INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY

This article presents a vision of the education after the revolt of the Pasquines (Posters) that appeared in the city of Santa Fe of Bogota in 1794. In this article we analyze proposal offered in the colonial authorities to face the problems that affected, between other areas, that of the education....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laviña, Javier
Format: Online
Language:spa
Published: Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2011
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1552
_version_ 1801706165985345536
author Laviña, Javier
author_facet Laviña, Javier
author_sort Laviña, Javier
collection OJS
description This article presents a vision of the education after the revolt of the Pasquines (Posters) that appeared in the city of Santa Fe of Bogota in 1794. In this article we analyze proposal offered in the colonial authorities to face the problems that affected, between other areas, that of the education. To avoid the social conflict, it proposes to finish with the studies of the New Philosophy, to close the printers and the Library. Likewise, the propose to intervene in the catechism of the catholic doctrine to introduce questions and answers that reinforce the paper of the crown and the loyalty of the subjects. 
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-1552
institution Revista Historia de la Educación Latinoamericana
language spa
publishDate 2011
publisher Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-15522023-09-06T20:39:12Z INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY INDEPENDENCIA Y EDUCACIÓN. REFLEXIONES EN TORNO AL BICENTENARIO Laviña, Javier Illustration Reforms Regression Control of the Public Opinion. Social Sciences This article presents a vision of the education after the revolt of the Pasquines (Posters) that appeared in the city of Santa Fe of Bogota in 1794. In this article we analyze proposal offered in the colonial authorities to face the problems that affected, between other areas, that of the education. To avoid the social conflict, it proposes to finish with the studies of the New Philosophy, to close the printers and the Library. Likewise, the propose to intervene in the catechism of the catholic doctrine to introduce questions and answers that reinforce the paper of the crown and the loyalty of the subjects.  El  trabajo que  presentamos plantea una visión  de  la educación tras la llamada sublevación de los Pasquines que aparecieron en la ciudad de Santa Fe de Bogotá en 1794. En el artículo analizamos  las propuestas que se ofrecieron por parte de las autoridades coloniales para hacer  frente a  los  problemas que afectaron al virreinato. Una de las  solucionespropuestas para acabar con las opiniones adversas a la corona y al colonialismo pasaba por cambiar  los sistemas educativos. Se pretendía volver al sistema anterior a  la  ilustración y a los nuevos filósofos ya que se temía que en España pasara lo que había sucedido en Francia. La Nueva Filosofía  acabó   cuestionando  los  derechos  de  la monarquía y  el  descontento social acabó con la vida del monarca y la proclamación de  la república. Estas ideas pasaron a las colonias españolas donde algunos ilustrados comenzaban a pensar en repúblicas, poco definidas, cuestionando el orden monárquico.  Para evitar el conflicto desde el arzobispado, y la Audiencia se propone acabar con los estudios de la Nueva Filosofía, cerrar las imprentas y la Biblioteca, así mismo, sepropone intervenir en el catecismo de la doctrina para introducir preguntas y respuestas que  refuercen el papel de  la corona y  la  fidelidad de los súbditos. Este sistema de  fidelizaciónde súbditos será empleado posteriormente por las recientes repúblicas para incrementar el patriotismo entre los nuevos ciudadanos.Palabras clave: Ilustración, Reformismo, Involución, Control de  la Opinión Pública. Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2011-07-07 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1552 10.19053/01227238.1552 Revista Historia de la Educación Latinoamericana; No. 14 (2010): José Félix de Restrepo Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Núm. 14 (2010): José Félix de Restrepo 2256-5248 0122-7238 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1552/1548 Copyright (c) 2010 Journal History of Latin American Education
spellingShingle Illustration
Reforms
Regression
Control of the Public Opinion.
Social Sciences
Laviña, Javier
INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY
title INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY
title_alt INDEPENDENCIA Y EDUCACIÓN. REFLEXIONES EN TORNO AL BICENTENARIO
title_full INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY
title_fullStr INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY
title_full_unstemmed INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY
title_short INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY
title_sort independence and education reflexions upon the bicentenary
topic Illustration
Reforms
Regression
Control of the Public Opinion.
Social Sciences
topic_facet Illustration
Reforms
Regression
Control of the Public Opinion.
Social Sciences
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1552
work_keys_str_mv AT lavinajavier independenceandeducationreflexionsuponthebicentenary
AT lavinajavier independenciayeducacionreflexionesentornoalbicentenario