Promoting Critical Thinking through Problem-Based Instruction

AbstractThis article presents a reflection and a potential applicative proposal about Problem-Based Learning (PBL), in order to change the perspective that students and teachers of public schools and technological adult institutions have about the learning of English in Tunja. This proposal intends...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Díaz Rojas, Jeyson Ricardo, Herrera Rojas, Clemencia
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2013
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/1928
Description
Summary:AbstractThis article presents a reflection and a potential applicative proposal about Problem-Based Learning (PBL), in order to change the perspective that students and teachers of public schools and technological adult institutions have about the learning of English in Tunja. This proposal intends to raise awareness about the language learning process, which may not only be the acquisition of rules and grammar structures but also a means to develop critical thinking skills in the students. This process will be developed through six stages, in which students will be invited to reflect and question their learning processes. Problembased learning may help us to change the wrong perception that our students and EFL teachers have regarding the value of learning and using the English language.Key words: problem-based learning, critical thinking, Language learning, Problematic situations, Teaching practices, Public InstitutionsResumenEste artículo presenta una reflexión y una posible propuesta de aplicación sobre el aprendizaje basado en la solución de problemas, con la cual se espera cambiar la perspectiva que los estudiantes y profesores de colegios de instituciones públicas tecnológicas para adultos de la ciudad de Tunja tienen sobre el aprendizaje del idiomainglés. Esta propuesta busca que el aprendizaje de una lengua extranjera no se oriente solamente a la adquisición de reglasy estructuras gramaticales, sino que también sea un medio para desarrollar habilidades de pensamiento crítico en los estudiantes.Este proceso se realizará a través de seis etapas en las cuales se invitará a los aprendices a que reflexionen e indaguen sobre sus procesos de aprendizaje. El aprendizaje basado en problemas nos podría  ayudar a cambiar la percepción errónea que nuestros estudiantes y profesores de lengua extranjera tienen respecto a la utilidad del aprendizaje y el uso de la lengua inglesa.Palabras clave: aprendizaje basado en la Solución de Problemas, Pensamiento Crítico, Aprendizaje de una lengua, Situacionesproblemáticas, Prácticas de enseñanza, Instituciones Publicas