of experiences that allow to achieve a critical interpretation of practical  experiences in nursing is identified. From the reordering and reconstruction, logical processes of thought of those involved in the experience are used; then, the development of research processes taken from the qualitative paradigm is exposed, in which it is evidenced how the analysis of social phenomena expressed not only in the academic practice but also through the information technologies, propitiate researches that generate knowledge that can be divulged to the general community. Finally, the practice guidelines are based on evidence, a documentary research with rigorous methodological tools for the  critical reading of research results, which guarantee the generation of recommendations with a reliable scientific basis, appropriate and adapted to the different areas of professional practice.
format Online
id oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-251
institution Portal de Libros UPTC
language spa
publishDate 2023
publisher UPTC Editorial
record_format ojs
spelling oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-2512023-05-30T16:02:42Z Evidence: from theory to nursing practice Evidencias: de la teoría a la práctica de enfermería Barragán Becerra, Julián Andrés; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Barrera Sánchez, Lina Fernanda; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Casas Ureña, Daniel; Secretaría de Salud, Ibagué Galindo Huertas, Mayra Solanye; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Herrera Amaya, Giomar Maritza; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Manrique Abril, Fred Gustavo Moreno Mójica, Claudia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Núñez Narváez, Jhoanna Carolina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Pinzón Jaimes, Carol; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Algarra López, María Angela Avella Cantor, Tatiana Andrea Cardenal Tibatá, Yina Lorena Hernández Hernández, Angie Natalia Padilla González, Yancy Yulieth Parra Duarte, Duván Andrey Piamba González, Nelson Vanegas Pulido, Laura Camila Investigación en enfermería. Atención de enfermería Atención en salud Educación en enfermería Enfermería basada en la evidencia Docentes en Enfermería Nursing Research Nursing Care Health care Education nursing Evidence–Based Nursing Faculty nursing The book “Evidence: From theory to nursing practice”, is a document resulting from research processes; its development is done through a chapter by chapter staggering, which contains different methodologies used to address the research questions; from the presentation of a fundamental exploratory phase in research, such as literature reviews which arise from the ideas; subsequently, the systematization of experiences that allow to achieve a critical interpretation of practical  experiences in nursing is identified. From the reordering and reconstruction, logical processes of thought of those involved in the experience are used; then, the development of research processes taken from the qualitative paradigm is exposed, in which it is evidenced how the analysis of social phenomena expressed not only in the academic practice but also through the information technologies, propitiate researches that generate knowledge that can be divulged to the general community. Finally, the practice guidelines are based on evidence, a documentary research with rigorous methodological tools for the  critical reading of research results, which guarantee the generation of recommendations with a reliable scientific basis, appropriate and adapted to the different areas of professional practice. El libro “Evidencias: de la teoría a la práctica de enfermería”, es un documento resultado de procesos de investigación; su desarrollo se hace a través de un escalonamiento capítulo a capítulo, que contiene diferentes metodologías utilizadas para abordar las preguntas de investigación; a partir de la presentación de una fase exploratoria fundamental en investigación, como son las revisiones de literatura que surgen desde las ideas; posteriormente, se identifica la sistematización de  experiencias que permiten lograr una interpretación crítica de las vivencias prácticas en enfermería. A partir del  reordenamiento y reconstrucción, se utilizan procesos lógicos de pensamiento de los involucrados en la experiencia; luego, se expone el desarrollo de procesos de investigación retomados desde el paradigma cualitativo, en el que se evidencia cómo el análisis de los fenómenos sociales expresados no solo en la práctica académica sino a través de las tecnologías de la  información, propician investigaciones que generan conocimiento divulgable a la comunidad general. Para finalizar, las guías de práctica, se encuentran fundamentadas en evidencias, una investigación documental con herramientas metodológicas rigurosas para la lectura crítica de los resultados de investigaciones, las cuales garantizan la generación de recomendaciones con una base científica confiable, apropiada y adaptada a los diferentes ámbitos del ejercicio profesional.  UPTC Editorial Editorial UPTC 2023-05-30 Libro Digital (DA) https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/250 978-958-660-741-4 UPTC Editorial; Editorial UPTC; spa https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/250/251/5566 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/250/251/5567 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/250/251/5568 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/250/251/5569 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/250/251/5570 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/250/251/5571
spellingShingle Investigación en enfermería.
