Encontrar temas en escritura creativa sobre la preservación ambiental para mejorar las estrategias de enseñanza: un caso de estudio en una escuela de primaria de Colombia
In this research, essays on trees preservation of fourth grade students (elementary school from Colombia) were evaluated with Latent Dirichlet Allocation (LDA). The objective was extracting the fundamental topics, to understand the students’ behavior and awareness towards the environment from the cr...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/13391 |
_version_ | 1801706693555388416 |
---|---|
author | Suárez Ballesteros, Camilo Arturo Bernal Camargo, María Claudia Esperanza Nidia Yaneth Torres Merchán |
author_facet | Suárez Ballesteros, Camilo Arturo Bernal Camargo, María Claudia Esperanza Nidia Yaneth Torres Merchán |
author_sort | Suárez Ballesteros, Camilo Arturo |
collection | OJS |
description | In this research, essays on trees preservation of fourth grade students (elementary school from Colombia) were evaluated with Latent Dirichlet Allocation (LDA). The objective was extracting the fundamental topics, to understand the students’ behavior and awareness towards the environment from the creative writing. The computational results suggest the student’s reflections on environment preservation are focused on five main topics in: Teach-Learn to care for the environment, Explore-discover the environment, Well-being of the environment, Concern for the environment, and Restoration and conservation of the environment. This text analysis by LDA can complement the manual analysis of teachers, avoiding the veracity bias and allowing the enhancement of teaching strategies. |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-13391 |
institution | Revista Ingeniería, Investigación y Desarrollo |
language | spa |
publishDate | 2021 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-133912021-09-02T16:49:55Z Encontrar temas en escritura creativa sobre la preservación ambiental para mejorar las estrategias de enseñanza: un caso de estudio en una escuela de primaria de Colombia FINDING TOPICS IN CREATIVE WRITING ON ENVIRONMENTAL PRESERVATION FOR BETTER TEACHING STRATEGIES: A CASE OF STUDY IN AN ELEMENTARY SCHOOL FROM COLOMBIA Suárez Ballesteros, Camilo Arturo Bernal Camargo, María Claudia Esperanza Nidia Yaneth Torres Merchán reflective writing topic modeling LDA model primary school students technology application escritura reflexiva modelado de temas modelo LDA alumnos de primaria aplicación de tecnología In this research, essays on trees preservation of fourth grade students (elementary school from Colombia) were evaluated with Latent Dirichlet Allocation (LDA). The objective was extracting the fundamental topics, to understand the students’ behavior and awareness towards the environment from the creative writing. The computational results suggest the student’s reflections on environment preservation are focused on five main topics in: Teach-Learn to care for the environment, Explore-discover the environment, Well-being of the environment, Concern for the environment, and Restoration and conservation of the environment. This text analysis by LDA can complement the manual analysis of teachers, avoiding the veracity bias and allowing the enhancement of teaching strategies. En esta investigación, se evaluaron ensayos sobre la preservación de árboles de estudiantes de cuarto grado (escuela primaria de Colombia) con Latent Dirichlet Allocation (LDA). El objetivo fue extraer los temas fundamentales, para comprender el comportamiento y la conciencia de los estudiantes hacia el medio ambiente a partir de la escritura creativa. Los resultados computacionales sugieren que las reflexiones del estudiante sobre la preservación del medio ambiente se centran en cinco temas principales en: Enseñar-Aprender a cuidar el medio ambiente, Explorar-descubrir el medio ambiente, Bienestar del medio ambiente, Preocupación por el medio ambiente y Restauración y conservación del entorno. Este análisis de texto por LDA puede complementar el análisis manual de los docentes, evitando el sesgo de veracidad y permitiendo potenciar las estrategias de enseñanza. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC 2021-09-02 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/13391 10.19053/1900771X.v20.n2.2020.13391 Ingeniería Investigación y Desarrollo; Vol. 20 No. 2 (2020): Julio - Diciembre; 94-107 Ingeniería Investigación y Desarrollo; Vol. 20 Núm. 2 (2020): Julio - Diciembre; 94-107 2422-4324 1900-771X spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/13391/10887 |
spellingShingle | reflective writing topic modeling LDA model primary school students technology application escritura reflexiva modelado de temas modelo LDA alumnos de primaria aplicación de tecnología Suárez Ballesteros, Camilo Arturo Bernal Camargo, María Claudia Esperanza Nidia Yaneth Torres Merchán Encontrar temas en escritura creativa sobre la preservación ambiental para mejorar las estrategias de enseñanza: un caso de estudio en una escuela de primaria de Colombia |
title | Encontrar temas en escritura creativa sobre la preservación ambiental para mejorar las estrategias de enseñanza: un caso de estudio en una escuela de primaria de Colombia |
title_alt | FINDING TOPICS IN CREATIVE WRITING ON ENVIRONMENTAL PRESERVATION FOR BETTER TEACHING STRATEGIES: A CASE OF STUDY IN AN ELEMENTARY SCHOOL FROM COLOMBIA |
title_full | Encontrar temas en escritura creativa sobre la preservación ambiental para mejorar las estrategias de enseñanza: un caso de estudio en una escuela de primaria de Colombia |
title_fullStr | Encontrar temas en escritura creativa sobre la preservación ambiental para mejorar las estrategias de enseñanza: un caso de estudio en una escuela de primaria de Colombia |
title_full_unstemmed | Encontrar temas en escritura creativa sobre la preservación ambiental para mejorar las estrategias de enseñanza: un caso de estudio en una escuela de primaria de Colombia |
title_short | Encontrar temas en escritura creativa sobre la preservación ambiental para mejorar las estrategias de enseñanza: un caso de estudio en una escuela de primaria de Colombia |
title_sort | encontrar temas en escritura creativa sobre la preservacion ambiental para mejorar las estrategias de ensenanza un caso de estudio en una escuela de primaria de colombia |
topic | reflective writing topic modeling LDA model primary school students technology application escritura reflexiva modelado de temas modelo LDA alumnos de primaria aplicación de tecnología |
topic_facet | reflective writing topic modeling LDA model primary school students technology application escritura reflexiva modelado de temas modelo LDA alumnos de primaria aplicación de tecnología |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/13391 |
work_keys_str_mv | AT suarezballesteroscamiloarturo encontrartemasenescrituracreativasobrelapreservacionambientalparamejorarlasestrategiasdeensenanzauncasodeestudioenunaescueladeprimariadecolombia AT bernalcamargomariaclaudiaesperanza encontrartemasenescrituracreativasobrelapreservacionambientalparamejorarlasestrategiasdeensenanzauncasodeestudioenunaescueladeprimariadecolombia AT nidiayanethtorresmerchan encontrartemasenescrituracreativasobrelapreservacionambientalparamejorarlasestrategiasdeensenanzauncasodeestudioenunaescueladeprimariadecolombia AT suarezballesteroscamiloarturo findingtopicsincreativewritingonenvironmentalpreservationforbetterteachingstrategiesacaseofstudyinanelementaryschoolfromcolombia AT bernalcamargomariaclaudiaesperanza findingtopicsincreativewritingonenvironmentalpreservationforbetterteachingstrategiesacaseofstudyinanelementaryschoolfromcolombia AT nidiayanethtorresmerchan findingtopicsincreativewritingonenvironmentalpreservationforbetterteachingstrategiesacaseofstudyinanelementaryschoolfromcolombia |