Orality and its Metaphors in the Classroom

This article seeks to contribute theoretically and methodologically to the oral language teaching in the classrooms, specifically in the Colombian high school in what has been called everyday life metaphors. For this purpose, we start with some theoretical considerations about oral...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Cortés, Diego Arias
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2020
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/10622
_version_ 1802223935514738688
author Cortés, Diego Arias
author_facet Cortés, Diego Arias
author_sort Cortés, Diego Arias
collection OJS
description This article seeks to contribute theoretically and methodologically to the oral language teaching in the classrooms, specifically in the Colombian high school in what has been called everyday life metaphors. For this purpose, we start with some theoretical considerations about orality as performance and as an oral text; besides, metaphor is defined from the cognitive linguistic. Later, some procedures on everyday life metaphors are exposed, which, for this case, have a strong identity in orality. The paper finishes with the conclusions on the teaching of orality and its metaphors. We highlight that orality -understood as performance or oral text- is another dimension of the knowledge that should not be evaluated from the literate culture
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-10622
institution Revista Cuadernos de Lingüística Hispánica
language spa
publishDate 2020
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-106222021-07-13T02:19:31Z Orality and its Metaphors in the Classroom La oralidad y sus metáforas en las aulas de clase L’Oralité et ses métaphores dans la salle de classe Oralidade e suas metáforas em salas de aula Cortés, Diego Arias orality performance oral text everyday life metaphors collective memory oral language teaching oralidad performance texto oral metáforas de la vida cotidiana memoria colectiva enseñanza de la lengua oral Oralité performance texte oral métaphores de la vie quotidienne mémoire collective enseignement de la langue orale oralidade performance texto oral metáforas da vida cotidiana memória coletiva ensino da linguagem oral This article seeks to contribute theoretically and methodologically to the oral language teaching in the classrooms, specifically in the Colombian high school in what has been called everyday life metaphors. For this purpose, we start with some theoretical considerations about orality as performance and as an oral text; besides, metaphor is defined from the cognitive linguistic. Later, some procedures on everyday life metaphors are exposed, which, for this case, have a strong identity in orality. The paper finishes with the conclusions on the teaching of orality and its metaphors. We highlight that orality -understood as performance or oral text- is another dimension of the knowledge that should not be evaluated from the literate culture La propuesta que se desarrolla en este documento busca aportar teórica y metodológicamente al ámbito de la enseñanza de la lengua oral en las aulas, específicamente en la educación media colombiana y en cuanto a lo que se ha denominado metáforas de la vida cotidiana (Lakoff y Johnson, 1986). Para ello se parte de algunas consideraciones teóricas en torno a la oralidad como performance (Vich y Zavala, 2004) y como texto oral (Moreno, 2011); además, se define la metáfora desde el campo de la Lingüística Cognitiva (Cuenca y Hilferty, 2007). Posteriormente se da paso a la exposición de unos procedimientos orientados a la enseñanza de las metáforas de la vida cotidiana que, para este caso, tienen una fuerte filiación en la oralidad. Se culmina con unas conclusiones acerca de la enseñanza de la oralidad y de sus metáforas. Se destaca, entonces, que la oralidad, entendida como performance o texto oral, es otra dimensión del conocimiento que no debe ser evaluada desde los parámetros de la cultura letrada. La proposition énoncée dans ce document cherche à contribuer, de points de vue théorique et méthodologique, à l’approfondissement du domaine de l›enseignement des langues orales dans les salles de classe et, tout particulièrement, de l›enseignement secondaire colombien, en termes de ce qui est convenu d’appeler des métaphores de la vie quotidienne (Lakoff et Johnson , 1986). Pour ce