Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos

Recently, the need to innovate has been reiterated and for this, several sectors of society are concerned about achieving a balance in the ecosystem, including the education area. This article presents a qualitative methodological approach in which a reflection of the literature is made, about the b...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Espitia Ruiz, Gloria Yolima
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2020
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/11183
_version_ 1801706745393840128
author Espitia Ruiz, Gloria Yolima
author_facet Espitia Ruiz, Gloria Yolima
author_sort Espitia Ruiz, Gloria Yolima
collection OJS
description Recently, the need to innovate has been reiterated and for this, several sectors of society are concerned about achieving a balance in the ecosystem, including the education area. This article presents a qualitative methodological approach in which a reflection of the literature is made, about the beliefs and perspectives that teachers have about environmental education and its teaching, as well as the main obstacles that interfere in the teaching of environmental education contents. When making a reflection of the literature, the article considers that teachers commonly identify environmental education with ecology, the environment or confuse it with PRAES; In addition, they do not apply the transversal structure to the  curriculum, but  they take it as a subject in the area of natural sciences. As a result, the need for teachers to reflect and, if possible, transform the conceptions and application of environmental education in the school is highlighted
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-11183
institution Revista Rastros y Rostros del Saber
language spa
publishDate 2020
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-111832020-06-08T18:33:25Z Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos Espitia Ruiz, Gloria Yolima Educación ambiental Perspectivas Profesores Enseñanza Creencias Environmental education Perspectives Teachers Teaching Beliefs Recently, the need to innovate has been reiterated and for this, several sectors of society are concerned about achieving a balance in the ecosystem, including the education area. This article presents a qualitative methodological approach in which a reflection of the literature is made, about the beliefs and perspectives that teachers have about environmental education and its teaching, as well as the main obstacles that interfere in the teaching of environmental education contents. When making a reflection of the literature, the article considers that teachers commonly identify environmental education with ecology, the environment or confuse it with PRAES; In addition, they do not apply the transversal structure to the  curriculum, but  they take it as a subject in the area of natural sciences. As a result, the need for teachers to reflect and, if possible, transform the conceptions and application of environmental education in the school is highlighted En los tiempos actuales se ha reiterado la necesidad de innovar y para ello, varios sectores de la sociedad se preocupan por lograr un equilibrio en el ecosistema, incluyendo el área de educación. Este artículo presenta a través de un enfoque metodológico cualitativo una reflexión de la literatura, sobre las creencias y perspectivas que tienen los profesores de la educación ambiental y su enseñanza, así como los principales obstáculos que interfieren en la enseñanza de los contenidos de educación ambiental. Al hacer dicha reflexión, la autora considera que los docentes identifican comúnmente la educación ambiental con la ecología, el ambiente o la confunden con los PRAE; además no aplican la estructura transversal al currículo, sino que la toman como un tema más del área de ciencias naturales. Como resulta- do se destaca la necesidad de que los docentes reflexionen y si es posible transformen las concepciones y la aplicación de la educación ambiental en la escuela. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2020-06-08 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/11183 FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 4 No. 7 (2019): July - December 2019; 42-48 Rastros y Rostros del Saber; Vol. 4 Núm. 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48 FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 4 No 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48 VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 4 N. 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48 CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 4 n. 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48 2539-3324 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/11183/9358
spellingShingle Educación ambiental
Perspectivas
Profesores
Enseñanza
Creencias
Environmental education
Perspectives
Teachers
Teaching
Beliefs
Espitia Ruiz, Gloria Yolima
Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos
title Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos
title_full Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos
title_fullStr Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos
title_full_unstemmed Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos
title_short Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos
title_sort perspectivas de la educacion ambiental instaladas en profesores reflexion de las creencias y obstaculos
topic Educación ambiental
Perspectivas
Profesores
Enseñanza
Creencias
Environmental education
Perspectives
Teachers
Teaching
Beliefs
topic_facet Educación ambiental
Perspectivas
Profesores
Enseñanza
Creencias
Environmental education
Perspectives
Teachers
Teaching
Beliefs
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/11183
work_keys_str_mv AT espitiaruizgloriayolima perspectivasdelaeducacionambientalinstaladasenprofesoresreflexiondelascreenciasyobstaculos