Diagrams and Polyphonies: Experiences of Thought

This research-based book discusses the theoretical, practical, and methodological components of the pedagogical experience: Philosophy and Childhood in the Department of Boyacá –Colombia. It presents the forms of self-constitution of a group of teachers who accepted the invitation to embrace new way...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Suárez Vaca, María Teresa; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Pulido Cortés, Óscar; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Castro Patarroyo, Lizeth Ximena, Patiño Cuervo, Daniela; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Mariño Díaz, Liliana Andrea; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Lara Buitrago, Paola Andrea; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Morales Mora, Lola María; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Cruz Vargas, Iván Darío; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Díaz Bernal, Juan Guillermo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Malagón López, José Alfredo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Hernández Buitrago, Alirio Severo, Avellaneda Avellaneda, Yenny Tatiana; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Format: Online
Language:spa
Published: UPTC Editorial 2021
Subjects:
Online Access:https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/294
_version_ 1802225409879703552
author Suárez Vaca, María Teresa; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Pulido Cortés, Óscar; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Castro Patarroyo, Lizeth Ximena
Patiño Cuervo, Daniela; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Mariño Díaz, Liliana Andrea; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Lara Buitrago, Paola Andrea; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Morales Mora, Lola María; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Cruz Vargas, Iván Darío; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Díaz Bernal, Juan Guillermo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Malagón López, José Alfredo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Hernández Buitrago, Alirio Severo
Avellaneda Avellaneda, Yenny Tatiana; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
author_facet Suárez Vaca, María Teresa; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Pulido Cortés, Óscar; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Castro Patarroyo, Lizeth Ximena
Patiño Cuervo, Daniela; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Mariño Díaz, Liliana Andrea; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Lara Buitrago, Paola Andrea; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Morales Mora, Lola María; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Cruz Vargas, Iván Darío; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Díaz Bernal, Juan Guillermo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Malagón López, José Alfredo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Hernández Buitrago, Alirio Severo
Avellaneda Avellaneda, Yenny Tatiana; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
author_sort Suárez Vaca, María Teresa; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
collection OJS
description This research-based book discusses the theoretical, practical, and methodological components of the pedagogical experience: Philosophy and Childhood in the Department of Boyacá –Colombia. It presents the forms of self-constitution of a group of teachers who accepted the invitation to embrace new ways of thinking, feeling, teaching, and learning, relating to childhood and philosophy. The book begins with a discussion of the theoretical and methodological process of the project. Consequently, we explore the ways of appropriation and implementation of the experience on several levels: first of all, through the teachers’ pedagogical practice, which represent the possibilities and actions of the teacher with respect to her/himself, to others, and to the environment. Secondly, through the physical-relational territories inhabited by teachers and students. Thirdly, through the resources used in the daily praxis of the Philosophy and Childhood project. Fourthly, through the discursive and research processes mobilized by the teachers’ experiences. Finally, we conclude with by means of a Hindsight, Coda, and Way forward, that articulate the spirals, multiplicities and lines of flight which have circulated and transformed ways of thinking about school, educational processes and the subjective constitution of teachers and students.
format Online
id oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-266
institution Portal de Libros UPTC
language spa
publishDate 2021
publisher UPTC Editorial
record_format ojs
spelling oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-2662023-07-26T21:53:47Z Diagrams and Polyphonies: Experiences of Thought Diagramas y Polifonías: Experiencias de Pensamiento Suárez Vaca, María Teresa; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Pulido Cortés, Óscar; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Castro Patarroyo, Lizeth Ximena Patiño Cuervo, Daniela; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Mariño Díaz, Liliana Andrea; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Lara Buitrago, Paola Andrea; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Morales Mora, Lola María; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Cruz Vargas, Iván Darío; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Díaz Bernal, Juan Guillermo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Malagón López, José Alfredo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Hernández Buitrago, Alirio Severo Avellaneda Avellaneda, Yenny Tatiana; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Infancia Filosofía Práctica pedagógica Materiales educativos Maestro Experiencia This research-based book discusses the theoretical, practical, and methodological components of the pedagogical experience: Philosophy and Childhood in the Department of Boyacá –Colombia. It presents the forms of self-constitution of a group of teachers who accepted the invitation to embrace new ways of thinking, feeling, teaching, and learning, relating to childhood and philosophy. The book begins with a discussion of the theoretical and methodological process of the project. Consequently, we explore the ways of appropriation and implementation of the experience on several levels: first of all, through the teachers’ pedagogical practice, which represent the possibilities and actions of the teacher with respect to her/himself, to others, and to the environment. Secondly, through the physical-relational territories inhabited by teachers and students. Thirdly, through the resources used in the daily praxis of