Teaching, Learning and Assessment: Isolated Practices?

AbstractThe tendency of some EFL pre-service and in-service teachers is to teach a lesson without considering their underlying concepts of language and how they relate to their teaching, learning and assessment practices. Likewise, curricular changes and design take place at different leveleducation...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Carvajal Medina, Nancy Emilce
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2013
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/1926
Description
Summary:AbstractThe tendency of some EFL pre-service and in-service teachers is to teach a lesson without considering their underlying concepts of language and how they relate to their teaching, learning and assessment practices. Likewise, curricular changes and design take place at different leveleducational institutions where “a lack of connection among goals, objectives, time, methodology, programs, materials, evaluation” is evidenced. (Ortiz, Camelo, Martín, Sarmiento, Ruiz, 2006:14). Therefore, it is important to make in-service and pre-service teachers, teacher administrators and teacher trainers aware of the necessity of developing an understanding of concepts like “belief” and“language. This paper discusses these issues in the light of my teacher educatorexperience in Applied Linguistics and EFL Methods courses for undergraduate and   graduate levels respectively in 2010 and 2011 at a public university.Key words: belief, language, discourse, ideology, teaching, learning, assessment. ResumenLa tendencia de algunos docentes en ejercicio y de algunos en formación es enseñar una lección sin considerar cuál es el concepto de lengua/lenguaje que tienen y cómo este se relaciona con sus prácticas de enseñanza, aprendizaje y evaluación. Igualmente, los cambios y diseños curriculares que se llevan a cabo en instituciones educativasde diversos niveles evidencian: “una falta de conexión entre las metas, los objetivos, el tiempo, la metodología, los programas, los materiales, la evaluación” (Ortiz, Camelo, Martín, Sarmiento, Ruiz, 2006:14). Por lo tanto, es importante conciensar a los docentes en ejercicio, los docentes en formación, los administradores de docentes y los formadoresde docentes acerca de la necesidad de ser coherente al enseñar una lengua extranjera. Esa coherencia implica desarrollar una comprensión de conceptos como “creencia” y “lengua/lenguaje Este artículo pretende discutir los aspectos mencionados anteriormente considerando mi experiencia en los cursos de Lingüística Aplicada y Métodos de enseñanza orientados en los niveles de pregrado y posgrado respectivamente, en el 2010 y 2011.Palabras clave: creencia, lengua-lenguaje, discurso, ideología, enseñanza, aprendizaje, valoración-evaluación