faire, quelques considérations théoriques autour de l’oralité, comme performance (Vich et Zavala, 2004) et comme texte oral (Moreno, 2011), ont constitué notre point de départ. En outre, la métaphore est définie dans le cadre de la linguistique cognitive (Cuenca et Hilferty, 2007). Nous passons, par la suite, à faire l’exposé de procédures qui prétendent enseigner les métaphores de la vie quotidienne qui, dans ce cas, sont en rapport avec l’oralité. Il se termine par quelques conclusions concernant l’enseignement de l’oralité et ses métaphores. Il ressort donc que l’oralité, comprise comme performance ou texte oral, est une autre dimension de la connaissance qui ne doit pas être évaluée à partir des paramètres de la culture lettrée A proposta desenvolvida neste documento procura contribuir teórica e metodologicamente para o campo do ensino da língua oral nas salas de aula, especificamente no ensino médio colombiano e em termos do que tem sido chamado de metáforas da vida cotidiana (Lakoff e Johnson 1986). Para isso, parte de algumas considerações teóricas em torno da oralidade como performance (Vich e Zavala, 2004) e como texto oral (Moreno, 2011); além disso, a metáfora é definida no campo da Linguística Cognitiva (Cuenca e Hilferty, 2007). Posteriormente, abre caminho para a exposição de procedimentos que visam ensinar as metáforas da vida cotidiana que, neste caso, têm uma forte conexão na oralidade. Termina com algumas conclusões sobre o ensino da oralidade e suas metáforas. Destaca-se, então, que a oralidade, entendida como performance ou texto oral, é outra dimensão do conhecimento que não deve ser avaliada a partir dos parâmetros da cultura letrada Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2020-04-17 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/xml https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/10622 10.19053/0121053X.n35.2020.10622 Cuadernos de Lingüística Hispánica; No. 35: January-June 2020; 179-198 Cuadernos de Lingüística Hispánica; Núm. 35: (Enero-Junio de 2020); 179-198 2346-1829 0121-053X spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/10622/9210 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/10622/10192 Copyright (c) 2020 Cuadernos de Lingüística Hispánica
spellingShingle orality
performance
oral text
everyday life metaphors
collective memory
oral language teaching
oralidad
performance
texto oral
metáforas de la vida cotidiana
memoria colectiva
enseñanza de la lengua oral
Oralité
performance
texte oral
métaphores de la vie quotidienne
mémoire collective
enseignement de la langue orale
oralidade
performance
texto oral
metáforas da vida cotidiana
memória coletiva
ensino da linguagem oral
Cortés, Diego Arias
Orality and its Metaphors in the Classroom
title Orality and its Metaphors in the Classroom
title_alt La oralidad y sus metáforas en las aulas de clase
L’Oralité et ses métaphores dans la salle de classe
Oralidade e suas metáforas em salas de aula
title_full Orality and its Metaphors in the Classroom
title_fullStr Orality and its Metaphors in the Classroom
title_full_unstemmed Orality and its Metaphors in the Classroom
title_short Orality and its Metaphors in the Classroom
title_sort orality and its metaphors in the classroom
topic orality
performance
oral text
everyday life metaphors
collective memory
oral language teaching
oralidad
performance
texto oral
metáforas de la vida cotidiana
memoria colectiva
enseñanza de la lengua oral
Oralité
performance
texte oral
métaphores de la vie quotidienne
mémoire collective
enseignement de la langue orale
oralidade
performance
texto oral
metáforas da vida cotidiana
memória coletiva
ensino da linguagem oral
topic_facet orality
performance
oral text
everyday life metaphors
collective memory
oral language teaching
oralidad
performance
texto oral
metáforas de la vida cotidiana
memoria colectiva
enseñanza de la lengua oral
Oralité
performance
texte oral
métaphores de la vie quotidienne
mémoire collective
enseignement de la langue orale
oralidade
performance
texto oral
metáforas da vida cotidiana
memória coletiva
ensino da linguagem oral
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/10622
work_keys_str_mv AT cortesdiegoarias oralityanditsmetaphorsintheclassroom
AT cortesdiegoarias laoralidadysusmetaforasenlasaulasdeclase
AT cortesdiegoarias loraliteetsesmetaphoresdanslasalledeclasse
AT cortesdiegoarias oralidadeesuasmetaforasemsalasdeaula