Research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century
This research paper aims to promote the idea that the use of research in the fields of education and pedagogy is going to create a modification in these fields, as well as in the practical processes and actions that they have established. First of all, this paper provides a quick overview of the way...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1127 |
_version_ | 1802223953691803648 |
---|---|
author | Mejía Jimenéz,, Marcos Raúl Manjarrés, María Elena |
author_facet | Mejía Jimenéz,, Marcos Raúl Manjarrés, María Elena |
author_sort | Mejía Jimenéz,, Marcos Raúl |
collection | OJS |
description | This research paper aims to promote the idea that the use of research in the fields of education and pedagogy is going to create a modification in these fields, as well as in the practical processes and actions that they have established. First of all, this paper provides a quick overview of the way in which education and pedagogy have been constituted in the Western, capitalist modern society, along with its paradigms, trends, concepts, methodological approaches, research areas and models. Next, this paper shows the way in which pedagogical thinking has been formed around research, that which gives rise to diverse methodological approaches which become the daily practice of educators. Finally, this paper closely examines one of these methodological lines, Research as a Pedagogical Strategy (Investigación como Estrategia Pedagógica - IEP), which emerged in the creation of the critical pedagogies developed in Latin American contexts, in dialogue with the emerging and dynamic approaches in different parts of the world. |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-1127 |
institution | Revista Praxis & Saber |
language | spa |
publishDate | 2011 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-11272019-02-26T15:00:22Z Research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century La investigación como estrategia pedagógica una apuesta por construir pedagogías críticas en el siglo xxi La recherche comme stratégie pédagogique un pari pour construire des pédagogies critiques dans le xxième siècle A pesquisa como estratégia pedagógica: uma aposta para construir pedagogias críticas no século xxi Mejía Jimenéz,, Marcos Raúl Manjarrés, María Elena Pedagogical research educational paradigms new capitalism teacher. Investigación pedagógica paradigmas educativos nuevo capitalismo maestro. Recherche pédagogique paradigmes éducatifs nouveau capitalisme maître. Investigação pedagógica paradigmas educacionais novo capitalismo mestre. This research paper aims to promote the idea that the use of research in the fields of education and pedagogy is going to create a modification in these fields, as well as in the practical processes and actions that they have established. First of all, this paper provides a quick overview of the way in which education and pedagogy have been constituted in the Western, capitalist modern society, along with its paradigms, trends, concepts, methodological approaches, research areas and models. Next, this paper shows the way in which pedagogical thinking has been formed around research, that which gives rise to diverse methodological approaches which become the daily practice of educators. Finally, this paper closely examines one of these methodological lines, Research as a Pedagogical Strategy (Investigación como Estrategia Pedagógica - IEP), which emerged in the creation of the critical pedagogies developed in Latin American contexts, in dialogue with the emerging and dynamic approaches in different parts of the world. El texto busca fundar la idea de que llevar la investigación a la esfera educativa y pedagógica va a generar una reelaboración del campo de éstas, así como de los mecanismos prácticos y de acción que las han constituido. En primer lugar se realiza un rápido recorrido para reconocer la manera como se han constituido la educación y la pedagogía en la modernidad capitalista occidental, en él se observan los paradigmas, corrientes, concepciones, enfoques y líneas metodológicas y modelos, como aspectos que vertebran estas búsquedas, luego se muestra la manera como se conformó el pensamiento pedagógico en torno a la investigación, el cual da origen a diversas entradas metodológicas para ser resuelto en el cotidiano de las prácticas de los educadores, por último, se fundamenta una de esas líneas metodológicas, la de la Investigación como Estrategia Pedagógica (IEP), surgida en las construcciones de las pedagogías críticas desarrolladas en las realidades latinoamericanas y en diálogo con los enfoques surgidos y dinamizados en diferentes latitudes mundiales Le texte cherche à fonder l’idée suivante : amener la recherche à la sphère éducative et pédagogique, va générer une réélaboration de leurs domaines, de même que des mécanismes pratiques et d’action que les constituent. En premier lieu, on réalise un parcours rapide pour reconnaître la manière comme l’éducation et la pédagogie se sont constituées, dans la modernité capitaliste occidentale,dans ce parcours-là, on