the Philosophy and Childhood project. Fourthly, through the discursive and research processes mobilized by the teachers’ experiences. Finally, we conclude with by means of a Hindsight, Coda, and Way forward, that articulate the spirals, multiplicities and lines of flight which have circulated and transformed ways of thinking about school, educational processes and the subjective constitution of teachers and students. Este libro de investigación expone los componentes teóricos, prácticos y metodológicos de la experiencia pedagógica: Filosofía e Infancia en el Departamento de Boyacá –Colombia. Presenta las formas de constitución de un grupo de maestros y maestras que aceptaron la invitación a participar de una particular manera de pensar, sentir, enseñar, aprender y encontrarse con la  infancia y la filosofía. El libro comienza con un enunciado del proceso teórico y metodológico del proyecto de investigación, y luego despliega las formas de apropiación e implementación de la experiencia pedagógica por categorías: en primer lugar, la práctica pedagógica, que representa las posibilidades y las acciones del maestro en relación consigo mismo, con los otros y con el entorno. Segundo, los territorios físico-relacionales que habitan profesores y estudiantes. Tercero, los recursos, usados en la praxis cotidiana del proyecto Filosofía e Infancia. Cuarto, los procesos discursivos e investigativos que se movilizan en las experiencias producidas por los maestros. Finalmente, concluye con una retrospectiva, colofón y perspectiva que articula las espirales, multiplicidades y líneas de fuga del proyecto, las que han circulado y transformado formas de pensar la escuela, los procesos educativos y la constitución subjetiva de maestros y estudiantes. UPTC Editorial Editorial UPTC 2021-01-01 Libro Digital (DA) https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/294 978-958-660-478-9 UPTC Editorial; Editorial UPTC; spa https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/294/266/6278 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/294/266/6279 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/294/266/6280 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/294/266/6281 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/294/266/6282 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/294/266/6283 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/294/266/6284 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/294/266/6285
spellingShingle Infancia
Filosofía
Práctica pedagógica
Materiales educativos
Maestro
Experiencia
Suárez Vaca, María Teresa; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Pulido Cortés, Óscar; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Castro Patarroyo, Lizeth Ximena
Patiño Cuervo, Daniela; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Mariño Díaz, Liliana Andrea; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Lara Buitrago, Paola Andrea; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Morales Mora, Lola María; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Cruz Vargas, Iván Darío; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Díaz Bernal, Juan Guillermo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Malagón López, José Alfredo; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Hernández Buitrago, Alirio Severo
Avellaneda Avellaneda, Yenny Tatiana; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Diagrams and Polyphonies: Experiences of Thought
title Diagrams and Polyphonies: Experiences of Thought
title_alt Diagramas y Polifonías: Experiencias de Pensamiento
title_full Diagrams and Polyphonies: Experiences of Thought
title_fullStr Diagrams and Polyphonies: Experiences of Thought
title_full_unstemmed Diagrams and Polyphonies: Experiences of Thought
title_short Diagrams and Polyphonies: Experiences of Thought
title_sort diagrams and polyphonies experiences of thought
topic Infancia
Filosofía
Práctica pedagógica
Materiales educativos
Maestro
Experiencia
topic_facet Infancia
Filosofía
Práctica pedagógica
Materiales educativos
Maestro
Experiencia
url https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/294
work_keys_str_mv AT suarezvacamariateresauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramsandpolyphoniesexperiencesofthought
AT pulidocortesoscaruniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramsandpolyphoniesexperiencesofthought
AT castropatarroyolizethximena diagramsandpolyphoniesexperiencesofthought
AT patinocuervodanielauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramsandpolyphoniesexperiencesofthought
AT marinodiazlilianaandreauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramsandpolyphoniesexperiencesofthought
AT larabuitragopaolaandreauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramsandpolyphoniesexperiencesofthought
AT moralesmoralolamariauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramsandpolyphoniesexperiencesofthought
AT cruzvargasivandariouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramsandpolyphoniesexperiencesofthought
AT diazbernaljuanguillermouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramsandpolyphoniesexperiencesofthought
AT malagonlopezjosealfredouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramsandpolyphoniesexperiencesofthought
AT hernandezbuitragoaliriosevero diagramsandpolyphoniesexperiencesofthought
AT avellanedaavellanedayennytatianauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramsandpolyphoniesexperiencesofthought
AT suarezvacamariateresauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramasypolifoniasexperienciasdepensamiento
AT pulidocortesoscaruniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramasypolifoniasexperienciasdepensamiento
AT castropatarroyolizethximena diagramasypolifoniasexperienciasdepensamiento
AT patinocuervodanielauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramasypolifoniasexperienciasdepensamiento
AT marinodiazlilianaandreauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramasypolifoniasexperienciasdepensamiento
AT larabuitragopaolaandreauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramasypolifoniasexperienciasdepensamiento
AT moralesmoralolamariauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramasypolifoniasexperienciasdepensamiento
AT cruzvargasivandariouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramasypolifoniasexperienciasdepensamiento
AT diazbernaljuanguillermouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramasypolifoniasexperienciasdepensamiento
AT malagonlopezjosealfredouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramasypolifoniasexperienciasdepensamiento
AT hernandezbuitragoaliriosevero diagramasypolifoniasexperienciasdepensamiento
AT avellanedaavellanedayennytatianauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia diagramasypolifoniasexperienciasdepensamiento