Encontrar temas en escritura creativa sobre la preservación ambiental para mejorar las estrategias de enseñanza: un caso de estudio en una escuela de primaria de Colombia

In this research, essays on trees preservation of fourth grade students (elementary school from Colombia) were evaluated with Latent Dirichlet Allocation (LDA). The objective was extracting the fundamental topics, to understand the students’ behavior and awareness towards the environment from the cr...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Suárez Ballesteros, Camilo Arturo, Bernal Camargo, María Claudia Esperanza, Nidia Yaneth Torres Merchán
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC 2021
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/13391
_version_ 1801706693555388416
author Suárez Ballesteros, Camilo Arturo
Bernal Camargo, María Claudia Esperanza
Nidia Yaneth Torres Merchán
author_facet Suárez Ballesteros, Camilo Arturo
Bernal Camargo, María Claudia Esperanza
Nidia Yaneth Torres Merchán
author_sort Suárez Ballesteros, Camilo Arturo
collection OJS
description In this research, essays on trees preservation of fourth grade students (elementary school from Colombia) were evaluated with Latent Dirichlet Allocation (LDA). The objective was extracting the fundamental topics, to understand the students’ behavior and awareness towards the environment from the creative writing. The computational results suggest the student’s reflections on environment preservation are focused on five main topics in: Teach-Learn to care for the environment, Explore-discover the environment, Well-being of the environment, Concern for the environment, and Restoration and conservation of the environment. This text analysis by LDA can complement the manual analysis of teachers, avoiding the veracity bias and allowing the enhancement of teaching strategies.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-13391
institution Revista Ingeniería, Investigación y Desarrollo
language spa
publishDate 2021
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-133912021-09-02T16:49:55Z Encontrar temas en escritura creativa sobre la preservación ambiental para mejorar las estrategias de enseñanza: un caso de estudio en una escuela de primaria de Colombia FINDING TOPICS IN CREATIVE WRITING ON ENVIRONMENTAL PRESERVATION FOR BETTER TEACHING STRATEGIES: A CASE OF STUDY IN AN ELEMENTARY SCHOOL FROM COLOMBIA Suárez Ballesteros, Camilo Arturo Bernal Camargo, María Claudia Esperanza Nidia Yaneth Torres Merchán reflective writing topic modeling LDA model primary school students technology application escritura reflexiva modelado de temas modelo LDA alumnos de primaria aplicación de tecnología In this research, essays on trees preservation of fourth grade students (elementary school from Colombia) were evaluated with Latent Dirichlet Allocation (LDA). The objective was extracting the fundamental topics, to understand the students’ behavior and awareness towards the environment from the creative writing. The computational results suggest the student’s reflections on environment preservation are focused on five main topics in: Teach-Learn to care for the environment, Explore-discover the environment, Well-being of the environment, Concern for the environment, and Restoration and conservation of the environment. This text analysis by LDA can complement the manual analysis of teachers, avoiding the veracity bias and allowing the enhancement of teaching strategies. En esta investigación, se evaluaron ensayos sobre la preservación de árboles de estudiantes de cuarto grado (escuela primaria de Colombia) con Latent Dirichlet Allocation (LDA). El objetivo fue extraer los temas fundamentales, para comprender el comportamiento y la conciencia de los estudiantes hacia el medio ambiente a partir de la escritura creativa. Los resultados computacionales sugieren que las reflexiones del estudiante sobre la preservación del medio ambiente se centran en cinco temas principales en: Enseñar-Aprender a cuidar el medio ambiente, Explorar-descubrir el medio ambiente, Bienestar del medio ambiente, Preocupación por el medio ambiente y Restauración y conservación del entorno. Este análisis de texto por LDA puede complementar el análisis manual de los docentes, evitando el sesgo de veracidad y permitiendo potenciar las estrategias de enseñanza. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC 2021-09-02 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/13391 10.19053/1900771X.v20.n2.2020.13391 Ingeniería Investigación y Desarrollo; Vol. 20 No. 2 (2020): Julio - Diciembre; 94-107 Ingeniería Investigación y Desarrollo; Vol. 20 Núm. 2 (2020): Julio - Diciembre; 94-107 2422-4324 1900-771X spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/13391/10887
spellingShingle reflective writing
topic modeling
LDA model
primary school students
technology application
escritura reflexiva
modelado de temas
modelo LDA
alumnos de primaria
aplicación de tecnología
Suárez Ballesteros, Camilo Arturo
Bernal Camargo, María Claudia Esperanza
Nidia Yaneth Torres Merchán
Encontrar temas en escritura creativa sobre la preservación ambiental para mejorar las estrategias de enseñanza: un caso de estudio en una escuela de primaria de Colombia
title Encontrar temas en escritura creativa sobre la preservación ambiental para mejorar las estrategias de enseñanza: un caso de estudio en una escuela de primaria de Colombia
title_alt FINDING TOPICS IN CREATIVE WRITING ON ENVIRONMENTAL PRESERVATION FOR BETTER TEACHING STRATEGIES: A CASE OF STUDY IN AN ELEMENTARY SCHOOL FROM COLOMBIA
title_full Encontrar temas en escritura creativa sobre la preservación ambiental para mejorar las estrategias de enseñanza: un caso de estudio en una escuela de primaria de Colombia
title_fullStr Encontrar temas en escritura creativa sobre la preservación ambiental para mejorar las estrategias de enseñanza: un caso de estudio en una escuela de primaria de Colombia
title_full_unstemmed Encontrar temas en escritura creativa sobre la preservación ambiental para mejorar las estrategias de enseñanza: un caso de estudio en una escuela de primaria de Colombia
title_short Encontrar temas en escritura creativa sobre la preservación ambiental para mejorar las estrategias de enseñanza: un caso de estudio en una escuela de primaria de Colombia
title_sort encontrar temas en escritura creativa sobre la preservacion ambiental para mejorar las estrategias de ensenanza un caso de estudio en una escuela de primaria de colombia
topic reflective writing
topic modeling
LDA model
primary school students
technology application
escritura reflexiva
modelado de temas
modelo LDA
alumnos de primaria
aplicación de tecnología
topic_facet reflective writing
topic modeling
LDA model
primary school students
technology application
escritura reflexiva
modelado de temas
modelo LDA
alumnos de primaria
aplicación de tecnología
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/13391
work_keys_str_mv AT suarezballesteroscamiloarturo encontrartemasenescrituracreativasobrelapreservacionambientalparamejorarlasestrategiasdeensenanzauncasodeestudioenunaescueladeprimariadecolombia
AT bernalcamargomariaclaudiaesperanza encontrartemasenescrituracreativasobrelapreservacionambientalparamejorarlasestrategiasdeensenanzauncasodeestudioenunaescueladeprimariadecolombia
AT nidiayanethtorresmerchan encontrartemasenescrituracreativasobrelapreservacionambientalparamejorarlasestrategiasdeensenanzauncasodeestudioenunaescueladeprimariadecolombia
AT suarezballesteroscamiloarturo findingtopicsincreativewritingonenvironmentalpreservationforbetterteachingstrategiesacaseofstudyinanelementaryschoolfromcolombia
AT bernalcamargomariaclaudiaesperanza findingtopicsincreativewritingonenvironmentalpreservationforbetterteachingstrategiesacaseofstudyinanelementaryschoolfromcolombia
AT nidiayanethtorresmerchan findingtopicsincreativewritingonenvironmentalpreservationforbetterteachingstrategiesacaseofstudyinanelementaryschoolfromcolombia