observe les paradigmes, courants, conceptions, approches et lignes méthodologiques et des modèles, comme des aspects qui constituent les vertèbres de ces recherches , ensuite, on montre la manière comme la pensée pédagogique s’est conformée autour de la recherche, ce qui origine de diverses entrées méthodologiques pour trouver une solution dans le quotidien des pratiques des éducateurs , finalement, on établit comme fondement, une de ces lignes méthodologiques, celle de la Recherche en tant que Stratégie Pédagogique (IEP), qui surgit des constructions des pédagogies critiques développées dans les réalités latino-américaines et en dialogue avec les approches nées et dynamisées dans de différentes latitudes mondiales. O texto procura esclarecer a ideia que levar a pesquisa à esfera educacional e pedagógica vai gerar uma reelaborarão do campo delas, assim como dos mecanismos práticos e de ação que as constituíram. Em primeiro lugar realiza-se um rápido percurso para reconhecer a maneira como se constituíram a educação e a pedagogia na modernidade capitalista ocidental, nele se observam os paradigmas, concepções, tendências, e linhas metodológicas, como elementos que norteiam ditas buscas. A seguir mostra-se a maneira como se constituiu o pensamento pedagógico em torno à pesquisa que da origem a diversos enfoques metodológicos usados na prática dos professores, no final se fundamenta uma dessas linhas metodológicas, a da pesquisa como estratégia pedagógica (IEP), nascida nas construções críticas desenvolvidas nas realidades latinoamericanas e em dialogo com enfoques surgidos e dinamizados em diferentes latitudes no mundo todo. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2011-06-28 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1127 10.19053/22160159.1127 Praxis & Saber; Vol. 2 No. 4 (2011): Docencia e Investigación en Educación Superior; 127-177 Praxis & Saber; Vol. 2 Núm. 4 (2011): Docencia e Investigación en Educación Superior; 127-177 Praxis & Saber; Vol. 2 No 4 (2011): Docencia e Investigación en Educación Superior; 127-177 Praxis & Saber; V. 2 N. 4 (2011): Docencia e Investigación en Educación Superior; 127-177 Praxis & Saber; v. 2 n. 4 (2011): Docencia e Investigación en Educación Superior; 127-177 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1127/1126 |
spellingShingle | Pedagogical research educational paradigms new capitalism teacher. Investigación pedagógica paradigmas educativos nuevo capitalismo maestro. Recherche pédagogique paradigmes éducatifs nouveau capitalisme maître. Investigação pedagógica paradigmas educacionais novo capitalismo mestre. Mejía Jimenéz,, Marcos Raúl Manjarrés, María Elena Research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century |
title | Research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century |
title_alt | La investigación como estrategia pedagógica una apuesta por construir pedagogías críticas en el siglo xxi La recherche comme stratégie pédagogique un pari pour construire des pédagogies critiques dans le xxième siècle A pesquisa como estratégia pedagógica: uma aposta para construir pedagogias críticas no século xxi |
title_full | Research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century |
title_fullStr | Research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century |
title_full_unstemmed | Research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century |
title_short | Research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century |
title_sort | research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century |
topic | Pedagogical research educational paradigms new capitalism teacher. Investigación pedagógica paradigmas educativos nuevo capitalismo maestro. Recherche pédagogique paradigmes éducatifs nouveau capitalisme maître. Investigação pedagógica paradigmas educacionais novo capitalismo mestre. |
topic_facet | Pedagogical research educational paradigms new capitalism teacher. Investigación pedagógica paradigmas educativos nuevo capitalismo maestro. Recherche pédagogique paradigmes éducatifs nouveau capitalisme maître. Investigação pedagógica paradigmas educacionais novo capitalismo mestre. |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1127 |
work_keys_str_mv | AT mejiajimenezmarcosraul researchasapedagogicalstrategyasteptowardscriticalpedagogiesforthe21stcentury AT manjarresmariaelena researchasapedagogicalstrategyasteptowardscriticalpedagogiesforthe21stcentury AT mejiajimenezmarcosraul lainvestigacioncomoestrategiapedagogicaunaapuestaporconstruirpedagogiascriticasenelsigloxxi AT manjarresmariaelena lainvestigacioncomoestrategiapedagogicaunaapuestaporconstruirpedagogiascriticasenelsigloxxi AT mejiajimenezmarcosraul larecherchecommestrategiepedagogiqueunparipourconstruiredespedagogiescritiquesdanslexxiemesiecle AT manjarresmariaelena larecherchecommestrategiepedagogiqueunparipourconstruiredespedagogiescritiquesdanslexxiemesiecle AT mejiajimenezmarcosraul apesquisacomoestrategiapedagogicaumaapostaparaconstruirpedagogiascriticasnoseculoxxi AT manjarresmariaelena apesquisacomoestrategiapedagogicaumaapostaparaconstruirpedagogiascriticasnoseculoxxi |