Critical pedagogy and alterative
It presents a phenomenological approximation to this epoch existence’s ways, by recreating them from the critical pedagogy perspective, which assumes the pedagogic action as an alterative relationship, a relation with the other one, an ethical relation based upon justice, responsibility and hospitab...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089 |
_version_ | 1802223948961677312 |
---|---|
author | Ortega Valencia, Piedad |
author_facet | Ortega Valencia, Piedad |
author_sort | Ortega Valencia, Piedad |
collection | OJS |
description | It presents a phenomenological approximation to this epoch existence’s ways, by recreating them from the critical pedagogy perspective, which assumes the pedagogic action as an alterative relationship, a relation with the other one, an ethical relation based upon justice, responsibility and hospitability. There is an intention to cartography this epoch starting from the question: “In what world are we educating? There by it proposes the construction of an alterative pedagogy, which allows us to live in the political context of our daily existence with others, male and female, in a construction of a we. |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-1089 |
institution | Revista Praxis & Saber |
language | spa |
publishDate | 2010 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-10892019-02-26T15:03:43Z Critical pedagogy and alterative Pedagogía crítica y alteridad, una cartografía pedagógica Pedagogie critique et alterite Pedagogia crítica e alteridade Ortega Valencia, Piedad Critical Pedagogy Alterative Pedagogy. pedagogía crítica pedagogía de la alteridad Pédagogie critique Pédagogie de l’altérite Pedagogia crítica Pedagogia da alteridade. It presents a phenomenological approximation to this epoch existence’s ways, by recreating them from the critical pedagogy perspective, which assumes the pedagogic action as an alterative relationship, a relation with the other one, an ethical relation based upon justice, responsibility and hospitability. There is an intention to cartography this epoch starting from the question: “In what world are we educating? There by it proposes the construction of an alterative pedagogy, which allows us to live in the political context of our daily existence with others, male and female, in a construction of a we. Esta ponencia presenta una aproximación fenomenológica a los modos de existencia en esta época, recreándolos desde una perspectiva de la pedagogía crítica, que asume la acción pedagógica como una relación de alteridad, una relación con el otro, una relación ética basada en la justicia, la responsabilidad y la hospitalidad. Se intenta cartografiar esta época a partir de la pregunta ¿en qué mundo estamos educando? Por ello se propone la construcción de una pedagogía de la alteridad que nos posibilite vivir contextualmente en la política de nuestra existencia cotidiana con otros y otras en la constitución de un nosotros. Ce travail présente une approximation phénoménologique aux formes d’existence dans cette époque, en les recréant dès une perspective de la pédagogie critique, qui assume l’action pédagogique comme une relation d’altérite, un rapport avec l’autre, une relation éthique basée sur la justice, la responsabilité et l’hospitalité. On essaye de cartographier cette époque `a partir de la question : dans quel monde est-on en train d’éduquer ? Il est pour cela que l’on propose la construction d’une pédagogie de l’altérite qui nous accorde la possibilité de vivre d’une manière contextuelle dans la politique de notre existence quotidienne avec d’autres et dans la constitution d’un Nous. Esta comunicação apresenta uma aproximação fenomenológica aos modos de existência nesta época, recreando-os desde uma perspectiva da pedagogia crítica, que assume a ação pedagógica como uma relação de alteridade, uma relação com o outro, uma relação ética baseada na justiça, a responsabilidade e a hospitalidade. Tenta-se mapear esta época a partir da pergunta, em que mundo estamos educando? Por isso se propôs a construção de uma pedagogia da alteridade que faca possível viver no contexto da política do nosso cotidiano com outros na constituição de um nós. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2010-01-03 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/force-download https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089 Praxis & Saber; Vol. 1 No. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173 Praxis & Saber; Vol. 1 Núm. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173 Praxis & Saber; Vol. 1 No 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173 Praxis & Saber; V. 1 N. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173 Praxis & Saber; v. 1 n. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089/1088 |
spellingShingle | Critical Pedagogy Alterative Pedagogy. pedagogía crítica pedagogía de la alteridad Pédagogie critique Pédagogie de l’altérite Pedagogia crítica Pedagogia da alteridade. Ortega Valencia, Piedad Critical pedagogy and alterative |
title | Critical pedagogy and alterative |
title_alt | Pedagogía crítica y alteridad, una cartografía pedagógica Pedagogie critique et alterite Pedagogia crítica e alteridade |
title_full | Critical pedagogy and alterative |
title_fullStr | Critical pedagogy and alterative |
title_full_unstemmed | Critical pedagogy and alterative |
title_short | Critical pedagogy and alterative |
title_sort | critical pedagogy and alterative |
topic | Critical Pedagogy Alterative Pedagogy. pedagogía crítica pedagogía de la alteridad Pédagogie critique Pédagogie de l’altérite Pedagogia crítica Pedagogia da alteridade. |
topic_facet | Critical Pedagogy Alterative Pedagogy. pedagogía crítica pedagogía de la alteridad Pédagogie critique Pédagogie de l’altérite Pedagogia crítica Pedagogia da alteridade. |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089 |
work_keys_str_mv | AT ortegavalenciapiedad criticalpedagogyandalterative AT ortegavalenciapiedad pedagogiacriticayalteridadunacartografiapedagogica AT ortegavalenciapiedad pedagogiecritiqueetalterite AT ortegavalenciapiedad pedagogiacriticaealteridade |