Comunidad de indagación como ambiente de aprendizaje: una propuesta y una apuesta.

This article presents the results of Philosophy for / with Children (Fp / cN) as a study of educational innovation in the development of scientific thinking in rural educational institutions in the department of Boyacá, project. The proposal begins with a theoretical construction of the learning env...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Cruz, Iván Darío, Castro Patarroyo, Lizeth Ximena, Ojeda Suárez, Manuel Alejandro
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2020
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11404
_version_ 1801706630147997696
author Cruz, Iván Darío
Castro Patarroyo, Lizeth Ximena
Ojeda Suárez, Manuel Alejandro
author_facet Cruz, Iván Darío
Castro Patarroyo, Lizeth Ximena
Ojeda Suárez, Manuel Alejandro
author_sort Cruz, Iván Darío
collection OJS
description This article presents the results of Philosophy for / with Children (Fp / cN) as a study of educational innovation in the development of scientific thinking in rural educational institutions in the department of Boyacá, project. The proposal begins with a theoretical construction of the learning environment and a configuration of it from the perspective of the program Philosophy for Children (FpN) of the author Mathew Lipman, and the diverse adaptations to the Philosophy with Children (FcN), likewise, with the aim of designing and developing a learning environment created in the key of an inquiry community, the study took into account different documented experiences that allowed the application and evaluation as a case study of a proposal developed in the area of Ethics and Human Values ​​with sixth grade students from an educational institution in the city of Tunja. The text concludes make evident the contributions and relevance of the community of inquiry as a learning environment, hence, proposed as a possibility of curricular transformation of educational institutions
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-11404
institution Revista Educación y Ciencia
language spa
publishDate 2020
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-114042021-10-21T15:17:13Z Comunidad de indagación como ambiente de aprendizaje: una propuesta y una apuesta. Cruz, Iván Darío Castro Patarroyo, Lizeth Ximena Ojeda Suárez, Manuel Alejandro learning environments didactics philosophy teaching ambientes de aprendizaje didáctica enseñanza de la filosofía This article presents the results of Philosophy for / with Children (Fp / cN) as a study of educational innovation in the development of scientific thinking in rural educational institutions in the department of Boyacá, project. The proposal begins with a theoretical construction of the learning environment and a configuration of it from the perspective of the program Philosophy for Children (FpN) of the author Mathew Lipman, and the diverse adaptations to the Philosophy with Children (FcN), likewise, with the aim of designing and developing a learning environment created in the key of an inquiry community, the study took into account different documented experiences that allowed the application and evaluation as a case study of a proposal developed in the area of Ethics and Human Values ​​with sixth grade students from an educational institution in the city of Tunja. The text concludes make evident the contributions and relevance of the community of inquiry as a learning environment, hence, proposed as a possibility of curricular transformation of educational institutions Este artículo presenta los resultados de investigación relacionados al proyecto Filosofía para/con Niños (Fp/cN) como un estudio de innovación educativa en el desarrollo del pensamiento científico en instituciones educativas rurales del departamento de Boyacá. La propuesta parte de una construcción teórica del ambiente de aprendizaje y la configuración de éste desde la perspectiva del programa Filosofía para Niños (FpN) de Mathew Lipman, y las apropiaciones referentes a Filosofía con Niños (FcN). Así mismo, con el objetivo de diseñar y desarrollar un ambiente de aprendizaje creado en clave de comunidad de indagación, el estudio tuvo en cuenta diferentes experiencias documentadas que permitieron la aplicación y evaluación a manera de estudio de caso, de una propuesta desarrollada en el área de Ética y Valores Humanos con estudiantes de grado sexto de una institución educativa de la ciudad de Tunja. Se concluye con las aportaciones y pertinencia de la comunidad de indagación como ambiente de aprendizaje, la cual, se plantea como una posibilidad de transformación curricular de la institucionalidad educativa.  Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2020-08-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html application/epub+zip https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11404 10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11404 Educación y Ciencia; Núm. 24 (2020); e11404 2805-6655 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11404/9579 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11404/10892 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11404/10893 Derechos de autor 2020 Iván Darío Cruz Vargas, Lizeth Ximena Castro Patarroyo, Manuel Alejandro Ojeda Suárez
spellingShingle learning environments
didactics
philosophy teaching
ambientes de aprendizaje
didáctica
enseñanza de la filosofía
Cruz, Iván Darío
Castro Patarroyo, Lizeth Ximena
Ojeda Suárez, Manuel Alejandro
Comunidad de indagación como ambiente de aprendizaje: una propuesta y una apuesta.
title Comunidad de indagación como ambiente de aprendizaje: una propuesta y una apuesta.
title_full Comunidad de indagación como ambiente de aprendizaje: una propuesta y una apuesta.
title_fullStr Comunidad de indagación como ambiente de aprendizaje: una propuesta y una apuesta.
title_full_unstemmed Comunidad de indagación como ambiente de aprendizaje: una propuesta y una apuesta.
title_short Comunidad de indagación como ambiente de aprendizaje: una propuesta y una apuesta.
title_sort comunidad de indagacion como ambiente de aprendizaje una propuesta y una apuesta
topic learning environments
didactics
philosophy teaching
ambientes de aprendizaje
didáctica
enseñanza de la filosofía
topic_facet learning environments
didactics
philosophy teaching
ambientes de aprendizaje
didáctica
enseñanza de la filosofía
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11404
work_keys_str_mv AT cruzivandario comunidaddeindagacioncomoambientedeaprendizajeunapropuestayunaapuesta
AT castropatarroyolizethximena comunidaddeindagacioncomoambientedeaprendizajeunapropuestayunaapuesta
AT ojedasuarezmanuelalejandro comunidaddeindagacioncomoambientedeaprendizajeunapropuestayunaapuesta