The case study method in the teaching of the natural sciences

Natural science teaching must involve the context in order to strengthen students’ skills. Thus, the various strategies and methodologies that teachers use to guide classes and to reflect on their practice lead them to improve their work and their students’ meaningful lear...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sanabria-Totaitive, Inés Andrea, Arango-Martínez, Angie Viviana
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2021
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/11426
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1801706446008614912
author Sanabria-Totaitive, Inés Andrea
Arango-Martínez, Angie Viviana
author_facet Sanabria-Totaitive, Inés Andrea
Arango-Martínez, Angie Viviana
author_sort Sanabria-Totaitive, Inés Andrea
collection OJS
description Natural science teaching must involve the context in order to strengthen students’ skills. Thus, the various strategies and methodologies that teachers use to guide classes and to reflect on their practice lead them to improve their work and their students’ meaningful learning. This article presents a qualitative research, with the objective of designing and implementing the case study method in the teaching of natural sciences, aiming to provide an approach towards the integration of subjects in the multigrade rural school with the study of birds in the municipality of Toca, Boyacá—Colombia. Fourteen primary school participants were involved. The results show that the case study promotes the appropriation of skills towards the care of birds, the holistic teaching of science, and the formulation of questions that stimulate analysis and reflection. Hence, the case study provides tools to support multigrade rural schoolteachers in their teaching work.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-11426
institution Revista Praxis & Saber
language spa
publishDate 2021
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-114262024-03-15T20:41:17Z The case study method in the teaching of the natural sciences El método de estudio de casos en la enseñanza de las ciencias naturales O método de estudo de caso no ensino das ciências naturais Sanabria-Totaitive, Inés Andrea Arango-Martínez, Angie Viviana teaching case study natural sciences rural education enseñanza estudio de caso ciencias naturales educación rural ensino estudo de caso ciências naturais educação rural Natural science teaching must involve the context in order to strengthen students’ skills. Thus, the various strategies and methodologies that teachers use to guide classes and to reflect on their practice lead them to improve their work and their students’ meaningful learning. This article presents a qualitative research, with the objective of designing and implementing the case study method in the teaching of natural sciences, aiming to provide an approach towards the integration of subjects in the multigrade rural school with the study of birds in the municipality of Toca, Boyacá—Colombia. Fourteen primary school participants were involved. The results show that the case study promotes the appropriation of skills towards the care of birds, the holistic teaching of science, and the formulation of questions that stimulate analysis and reflection. Hence, the case study provides tools to support multigrade rural schoolteachers in their teaching work. La enseñanza de las ciencias naturales debe integrar el contexto para fortalecer las habilidades de los estudiantes. De acuerdo con esto, las diversas estrategias y metodologías que los docentes utilizan para orientar las clases y para reflexionar sobre su práctica los llevan a mejorar su labor y a alcanzar un aprendizaje significativo en los educandos. En el presente artículo, se da a conocer una investigación de carácter cualitativo, con el objetivo de diseñar e implementar el método de estudio de casos en la enseñanza de las ciencias naturales, para realizar una aproximación hacia la integración de áreas en la escuela rural multigrado a partir del estudio de las aves del municipio de Toca, Boyacá —Colombia—. Se involucró a 14 participantes de básica primaria. Los resultados muestran que el estudio de casos promueve la apropiación de aptitudes hacia el cuidado de las aves, la enseñanza holística de las ciencias y la formulación de preguntas que motivan el análisis y la reflexión. Así, el estudio de casos proporciona herramientas de apoyo al docente de escuela rural multigrado en su labor de enseñanza. L'enseignement des sciences naturelles doit chercher à intégrer le contexte pour renforcer les compétences des étudiants, en ce sens, les enseignants de diverses méthodologies ont créé des stratégies qui conduisent à améliorer leur travail et à réaliser un apprentissage significatif. La recherche présentée ici, avec