Intensity through the Objects in Jorge Luis Borges’ Poetry
Borges’ poetry establishes a close relationship with memory. It goes over references and elements that built a specific vitality. This paper aims to reflect on three objects through the concept of intensity. The purpose here is to demonstrate how Borges’ poetics is the result of an exhaustive proces...
Main Author: | |
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Format: | Online |
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Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2020
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author | Espejo Ibáñez, Nestor |
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description | Borges’ poetry establishes a close relationship with memory. It goes over references and elements that
built a specific vitality. This paper aims to reflect on three objects through the concept of intensity. The
purpose here is to demonstrate how Borges’ poetics is the result of an exhaustive process of creation. For
this, a literature review was made from some critical and biographical sources about the treatment of the
knife, the book, and the mirror with respect to memory. This approach shows a journey between lived
experiences and the ways in which these objects are presented and connected to a personal or national
memory. Borges raises a poetic force from allegory and memory. The intensity in the reconstruction of
the object suggest a type of a reader that, far from age or time, becomes part of the poem. |
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publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
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spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-108222021-04-20T15:07:08Z Intensity through the Objects in Jorge Luis Borges’ Poetry Objetos, memoria e intensidades en la poesía de Jorge Luis Borges Objetos, memórias e intensidades na poesia de Jorge Luis Borges Espejo Ibáñez, Nestor Creation Memory Intensity Object Reader Writer creación escritor intensidad lector memoria objeto criação intensidade leitor memória objeto Borges’ poetry establishes a close relationship with memory. It goes over references and elements that built a specific vitality. This paper aims to reflect on three objects through the concept of intensity. The purpose here is to demonstrate how Borges’ poetics is the result of an exhaustive process of creation. For this, a literature review was made from some critical and biographical sources about the treatment of the knife, the book, and the mirror with respect to memory. This approach shows a journey between lived experiences and the ways in which these objects are presented and connected to a personal or national memory. Borges raises a poetic force from allegory and memory. The intensity in the reconstruction of the object suggest a type of a reader that, far from age or time, becomes part of the poem. La poesía en Borges entabla una relación íntima con el tema de la memoria. Sus versos giran entorno a un sin número de referencias y elementos que se edifican a partir de la construcción de una vitalidad característica. Este artículo plantea una reflexión sobre tres objetos en la lírica del argentino a la luz del concepto de intensidad. El propósito por el que se realiza este ejercicio es dar a entender la manera en que la fuerza poética es el resultado de un proceso de creación exhaustivo. Para ello, se hace una revisión documental de diversas fuentes críticas y biográficas acerca del tratamiento del cuchillo, el libro y el espejo y su vínculo con la memoria. De igual manera, se hace un recorrido entre las experiencias vividas y las formas como se presentan estos objetos al momento de dar cuenta de una memoria personal o nacional. Borges plantea una fuerza poética desde la alegoría y el recuerdo. La intensidad en la reconstrucción del objeto establece un modelo de lector de literatura que, lejos de edad o época, se hace parte del poema, esto debido a la manera en que se conjugan ritmos, afectos e imágenes. A poesia em Borges estabelece uma relação íntima com o tema da memória. Seus versos se articulam em torno de inúmeras referências e elementos que se edificam a partir da construção de uma vitalidade caraterística. Este artigo propõe uma reflexão sobre três objetos na lírica do escritor argentino à luz do conceito de intensidade. O objetivo deste exercício é compreender a força poética como resultado de um processo exaustivo de criação. Para isto, é feita uma revisão documental de diversas fontes críticas e biográficas acerca do tratamento do punhal, do livro e do espelho, e o seu vínculo com a memória. Des envolve-se um percurso entre as experiências vividas e das formas como esses objetos são apresentados ao dar conta de uma memória pessoal ou nacional. Borges levanta uma força poética a partir da alegoria e da lembrança. A intensidade na reconstrução do objeto estabelece um modelo de leitor de literatura que, afastado da idade ou da época, se faz parte do poema, dada a maneira em que são conjugados ritmos, afetos e imagens. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2020-07-02 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/xml https://revistas.uptc.edu.co/index.php/la_palabra/article/view/10822 La Palabra; No. 38 (2020): Special issue: In thoughts with Borges. July- September La Palabra; Núm. 38 (2020): Número especial: Pensar con Borges. julio-septiembre La Palabra; n. 38 (2020): Edição especial: Pensar com Borges.Julho-Setembro 2346-3864 0121-8530 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/la_palabra/article/view/10822/9443 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/la_palabra/article/view/10822/10224 Derechos de autor 2020 LA PALABRA |
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