Towards an artistic decolonial didactics. A proposal in the intercultural classroom from the Misak community
The current study was developed with 25 students from 2nd and 3rd grade of La Campana school, this institution is in the town of Guambia (Cauca). The main objective was to generate a strengthening of the traditional artistic practices of the Misak indigenous population through a didactic proposal th...
Main Authors: | , , |
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Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2020
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Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/10903 |
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author | Bolaños Motta, José Ignacio Tumiñá, José Felipe Ullune Almendra, Clementina |
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collection | OJS |
description | The current study was developed with 25 students from 2nd and 3rd grade of La Campana school, this institution is in the town of Guambia (Cauca). The main objective was to generate a strengthening of the traditional artistic practices of the Misak indigenous population through a didactic proposal that starts from the ideals of the so-named Decolonial Pedagogies from an intercultural didactic model. In terms of the methodology, a qualitative study was carried out, from the action research perspective. The techniques developed to collect the information were analysis of the Journals that emerged from the activities, and interviews carried out in different sectors in charge of the school The results evidenced that the artistic themes considering the own and intercultural tradition conceived an approach and appreciation for the own culture, because it is necessary to generate new educational practices and Decolonial Didactic strategies, which strengthen the know-how of the Educational Institution and, at the at the same time, traditional knowledge. |
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spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-109032023-09-06T20:33:58Z Towards an artistic decolonial didactics. A proposal in the intercultural classroom from the Misak community Hacia una Didáctica Artística Decolonial. Una propuesta de aula intercultural desde el pueblo Misak Vers une didactique artistique décoloniale. Une proposition de classe interculturelle du peuple Misak Rumo a uma Didática Artística Decolonial. Uma proposta de aula intercultural a partir do povo Misak Bolaños Motta, José Ignacio Tumiñá, José Felipe Ullune Almendra, Clementina didactics decoloniality artistic education didáctica decolonialidad educación artística decolonialidade didátic educação artística The current study was developed with 25 students from 2nd and 3rd grade of La Campana school, this institution is in the town of Guambia (Cauca). The main objective was to generate a strengthening of the traditional artistic practices of the Misak indigenous population through a didactic proposal that starts from the ideals of the so-named Decolonial Pedagogies from an intercultural didactic model. In terms of the methodology, a qualitative study was carried out, from the action research perspective. The techniques developed to collect the information were analysis of the Journals that emerged from the activities, and interviews carried out in different sectors in charge of the school The results evidenced that the artistic themes considering the own and intercultural tradition conceived an approach and appreciation for the own culture, because it is necessary to generate new educational practices and Decolonial Didactic strategies, which strengthen the know-how of the Educational Institution and, at the at the same time, traditional knowledge. Objetivo: La presente investigación pretendió generar un fortalecimiento de las prácticas artísticas tradicionales Misak, a través de una propuesta didáctica basada en las denominadas pedagogías decoloniales, como propuesta intercultural. El estudio se realizó con veinticinco escolares de los grados segundo y tercero del centro docente La Campana, institución ubicada en el municipio de Guambía (Cauca) en Colombia. Metodo: El modelo de investigación se desarrolló a través de un estudio de tipo cualitativo y desde la perspectiva de la investigación-acción. Las estrategias desarrolladas para la recolección de la información fueron: análisis de los Diarios de Campo producto de las actividades, y las entrevistas realizadas a diversos sectores de la comunidad escolar. Originalidad: El estudio busca evidenciar la posibilidad de desarrollar una didáctica artística decolonial, en contribución a que los pueblos del mundo desarrollen sus propios modelos educativos y desde sus propias perspectivas disciplinares. Conclusiones: Los resultados evidencian la evolución que se ha hecho posible al interior de los contextos indígenas, indicándose en este proceso un grupo de esfuerzos en lo que respecta al planteamiento del cómo, el qué, la cultura y la necesidad de sistematizar el saber didáctico en el campo de la educación artística. La présente étude a été menée auprès de 25 écoliers des deuxième et troisième années du Centre pédagogique de La Campana, une institution située dans la municipalité de Guambía (Cauca); L'objectif principal était de: générer un renforcement des pratiques artistiques traditionnelles de la population indigène Misak à travers une proposition didactique qui part des idéaux des soi-disant pédagogies décoloniales, d'un modèle didactique interculturel. En termes de méthodologie, une étude qualitative a été réalisée, du point de vue de la Recherche Action. Les techniques développées pour collecter les informations sont les suivantes: analyse des agendas de terrain issus des activités et entretiens avec les différents secteurs en charge de l'école. Les résultats ont démontré que les thèmes artistiques en relation avec la tradition propre et interculturelle génèrent une approche et une appréciation de la propre culture, car il est nécessaire de générer de nouvelles pratiques éducatives et des stratégies didactiques décoloniales, qui renforcent le savoir-faire de l'établissement d'enseignement et, au Dans le même temps, les savoirs traditionnels. O presente estudo foi realizado com 25 estudantes, dos Segundo e Terceiro anos, do Centro Docente La Campana, instituição localizada no município de Guambía (Cauca); com o objetivo principal de gerar um fortalecimento das práticas artísticas tradicionais da população indígena Misak, por meio de uma proposta didática que parte dos ideais das denominadas Pedagogias Decoloniais, a partir de um modelo didático intercultural. Em termos de metodologia se desenvolveu um estudo de tipo qualitativo, desde a perspectiva da Pesquisa-Ação. As técnicas desenvolvidas para a coleta dos dados foram: análise dos Diários de Campo que emergiram das atividades e entrevistas a diversos setores encarregados pela escola. Os resultados evidenciaram que as temáticas artísticas em relação com a própria tradição e em perspectiva intercultural geraram aproximação e valorização da cultura própria, porquanto se faz necessário gerar novas práticas educacionais e estratégias Didáticas Decoloniais que fortaleçam o saber da Instituição Educativa e, ao mesmo tempo, o saber tradicional. Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2020-04-23 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/10903 10.19053/01227238.10903 Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 22 No. 34 (2020): Carlos Rincón Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 22 Núm. 34 (2020): Carlos Rincón 2256-5248 0122-7238 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/10903/9573 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/10903/9729 Copyright (c) 2020 JOURNAL HISTORY OF LATIN AMERICAN EDUCATION |
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