Cinema and pedagogy: reflections on teacher training

This article forms part of a research process undertaken in the framework of the project Cinema as an opportunity for reflection in the pedagogical field: a look at teacher training. In this project, we consider the place of film in contemporary society and its relationship to pedagogy and teacher t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Osorio, Angélica del Pilar, Rodríguez, Víctor Manuel
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2010
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1099
_version_ 1802223950276591616
author Osorio, Angélica del Pilar
Rodríguez, Víctor Manuel
author_facet Osorio, Angélica del Pilar
Rodríguez, Víctor Manuel
author_sort Osorio, Angélica del Pilar
collection OJS
description This article forms part of a research process undertaken in the framework of the project Cinema as an opportunity for reflection in the pedagogical field: a look at teacher training. In this project, we consider the place of film in contemporary society and its relationship to pedagogy and teacher training, proposing training as experience, and not as a continuum disconnected from the subjects who live it. Based on this, we construct considerations about film, pedagogy and power in the context of the society of spectacle, and then address the relationship between training, film, and pedagogy, where ‘experience’ and ‘film reading’ become articulating concepts for critical reflection about innovative practices in education.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-1099
institution Revista Praxis & Saber
language spa
publishDate 2010
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-10992019-02-26T15:02:47Z Cinema and pedagogy: reflections on teacher training Cine y pedagogía: reflexiones a propósito de la formación de maestros Cinema et pedagofie: reflexions a propos de la formation des maitres Cine y pedagogía: reflexões a propósito da formação dos maestros Osorio, Angélica del Pilar Rodríguez, Víctor Manuel Pedagogy pedagogical innovation pedagogical practice teacher training film Pedagogía innovación pedagógica práctica pedagógica formación de docentes cine. Pédagogie innovation pédagogique pratique pédagogique formation de professeurs cinéma Pedagogía inovação pedagógica prática pedagógica formação de docentes cine. This article forms part of a research process undertaken in the framework of the project Cinema as an opportunity for reflection in the pedagogical field: a look at teacher training. In this project, we consider the place of film in contemporary society and its relationship to pedagogy and teacher training, proposing training as experience, and not as a continuum disconnected from the subjects who live it. Based on this, we construct considerations about film, pedagogy and power in the context of the society of spectacle, and then address the relationship between training, film, and pedagogy, where ‘experience’ and ‘film reading’ become articulating concepts for critical reflection about innovative practices in education. El artículo, que es producto del proceso de investigación realizado en el marco del proyecto El cine como posibilidad de pensamiento desde la pedagogía: una mirada a la formación de maestros1, aborda el lugar del cine en las sociedades contemporáneas y sus relaciones con la pedagogía y la formación de maestros, y propone la formación como experiencia y no como un continuum externo a los sujetos.Desde allí se construyen unas consideraciones en torno al cine, la pedagogía y el poder en el contexto de las sociedades de imagen, y posteriormente se abordan las relaciones entre formación,cine y pedagogía, contando con la experiencia y la lectura del cine como conceptos articuladores para pensar las prácticas de innovación en educación como campo de problematización. L’article, qui est un produit du processus de recherche fait dans le cadre du projet Le cinéma comme une possibilité de pensée dès la pédagogie: un regard à la formation des maîtres2, aborde la place du cinéma dans les sociétés contemporaines et leurs rapports avec la pédagogie et la formation des maîtres, et propose la formation en tant qu’expérience et pas comme un continuum externe aux sujets. Depuis là on construit des considérations autour du cinéma, la pédagogie et le pouvoir dans le contexte des sociétés d’image, et postérieurement on aborde les rapports entre formation, cinéma et pédagogie, en tenant compte de l’expérience et la lecture du cinéma, comme des concepts articulateurs pour penser les pratiques d’innovation en éducation en tant que domaine de problématisation. O artigo, é produto do proceso de pesquisa feito no marco do projeto O cine como possibilidade de pensamento desde a pedagogía: uma mirada à formação do maestros, neste aborda-se o lugar do cine nas sociedades contemporáneas e suas relações com a pedagogía, a formação do maestros e propõe a formação como experiência e não como un continuum externo aos sujeitos. Desde ali desde ali constroem-se umas considerações en torno o cine, a pedagogía e poder no contexto das sociedades da imagem, e posteriormente abordam-se as relações entre formação, cine e pedagogía, desde a experiencia e a leitura do cine como conceitos articuladores das práticas de innovação em educação como campo de problematização. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2010-06-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1099 10.19053/22160159.1099 Praxis & Saber; Vol. 1 No. 2 (2010): Innovaciones Pedagógicas; 67-86 Praxis & Saber; Vol. 1 Núm. 2 (2010): Innovaciones Pedagógicas; 67-86 Praxis & Saber; Vol. 1 No 2 (2010): Innovaciones Pedagógicas; 67-86 Praxis & Saber; V. 1 N. 2 (2010): Innovaciones Pedagógicas; 67-86 Praxis & Saber; v. 1 n. 2 (2010): Innovaciones Pedagógicas; 67-86 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1099/1098
spellingShingle Pedagogy
pedagogical innovation
pedagogical practice
teacher training
film
Pedagogía
innovación pedagógica
práctica pedagógica
formación de docentes
cine.
Pédagogie
innovation pédagogique
pratique pédagogique
formation de professeurs
cinéma
Pedagogía
inovação pedagógica
prática pedagógica
formação de docentes
cine.
Osorio, Angélica del Pilar
Rodríguez, Víctor Manuel
Cinema and pedagogy: reflections on teacher training
title Cinema and pedagogy: reflections on teacher training
title_alt Cine y pedagogía: reflexiones a propósito de la formación de maestros
Cinema et pedagofie: reflexions a propos de la formation des maitres
Cine y pedagogía: reflexões a propósito da formação dos maestros
title_full Cinema and pedagogy: reflections on teacher training
title_fullStr Cinema and pedagogy: reflections on teacher training
title_full_unstemmed Cinema and pedagogy: reflections on teacher training
title_short Cinema and pedagogy: reflections on teacher training
title_sort cinema and pedagogy reflections on teacher training
topic Pedagogy
pedagogical innovation
pedagogical practice
teacher training
film
Pedagogía
innovación pedagógica
práctica pedagógica
formación de docentes
cine.
Pédagogie
innovation pédagogique
pratique pédagogique
formation de professeurs
cinéma
Pedagogía
inovação pedagógica
prática pedagógica
formação de docentes
cine.
topic_facet Pedagogy
pedagogical innovation
pedagogical practice
teacher training
film
Pedagogía
innovación pedagógica
práctica pedagógica
formación de docentes
cine.
Pédagogie
innovation pédagogique
pratique pédagogique
formation de professeurs
cinéma
Pedagogía
inovação pedagógica
prática pedagógica
formação de docentes
cine.
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1099
work_keys_str_mv AT osorioangelicadelpilar cinemaandpedagogyreflectionsonteachertraining
AT rodriguezvictormanuel cinemaandpedagogyreflectionsonteachertraining
AT osorioangelicadelpilar cineypedagogiareflexionesapropositodelaformaciondemaestros
AT rodriguezvictormanuel cineypedagogiareflexionesapropositodelaformaciondemaestros
AT osorioangelicadelpilar cinemaetpedagofiereflexionsaproposdelaformationdesmaitres
AT rodriguezvictormanuel cinemaetpedagofiereflexionsaproposdelaformationdesmaitres
AT osorioangelicadelpilar cineypedagogiareflexoesapropositodaformacaodosmaestros
AT rodriguezvictormanuel cineypedagogiareflexoesapropositodaformacaodosmaestros