JESUITS PROFESSORS’ PROTAGONISM WITH THEIR EDUCATIONAL PROPOSAL CARRIED OUT AT CORDOBA DEL TUCUMAN UNIVERSITY IN THE 17 TH CENTURY

In this article, the performance of the first Jesuits professors of the Universidad de Córdoba del Tucumán during  17th century is rescued, inasmuch as, they with their ideals, utopias, academic ordering and ways to transmit their knowledge, were fundamental protagonists in the educational process o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vera de Flachs, María Cristina
Format: Online
Language:spa
Published: Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2011
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1540
_version_ 1801706164411432960
author Vera de Flachs, María Cristina
author_facet Vera de Flachs, María Cristina
author_sort Vera de Flachs, María Cristina
collection OJS
description In this article, the performance of the first Jesuits professors of the Universidad de Córdoba del Tucumán during  17th century is rescued, inasmuch as, they with their ideals, utopias, academic ordering and ways to transmit their knowledge, were fundamental protagonists in the educational process of American youth. Trough their chairs, they dictated, they fulfilled the mandate of the Ratio and thought, and the values of the Order that became an alive example of that pedagogy that they tried to form men in science and religion.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-1540
institution Revista Historia de la Educación Latinoamericana
language spa
publishDate 2011
publisher Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-15402023-09-06T20:39:26Z JESUITS PROFESSORS’ PROTAGONISM WITH THEIR EDUCATIONAL PROPOSAL CARRIED OUT AT CORDOBA DEL TUCUMAN UNIVERSITY IN THE 17 TH CENTURY ENSEÑAR Y CATEQUIZAR EL MANDATO DE LOS PROFESORES JESUITAS DE LA CORDOBA DEL TUCUMAN EN EL XVII Vera de Flachs, María Cristina Jesuits Universidad de Córdoba Professors teaching catechizing. Social Sciences In this article, the performance of the first Jesuits professors of the Universidad de Córdoba del Tucumán during  17th century is rescued, inasmuch as, they with their ideals, utopias, academic ordering and ways to transmit their knowledge, were fundamental protagonists in the educational process of American youth. Trough their chairs, they dictated, they fulfilled the mandate of the Ratio and thought, and the values of the Order that became an alive example of that pedagogy that they tried to form men in science and religion. En este artículo se rescata el desempeño de los primeros docentes jesuitas de la Universidad de Córdoba del Tucumán durante el Siglo XVII, en tanto ellos, con sus ideales, utopías, ordenamiento académico y forma de trasmitir conocimientos, fueron protagonistas fundamentales en el proceso educativo de los jóvenes americanos. En todas las cátedras que dictaron, cumplieron con el mandato de la Ratio e inculcaron  losvalores de la Orden siendo un ejemplo vivo de esa pedagogía que intentaba formar al hombre en ciencia y religión.La metodología  producción  historiográfica  que,  por  otra  parte,  es  escasa  en Latinoamérica. Estas reflexiones seguramente servirán de impulso para posterioresdiscusiones  acerca  de  temas  relacionados  con  ellos  y  permitirán  encausar  futuras investigaciones dentro del marco de la historia comparada.Dichos escritos trascienden los relatos personales o los de la propia Compañía de Jesús y evidencian un profundo conocimiento del lugar que habitaron, en tanto nos informan de los progresos de la época, del estado de la educación, de  la situación de las misiones, de la historia de la región, de las lenguas y tradiciones, del clima, de lasriquezas naturales, etc., pero, también, de los problemas internos de la Orden, de la falta de vocaciones, de la relajación de los colegiales, de las materias que enseñaban ylos textos utilizados. En fin, dieron cuenta de todo lo que hacía referencia a su sistema de enseñanza,  lo que demuestra que dichos escritos son una cantera inagotable para los estudiosos del período, pero eso es otra historia.Palabras  clave: Jesuitas, Universidad  de  Córdoba, Profesores,  Enseñar , Catequizar Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2011-07-07 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1540 10.19053/01227238.1540 Revista Historia de la Educación Latinoamericana; No. 13 (2009): Nísia Floresta Brasileira Augusta Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Núm. 13 (2009): Nísia Floresta Brasileira Augusta 2256-5248 0122-7238 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1540/1536 Copyright (c) 2009 Journal History of Latin American Education
spellingShingle Jesuits
Universidad de Córdoba
Professors
teaching
catechizing.
Social Sciences
Vera de Flachs, María Cristina
JESUITS PROFESSORS’ PROTAGONISM WITH THEIR EDUCATIONAL PROPOSAL CARRIED OUT AT CORDOBA DEL TUCUMAN UNIVERSITY IN THE 17 TH CENTURY
title JESUITS PROFESSORS’ PROTAGONISM WITH THEIR EDUCATIONAL PROPOSAL CARRIED OUT AT CORDOBA DEL TUCUMAN UNIVERSITY IN THE 17 TH CENTURY
title_alt ENSEÑAR Y CATEQUIZAR EL MANDATO DE LOS PROFESORES JESUITAS DE LA CORDOBA DEL TUCUMAN EN EL XVII
title_full JESUITS PROFESSORS’ PROTAGONISM WITH THEIR EDUCATIONAL PROPOSAL CARRIED OUT AT CORDOBA DEL TUCUMAN UNIVERSITY IN THE 17 TH CENTURY
title_fullStr JESUITS PROFESSORS’ PROTAGONISM WITH THEIR EDUCATIONAL PROPOSAL CARRIED OUT AT CORDOBA DEL TUCUMAN UNIVERSITY IN THE 17 TH CENTURY
title_full_unstemmed JESUITS PROFESSORS’ PROTAGONISM WITH THEIR EDUCATIONAL PROPOSAL CARRIED OUT AT CORDOBA DEL TUCUMAN UNIVERSITY IN THE 17 TH CENTURY
title_short JESUITS PROFESSORS’ PROTAGONISM WITH THEIR EDUCATIONAL PROPOSAL CARRIED OUT AT CORDOBA DEL TUCUMAN UNIVERSITY IN THE 17 TH CENTURY
title_sort jesuits professors protagonism with their educational proposal carried out at cordoba del tucuman university in the 17 th century
topic Jesuits
Universidad de Córdoba
Professors
teaching
catechizing.
Social Sciences
topic_facet Jesuits
Universidad de Córdoba
Professors
teaching
catechizing.
Social Sciences
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1540
work_keys_str_mv AT veradeflachsmariacristina jesuitsprofessorsprotagonismwiththeireducationalproposalcarriedoutatcordobadeltucumanuniversityinthe17thcentury
AT veradeflachsmariacristina ensenarycatequizarelmandatodelosprofesoresjesuitasdelacordobadeltucumanenelxvii