Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural

The article aims to show the results of the forms of argumentation in ecology developed by students in the rural context of eighth and ninth grade, on Andean forest and Paramo making approaches of Socioscientific Issues. The study used qualitative methodology and was based on the interpretative herm...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Vargas, Alexander, Torres, Nidia Yaneth, Ochoa, Edelmira
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2021
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11658
_version_ 1801706630929186816
author Vargas, Alexander
Torres, Nidia Yaneth
Ochoa, Edelmira
author_facet Vargas, Alexander
Torres, Nidia Yaneth
Ochoa, Edelmira
author_sort Vargas, Alexander
collection OJS
description The article aims to show the results of the forms of argumentation in ecology developed by students in the rural context of eighth and ninth grade, on Andean forest and Paramo making approaches of Socioscientific Issues. The study used qualitative methodology and was based on the interpretative hermeneutic paradigm. For the development, a test designed by the authors was applied to attend to the issue proposed. The analysis focuses on the categories of content, structure, and discussion of the argument. The results indicate that students present difficulties in the construction of arguments since they incorrectly relate scientific codes and the justifications or conclusions lack coherence and substantiation to answer questions presented. It was concluded that the evaluation matrix used, the contents addressed and the analysis made, contribute to the understanding of the forms of argumentation used by the participating students.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-11658
institution Revista Educación y Ciencia
language spa
publishDate 2021
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-116582022-06-16T15:47:17Z Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural Vargas, Alexander Torres, Nidia Yaneth Ochoa, Edelmira argumentation socio-scientific questions rural school learning argumentación cuestiones sociocientíficas escuela rural aprendizaje The article aims to show the results of the forms of argumentation in ecology developed by students in the rural context of eighth and ninth grade, on Andean forest and Paramo making approaches of Socioscientific Issues. The study used qualitative methodology and was based on the interpretative hermeneutic paradigm. For the development, a test designed by the authors was applied to attend to the issue proposed. The analysis focuses on the categories of content, structure, and discussion of the argument. The results indicate that students present difficulties in the construction of arguments since they incorrectly relate scientific codes and the justifications or conclusions lack coherence and substantiation to answer questions presented. It was concluded that the evaluation matrix used, the contents addressed and the analysis made, contribute to the understanding of the forms of argumentation used by the participating students. El artículo tiene como objetivo mostrar los resultados de las formas de argumentación en ecología desarrolladas por estudiantes de contexto rural de octavo y noveno grado, sobre bosque andino y páramo haciendo abordajes de Cuestiones Socio Científicas. El estudio usó metodología cualitativa y se enmarcó en el paradigma hermenéutico interpretativo. Para el desarrollo, se aplicó un test diseñado por los autores para abordar el tema plateado. El análisis se enfoca en las categorías de contenido, estructura y discusión del argumento. Los resultados señalan que los estudiantes presentan dificultades en la construcción de argumentos, pues relacionan incorrectamente códigos científicos y las justificaciones o conclusiones carecen de coherencia y fundamentación para dar respuesta a cuestionamientos planteados. Se concluyó que la matriz de evaluación utilizada, los contenidos abordados y el análisis hecho, aportan a la comprensión sobre las formas de argumentación usadas por los estudiantes participantes. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2021-05-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11658 10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e11658 Educación y Ciencia; Núm. 25 (2021); e11658 2805-6655 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11658/10587 Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIA
spellingShingle argumentation
socio-scientific questions
rural school
learning
argumentación
cuestiones sociocientíficas
escuela rural
aprendizaje
Vargas, Alexander
Torres, Nidia Yaneth
Ochoa, Edelmira
Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural
title Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural
title_full Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural
title_fullStr Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural
title_full_unstemmed Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural
title_short Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural
title_sort identificacion inicial de las formas de argumentacion sobre ecologia en escuela rural
topic argumentation
socio-scientific questions
rural school
learning
argumentación
cuestiones sociocientíficas
escuela rural
aprendizaje
topic_facet argumentation
socio-scientific questions
rural school
learning
argumentación
cuestiones sociocientíficas
escuela rural
aprendizaje
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11658
work_keys_str_mv AT vargasalexander identificacioninicialdelasformasdeargumentacionsobreecologiaenescuelarural
AT torresnidiayaneth identificacioninicialdelasformasdeargumentacionsobreecologiaenescuelarural
AT ochoaedelmira identificacioninicialdelasformasdeargumentacionsobreecologiaenescuelarural