KANT’S EDUCATIONAL-ILLUSTRATED PROJECT

The aim of this text commentary is both to analyze and organize the main pedagogic ideas that constitute Kant's educational project. The phenomenological method used by him, allows to find out  his essential idea and of the human nature, and to examine  how the author  conceives it as well as t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lafuente Guantes, María Isabel
Format: Online
Language:spa
Published: Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2011
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1542
_version_ 1801706164674625536
author Lafuente Guantes, María Isabel
author_facet Lafuente Guantes, María Isabel
author_sort Lafuente Guantes, María Isabel
collection OJS
description The aim of this text commentary is both to analyze and organize the main pedagogic ideas that constitute Kant's educational project. The phenomenological method used by him, allows to find out  his essential idea and of the human nature, and to examine  how the author  conceives it as well as to show the educational forms that make possible  education in its two components  (body and mind), and how  they  work together to shape the educationally  illustrated project of this author. Finally, the article examines the past and current limits and limitations in this project.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-1542
institution Revista Historia de la Educación Latinoamericana
language spa
publishDate 2011
publisher Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-15422023-09-06T20:39:26Z KANT’S EDUCATIONAL-ILLUSTRATED PROJECT EL PROYECTO EDUCATIVO-ILUSTRADO DE KANT Lafuente Guantes, María Isabel Education Mechanical-Education Moral-Education Liberty Phenomenological method. Social Sciences The aim of this text commentary is both to analyze and organize the main pedagogic ideas that constitute Kant's educational project. The phenomenological method used by him, allows to find out  his essential idea and of the human nature, and to examine  how the author  conceives it as well as to show the educational forms that make possible  education in its two components  (body and mind), and how  they  work together to shape the educationally  illustrated project of this author. Finally, the article examines the past and current limits and limitations in this project. Los objetivos de este comentario de  texto son analizar y poner en relación  las principales  ideas pedagógicas que constituyen el proyecto educativo de Kant. El método fenomenológico que se pone en práctica, permite encontrar  su  idea esencial,  la denaturaleza humana, examinar cómo la concibe el autor, así como mostrar cuáles son las formas  educativas  que  corresponden  a  sus  dos  aspectos  constitutivos  (corporal  yespiritual), y cómo se relacionan entre sí para configurar el proyecto educativo ilustrado de este autor. Por último, se examinan los límites y limitaciones tanto históricos, comoactuales que presenta. El texto kantiano es una clara muestra de que este conocimiento es inevitable, es decir, de que si se pretende lograr un proceder pragmáticamente satisfactorio, la pregunta ¿qué puedo hacer?, exige tener una respuesta a  la pregunta ¿qué puedo conocer?, y no sólo porque como idealista Kant entienda que la práctica depende de la teoría sino, sobre todo, porque supone que sin un modelo, que sólo la teoría puede proporcionar, es imposible  lograr un proceso que alcance éxito alguno, pues sólo aquél es capaz depermitir decidir qué aceptar, qué negar o qué variar en la acción. Según Kant sólo la conciencia moral puede lograr hacer de un individuo un buen hombre y un buen ciudadano, pues sólo cuando ésta se ha formado puede alcanzar aquél a pensar una  religión que no  se haya  fundada  en  la  superstición,  sino en el conocimiento de las leyes divinas, descubrir el bien en el mal, y la igualdad entre los hombre tras la desigual ante las leyes civiles, o los avatares de la fortuna.Palabras clave: Educación, Educación-Mecánica, Educación-Moral, Libertad, Método Fenomenológico. Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2011-07-07 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1542 10.19053/01227238.1542 Revista Historia de la Educación Latinoamericana; No. 13 (2009): Nísia Floresta Brasileira Augusta Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Núm. 13 (2009): Nísia Floresta Brasileira Augusta 2256-5248 0122-7238 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1542/1538 Copyright (c) 2009 Journal History of Latin American Education
spellingShingle Education
Mechanical-Education
Moral-Education
Liberty
Phenomenological method.
Social Sciences
Lafuente Guantes, María Isabel
KANT’S EDUCATIONAL-ILLUSTRATED PROJECT
title KANT’S EDUCATIONAL-ILLUSTRATED PROJECT
title_alt EL PROYECTO EDUCATIVO-ILUSTRADO DE KANT
title_full KANT’S EDUCATIONAL-ILLUSTRATED PROJECT
title_fullStr KANT’S EDUCATIONAL-ILLUSTRATED PROJECT
title_full_unstemmed KANT’S EDUCATIONAL-ILLUSTRATED PROJECT
title_short KANT’S EDUCATIONAL-ILLUSTRATED PROJECT
title_sort kant s educational illustrated project
topic Education
Mechanical-Education
Moral-Education
Liberty
Phenomenological method.
Social Sciences
topic_facet Education
Mechanical-Education
Moral-Education
Liberty
Phenomenological method.
Social Sciences
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1542
work_keys_str_mv AT lafuenteguantesmariaisabel kantseducationalillustratedproject
AT lafuenteguantesmariaisabel elproyectoeducativoilustradodekant