Mejorar el pensamiento crítico de unos estudiantes de cuarto semestre a través de series televisivas

This research was carried out with some fourth-semester students from a foreign languages program of a Colombian university. The purpose of this research was to implement TV series to promote critical thinking, which would be based on the contrast of cultural aspects between the Colombian and Anglop...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Gélvez Capacho, Daniel Fernando
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC 2021
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/13386
_version_ 1801706692904222720
author Gélvez Capacho, Daniel Fernando
author_facet Gélvez Capacho, Daniel Fernando
author_sort Gélvez Capacho, Daniel Fernando
collection OJS
description This research was carried out with some fourth-semester students from a foreign languages program of a Colombian university. The purpose of this research was to implement TV series to promote critical thinking, which would be based on the contrast of cultural aspects between the Colombian and Anglophone culture. An action research approach was used to encourage a preservice teacher implement excerpts from Tv series and subsequently lead debates around the topics covered in the series. By using TV series, the students increased not only their cultural appreciation, but also their listening skills and their ability to express their opinions in English. These findings might be valuable for teachers who intend to apply TV series in the foreign language classroom.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-13386
institution Revista Ingeniería, Investigación y Desarrollo
language spa
publishDate 2021
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-133862022-06-16T16:24:34Z Mejorar el pensamiento crítico de unos estudiantes de cuarto semestre a través de series televisivas ENHANCING FOURTH-SEMESTER STUDENTS’ CRITICAL THINKING THROUGH TV SERIES Gélvez Capacho, Daniel Fernando critical thinking cultural appreciation TV series pensamiento crítico apreciación cultural series de televisión This research was carried out with some fourth-semester students from a foreign languages program of a Colombian university. The purpose of this research was to implement TV series to promote critical thinking, which would be based on the contrast of cultural aspects between the Colombian and Anglophone culture. An action research approach was used to encourage a preservice teacher implement excerpts from Tv series and subsequently lead debates around the topics covered in the series. By using TV series, the students increased not only their cultural appreciation, but also their listening skills and their ability to express their opinions in English. These findings might be valuable for teachers who intend to apply TV series in the foreign language classroom. Esta investigación se realizó con los estudiantes de cuarto semestre de un programa de lenguas extranjeras de una universidad colombiana. El propósito de esta investigación fue implementar series de televisión para promover el pensamiento crítico, que se basaría en el contraste de aspectos culturales entre la cultura colombiana y la cultura anglófona. Esta investigación tomó el enfoque de una investigación-acción en la que el profesor en formación propuso extractos de series de televisión y posteriormente fomentó debates en torno a los temas tratados en las series. Al aplicar las series de televisión, los estudiantes aumentaron no solo su apreciación cultural, sino también sus habilidades para escuchar y su capacidad para expresar sus opiniones en inglés. Estos hallazgos pueden ser valiosos para los profesores que tengan la intención de aplicar series de televisión en el aula de lengua extranjera. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC 2021-09-02 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/13386 10.19053/1900771X.v20.n2.2020.13386 Ingeniería Investigación y Desarrollo; Vol. 20 No. 2 (2020): Julio - Diciembre; 21-29 Ingeniería Investigación y Desarrollo; Vol. 20 Núm. 2 (2020): Julio - Diciembre; 21-29 2422-4324 1900-771X spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/13386/10882
spellingShingle critical thinking
cultural appreciation
TV series
pensamiento crítico
apreciación cultural
series de televisión
Gélvez Capacho, Daniel Fernando
Mejorar el pensamiento crítico de unos estudiantes de cuarto semestre a través de series televisivas
title Mejorar el pensamiento crítico de unos estudiantes de cuarto semestre a través de series televisivas
title_alt ENHANCING FOURTH-SEMESTER STUDENTS’ CRITICAL THINKING THROUGH TV SERIES
title_full Mejorar el pensamiento crítico de unos estudiantes de cuarto semestre a través de series televisivas
title_fullStr Mejorar el pensamiento crítico de unos estudiantes de cuarto semestre a través de series televisivas
title_full_unstemmed Mejorar el pensamiento crítico de unos estudiantes de cuarto semestre a través de series televisivas
title_short Mejorar el pensamiento crítico de unos estudiantes de cuarto semestre a través de series televisivas
title_sort mejorar el pensamiento critico de unos estudiantes de cuarto semestre a traves de series televisivas
topic critical thinking
cultural appreciation
TV series
pensamiento crítico
apreciación cultural
series de televisión
topic_facet critical thinking
cultural appreciation
TV series
pensamiento crítico
apreciación cultural
series de televisión
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/13386
work_keys_str_mv AT gelvezcapachodanielfernando mejorarelpensamientocriticodeunosestudiantesdecuartosemestreatravesdeseriestelevisivas
AT gelvezcapachodanielfernando enhancingfourthsemesterstudentscriticalthinkingthroughtvseries