Moodle como alternativa pedagógica para potenciar el proceso de enseñanza y aprendizaje

In the present work, the elaboration of a virtual learning environment is exposed as an educational tool to promote the exchange of information and strengthen the autonomous learning on the part of the student. This virtual space was developed with the Moodle content management platform (LMS), thus...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Leon Vega, Diana Carolina, Alfonso Piña , David Felipe, Moran Borbor , Robert Anthony, Morales Camargo , Fabian Arturo
Format: Online
Language:spa
Published: Uptc 2022
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/semilleros_investigacion/article/view/13658
_version_ 1801706812475441152
author Leon Vega, Diana Carolina
Alfonso Piña , David Felipe
Moran Borbor , Robert Anthony
Morales Camargo , Fabian Arturo
author_facet Leon Vega, Diana Carolina
Alfonso Piña , David Felipe
Moran Borbor , Robert Anthony
Morales Camargo , Fabian Arturo
author_sort Leon Vega, Diana Carolina
collection OJS
description In the present work, the elaboration of a virtual learning environment is exposed as an educational tool to promote the exchange of information and strengthen the autonomous learning on the part of the student. This virtual space was developed with the Moodle content management platform (LMS), thus achieving a more orderly distribution of the thematic content that will be addressed with the students within the educational process. This learning space is aimed at 9th grade students from an educational institution located in a rural area called the José Miguel de Silvas Plazas Technical Institute. Due to the ease of handling it and the important contribution to communication and access to information, it can be ensured that it is an optimal educational tool for the designated educational population.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-13658
institution Revista Habitus: Semilleros de investigación
language spa
publishDate 2022
publisher Uptc
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-136582022-09-16T15:07:27Z Moodle como alternativa pedagógica para potenciar el proceso de enseñanza y aprendizaje Leon Vega, Diana Carolina Alfonso Piña , David Felipe Moran Borbor , Robert Anthony Morales Camargo , Fabian Arturo Technology, learning, virtual platforms, teaching, Moodle. aprendizaje plataformas virtuales enseñanza Moodle Tecnología In the present work, the elaboration of a virtual learning environment is exposed as an educational tool to promote the exchange of information and strengthen the autonomous learning on the part of the student. This virtual space was developed with the Moodle content management platform (LMS), thus achieving a more orderly distribution of the thematic content that will be addressed with the students within the educational process. This learning space is aimed at 9th grade students from an educational institution located in a rural area called the José Miguel de Silvas Plazas Technical Institute. Due to the ease of handling it and the important contribution to communication and access to information, it can be ensured that it is an optimal educational tool for the designated educational population. En el presente trabajo se expone la elaboración de un ambiente virtual de aprendizaje como herramienta educativa para potenciar el intercambio de información y fortalecer el aprendizaje autónomo por parte del estudiante. Dicho espacio virtual fue desarrollado con la plataforma de gestión de contenidos (LMS) Moodle, logrando así una distribución más ordenada de los contenidos temáticos que se abordarán con los estudiantes dentro del proceso educativo. Este espacio de aprendizaje está dirigido a estudiantes de grado Noveno de una institución educativa ubicada en una zona rural llamada Instituto Técnico José Miguel de Silvas Plazas. Debido a la facilidad de manejo de la misma y el importante aporte a la comunicación y acceso a la información se puede asegurar que es una herramienta educativa óptima para la población educativa designada. Uptc 2022-08-10 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/semilleros_investigacion/article/view/13658 10.19053/22158391.13658 Revista Habitus: Semilleros de investigación; Vol. 2 Núm. 4 (2022): ENIIU; e13658 2745-2166 2215-8391 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/semilleros_investigacion/article/view/13658/12003 Derechos de autor 2022 Revista Habitus: Semilleros de investigación https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
spellingShingle Technology, learning, virtual platforms, teaching, Moodle.
aprendizaje
plataformas virtuales
enseñanza
Moodle
Tecnología
Leon Vega, Diana Carolina
Alfonso Piña , David Felipe
Moran Borbor , Robert Anthony
Morales Camargo , Fabian Arturo
Moodle como alternativa pedagógica para potenciar el proceso de enseñanza y aprendizaje
title Moodle como alternativa pedagógica para potenciar el proceso de enseñanza y aprendizaje
title_full Moodle como alternativa pedagógica para potenciar el proceso de enseñanza y aprendizaje
title_fullStr Moodle como alternativa pedagógica para potenciar el proceso de enseñanza y aprendizaje
title_full_unstemmed Moodle como alternativa pedagógica para potenciar el proceso de enseñanza y aprendizaje
title_short Moodle como alternativa pedagógica para potenciar el proceso de enseñanza y aprendizaje
title_sort moodle como alternativa pedagogica para potenciar el proceso de ensenanza y aprendizaje
topic Technology, learning, virtual platforms, teaching, Moodle.
aprendizaje
plataformas virtuales
enseñanza
Moodle
Tecnología
topic_facet Technology, learning, virtual platforms, teaching, Moodle.
aprendizaje
plataformas virtuales
enseñanza
Moodle
Tecnología
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/semilleros_investigacion/article/view/13658
work_keys_str_mv AT leonvegadianacarolina moodlecomoalternativapedagogicaparapotenciarelprocesodeensenanzayaprendizaje
AT alfonsopinadavidfelipe moodlecomoalternativapedagogicaparapotenciarelprocesodeensenanzayaprendizaje
AT moranborborrobertanthony moodlecomoalternativapedagogicaparapotenciarelprocesodeensenanzayaprendizaje
AT moralescamargofabianarturo moodlecomoalternativapedagogicaparapotenciarelprocesodeensenanzayaprendizaje