Atención de enfermería
Atención en salud
Educación en enfermería
Enfermería basada en la evidencia
Docentes en Enfermería
Nursing Research
Nursing Care
Health care
Education nursing
Evidence–Based Nursing
Faculty nursing
Barragán Becerra, Julián Andrés; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Barrera Sánchez, Lina Fernanda; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Casas Ureña, Daniel; Secretaría de Salud, Ibagué
Galindo Huertas, Mayra Solanye; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Herrera Amaya, Giomar Maritza; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Manrique Abril, Fred Gustavo
Moreno Mójica, Claudia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Núñez Narváez, Jhoanna Carolina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Pinzón Jaimes, Carol; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Algarra López, María Angela
Avella Cantor, Tatiana Andrea
Cardenal Tibatá, Yina Lorena
Hernández Hernández, Angie Natalia
Padilla González, Yancy Yulieth
Parra Duarte, Duván Andrey
Piamba González, Nelson
Vanegas Pulido, Laura Camila
Evidence: from theory to nursing practice
title Evidence: from theory to nursing practice
title_alt Evidencias: de la teoría a la práctica de enfermería
title_full Evidence: from theory to nursing practice
title_fullStr Evidence: from theory to nursing practice
title_full_unstemmed Evidence: from theory to nursing practice
title_short Evidence: from theory to nursing practice
title_sort evidence from theory to nursing practice
topic Investigación en enfermería.
Atención de enfermería
Atención en salud
Educación en enfermería
Enfermería basada en la evidencia
Docentes en Enfermería
Nursing Research
Nursing Care
Health care
Education nursing
Evidence–Based Nursing
Faculty nursing
topic_facet Investigación en enfermería.
Atención de enfermería
Atención en salud
Educación en enfermería
Enfermería basada en la evidencia
Docentes en Enfermería
Nursing Research
Nursing Care
Health care
Education nursing
Evidence–Based Nursing
Faculty nursing
url https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/250
work_keys_str_mv AT barraganbecerrajulianandresuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidencefromtheorytonursingpractice
AT barrerasanchezlinafernandauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidencefromtheorytonursingpractice
AT casasurenadanielsecretariadesaludibague evidencefromtheorytonursingpractice
AT galindohuertasmayrasolanyeuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidencefromtheorytonursingpractice
AT herreraamayagiomarmaritzauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidencefromtheorytonursingpractice
AT manriqueabrilfredgustavo evidencefromtheorytonursingpractice
AT morenomojicaclaudiauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidencefromtheorytonursingpractice
AT nuneznarvaezjhoannacarolinauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidencefromtheorytonursingpractice
AT pinzonjaimescaroluniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidencefromtheorytonursingpractice
AT algarralopezmariaangela evidencefromtheorytonursingpractice
AT avellacantortatianaandrea evidencefromtheorytonursingpractice
AT cardenaltibatayinalorena evidencefromtheorytonursingpractice
AT hernandezhernandezangienatalia evidencefromtheorytonursingpractice
AT padillagonzalezyancyyulieth evidencefromtheorytonursingpractice
AT parraduarteduvanandrey evidencefromtheorytonursingpractice
AT piambagonzaleznelson evidencefromtheorytonursingpractice
AT vanegaspulidolauracamila evidencefromtheorytonursingpractice
AT barraganbecerrajulianandresuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria
AT barrerasanchezlinafernandauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria
AT casasurenadanielsecretariadesaludibague evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria
AT galindohuertasmayrasolanyeuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria
AT herreraamayagiomarmaritzauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria
AT manriqueabrilfredgustavo evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria
AT morenomojicaclaudiauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria
AT nuneznarvaezjhoannacarolinauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria
AT pinzonjaimescaroluniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria
AT algarralopezmariaangela evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria
AT avellacantortatianaandrea evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria
AT cardenaltibatayinalorena evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria
AT hernandezhernandezangienatalia evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria
AT padillagonzalezyancyyulieth evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria
AT parraduarteduvanandrey evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria
AT piambagonzaleznelson evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria
AT vanegaspulidolauracamila evidenciasdelateoriaalapracticadeenfermeria