Critical pedagogy and alterative

It presents a phenomenological approximation to this epoch existence’s ways, by recreating them from the critical pedagogy perspective, which assumes the pedagogic action as an alterative relationship, a relation with the other one, an ethical relation based upon justice, responsibility and hospitab...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ortega Valencia, Piedad
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2010
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089
_version_ 1802223948961677312
author Ortega Valencia, Piedad
author_facet Ortega Valencia, Piedad
author_sort Ortega Valencia, Piedad
collection OJS
description It presents a phenomenological approximation to this epoch existence’s ways, by recreating them from the critical pedagogy perspective, which assumes the pedagogic action as an alterative relationship, a relation with the other one, an ethical relation based upon justice, responsibility and hospitability. There is an intention to cartography this epoch starting from the question: “In what world are we educating? There by it proposes the construction of an alterative pedagogy, which allows us to live in the political context of our daily existence with others, male and female, in a construction of a we.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-1089
institution Revista Praxis & Saber
language spa
publishDate 2010
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-10892019-02-26T15:03:43Z Critical pedagogy and alterative Pedagogía crítica y alteridad, una cartografía pedagógica Pedagogie critique et alterite Pedagogia crítica e alteridade Ortega Valencia, Piedad Critical Pedagogy Alterative Pedagogy. pedagogía crítica pedagogía de la alteridad Pédagogie critique Pédagogie de l’altérite Pedagogia crítica Pedagogia da alteridade. It presents a phenomenological approximation to this epoch existence’s ways, by recreating them from the critical pedagogy perspective, which assumes the pedagogic action as an alterative relationship, a relation with the other one, an ethical relation based upon justice, responsibility and hospitability. There is an intention to cartography this epoch starting from the question: “In what world are we educating? There by it proposes the construction of an alterative pedagogy, which allows us to live in the political context of our daily existence with others, male and female, in a construction of a we. Esta ponencia presenta una aproximación fenomenológica a los modos de existencia en esta época, recreándolos desde una perspectiva de la pedagogía crítica, que asume la acción pedagógica como una relación de alteridad, una relación con el otro, una relación ética basada en la justicia, la responsabilidad y la hospitalidad. Se intenta cartografiar esta época a partir de la pregunta ¿en qué mundo estamos educando? Por ello se propone la construcción de una pedagogía de la alteridad que nos posibilite vivir contextualmente en la política de nuestra existencia cotidiana con otros y otras en la constitución de un nosotros. Ce travail présente une approximation phénoménologique aux formes d’existence dans cette époque, en les recréant dès une perspective de la pédagogie critique, qui assume l’action pédagogique comme une relation d’altérite, un rapport avec l’autre, une relation éthique basée sur la justice, la responsabilité et l’hospitalité. On essaye de cartographier cette époque `a partir de la question : dans quel monde est-on en train d’éduquer ? Il est pour cela que l’on propose la construction d’une pédagogie de l’altérite qui nous accorde la possibilité de vivre d’une manière contextuelle dans la politique de notre existence quotidienne avec d’autres et dans la constitution d’un Nous. Esta comunicação apresenta uma aproximação fenomenológica aos modos de existência nesta época, recreando-os desde uma perspectiva da pedagogia crítica, que assume a ação pedagógica como uma relação de alteridade, uma relação com o outro, uma relação ética baseada na justiça, a responsabilidade e a hospitalidade. Tenta-se mapear esta época a partir da pergunta, em que mundo estamos educando? Por isso se propôs a construção de uma pedagogia da alteridade que faca possível viver no contexto da política do nosso cotidiano com outros na constituição de um nós. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2010-01-03 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/force-download https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089 Praxis & Saber; Vol. 1 No. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173 Praxis & Saber; Vol. 1 Núm. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173 Praxis & Saber; Vol. 1 No 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173 Praxis & Saber; V. 1 N. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173 Praxis & Saber; v. 1 n. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089/1088
spellingShingle Critical Pedagogy
Alterative Pedagogy.
pedagogía crítica
pedagogía de la alteridad
Pédagogie critique
Pédagogie de l’altérite
Pedagogia crítica
Pedagogia da alteridade.
Ortega Valencia, Piedad
Critical pedagogy and alterative
title Critical pedagogy and alterative
title_alt Pedagogía crítica y alteridad, una cartografía pedagógica
Pedagogie critique et alterite
Pedagogia crítica e alteridade
title_full Critical pedagogy and alterative
title_fullStr Critical pedagogy and alterative
title_full_unstemmed Critical pedagogy and alterative
title_short Critical pedagogy and alterative
title_sort critical pedagogy and alterative
topic Critical Pedagogy
Alterative Pedagogy.
pedagogía crítica
pedagogía de la alteridad
Pédagogie critique
Pédagogie de l’altérite
Pedagogia crítica
Pedagogia da alteridade.
topic_facet Critical Pedagogy
Alterative Pedagogy.
pedagogía crítica
pedagogía de la alteridad
Pédagogie critique
Pédagogie de l’altérite
Pedagogia crítica
Pedagogia da alteridade.
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089
work_keys_str_mv AT ortegavalenciapiedad criticalpedagogyandalterative
AT ortegavalenciapiedad pedagogiacriticayalteridadunacartografiapedagogica
AT ortegavalenciapiedad pedagogiecritiqueetalterite
AT ortegavalenciapiedad pedagogiacriticaealteridade