une approche qualitative, visait à concevoir et mettre en œuvre la méthode des études de cas dans l'enseignement des sciences naturelles, afin de faire une approche vers l'intégration des zones dans l'école rurale multigrade à partir de De l'étude des oiseaux de la municipalité de Toca Boyacá-Colombie, 14 élèves du primaire ont été impliqués. Les résultats montrent que l'étude de cas est une possibilité pour les étudiants de renforcer les compétences et les aptitudes à l'égard des soins des oiseaux et de l'écosystème rural, en plus de cela, analyser chaque cas en profondeur nécessite de relier différents domaines de connaissances tels que les mathématiques, la langue , sciences sociales et sciences naturelles, en posant des questions pour motiver leur analyse, ce qui fait de l'étude de cas un outil de soutien aux enseignants. O ensino das ciências naturais deve integrar o contexto para reforçar as competências dos estudantes. De acordo com isto, as várias estratégias e metodologias que os professores utilizam para orientar as aulas e para refletir sobre a sua prática os levam a melhorar o seu trabalho e a alcançar uma aprendizagem significativa nos estudantes. Este artigo apresenta uma pesquisa qualitativa, com o objetivo de conceber e implementar o método de estudo de caso no ensino das ciências naturais, para fazer uma abordagem à integração das áreas na escola rural multigradual a partir do estudo das aves no município de Toca, Boyacá— Colômbia. 14 participantes do ensino básico primário foram envolvidos. Os resultados mostram que o estudo de caso promove a apropriação de aptidões para o cuidado das aves, o ensino holístico das ciências e a formulação de questões que motivam a análise e a reflexão. Assim, o estudo de caso fornece ferramentas para apoiar o professor de escola rural multigradual em seu trabalho de ensino. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2021-01-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/xml text/html application/epub+zip https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/11426 10.19053/22160159.v12.n31.2021.11426 Praxis & Saber; Vol. 12 No. 31 (2021): Investigación y pedagogía; e11426 Praxis & Saber; Vol. 12 Núm. 31 (2021): Investigación y pedagogía; e11426 Praxis & Saber; Vol. 12 No 31 (2021): Investigación y pedagogía; e11426 Praxis & Saber; V. 12 N. 31 (2021): Investigación y pedagogía; e11426 Praxis & Saber; v. 12 n. 31 (2021): Investigación y pedagogía; e11426 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/11426/10179 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/11426/12581 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/11426/10180 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/11426/10181 Derechos de autor 2021 Inés Andrea Sanabria-Totaitive, Angie Viviana Arango-Martínez http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
spellingShingle teaching
case study
natural sciences
rural education
enseñanza
estudio de caso
ciencias naturales
educación rural
ensino
estudo de caso
ciências naturais
educação rural
Sanabria-Totaitive, Inés Andrea
Arango-Martínez, Angie Viviana
The case study method in the teaching of the natural sciences
title The case study method in the teaching of the natural sciences
title_alt El método de estudio de casos en la enseñanza de las ciencias naturales
O método de estudo de caso no ensino das ciências naturais
title_full The case study method in the teaching of the natural sciences
title_fullStr The case study method in the teaching of the natural sciences
title_full_unstemmed The case study method in the teaching of the natural sciences
title_short The case study method in the teaching of the natural sciences
title_sort case study method in the teaching of the natural sciences
topic teaching
case study
natural sciences
rural education
enseñanza
estudio de caso
ciencias naturales
educación rural
ensino
estudo de caso
ciências naturais
educação rural
topic_facet teaching
case study
natural sciences
rural education
enseñanza
estudio de caso
ciencias naturales
educación rural
ensino
estudo de caso
ciências naturais
educação rural
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/11426
work_keys_str_mv AT sanabriatotaitiveinesandrea thecasestudymethodintheteachingofthenaturalsciences
AT arangomartinezangieviviana thecasestudymethodintheteachingofthenaturalsciences
AT sanabriatotaitiveinesandrea elmetododeestudiodecasosenlaensenanzadelascienciasnaturales
AT arangomartinezangieviviana elmetododeestudiodecasosenlaensenanzadelascienciasnaturales
AT sanabriatotaitiveinesandrea ometododeestudodecasonoensinodascienciasnaturais
AT arangomartinezangieviviana ometododeestudodecasonoensinodascienciasnaturais
AT sanabriatotaitiveinesandrea casestudymethodintheteachingofthenaturalsciences
AT arangomartinezangieviviana casestudymethodintheteachingofthenaturalsciences