USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION
This paper aims an approximation towards history of new Technologies of Information and Communication (NICT) inclusion into Colombia’s Goverment speech since the beginning of 80’s. Their objective was to determinate a way to implement information technology in the official channels for both archives...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1984 |
_version_ | 1801706176226787328 |
---|---|
author | Benavides B., Jorge E. |
author_facet | Benavides B., Jorge E. |
author_sort | Benavides B., Jorge E. |
collection | OJS |
description | This paper aims an approximation towards history of new Technologies of Information and Communication (NICT) inclusion into Colombia’s Goverment speech since the beginning of 80’s. Their objective was to determinate a way to implement information technology in the official channels for both archives and speech for state’s modernization policy this was concerning to social, economic and academical development during a neo liberal context that tended towards globalization. Research was based on main document sources that expressed motives and interests that originated a mainly theorical and speech introduction of technological development following a neo liberal state that was heading towards globalization. There was a remarkable result on this decade’s official policy that was determinated by a special presure for modernising Se encontró que la política oficial de estos comienzos estuvo determinada por la presión para la modernización del aparato estatal y la urgencia por la integración al mundo interconectado de inicios globalizantes, a través de la creación de diferentes entidades e instituciones administrativas oficiales encargadas de la introducción de las nuevas tecnologías de la información para la capacitación del recurso humano, especialmente en educación. |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-1984 |
institution | Revista Historia de la Educación Latinoamericana |
language | spa |
publishDate | 2013 |
publisher | Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-19842023-09-06T20:37:53Z USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION LOS COMIENZOS OFICIALES DEL USO DE LAS NUEVAS TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN Y LA COMUNICACIÓN EN LA EDUCACIÓN COLOMBIANA Benavides B., Jorge E. History of Latin American Education Journal NICT new information technologies and communication government policies education modernization globalization. Social Sciences Revista Historia de la Educación Latinoamericana NTIC nuevas tecnologías de la información y la comunicación políticas oficiales educación modernización globalización. Ciencias sociales This paper aims an approximation towards history of new Technologies of Information and Communication (NICT) inclusion into Colombia’s Goverment speech since the beginning of 80’s. Their objective was to determinate a way to implement information technology in the official channels for both archives and speech for state’s modernization policy this was concerning to social, economic and academical development during a neo liberal context that tended towards globalization. Research was based on main document sources that expressed motives and interests that originated a mainly theorical and speech introduction of technological development following a neo liberal state that was heading towards globalization. There was a remarkable result on this decade’s official policy that was determinated by a special presure for modernising Se encontró que la política oficial de estos comienzos estuvo determinada por la presión para la modernización del aparato estatal y la urgencia por la integración al mundo interconectado de inicios globalizantes, a través de la creación de diferentes entidades e instituciones administrativas oficiales encargadas de la introducción de las nuevas tecnologías de la información para la capacitación del recurso humano, especialmente en educación. Este estudio intenta una aproximación a la historia reciente de la introducción discursiva de las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación (NTIC) por parte del gobierno colombiano de inicio de los años ochenta. Su objetivo fue determinar dentro de los mecanismos oficiales de implementación de la tecnología informática los recursos documentales y discursivos para la política de modernización del estado como parte de la preocupación por el desarrollo social, económico y educativo en el contexto de un mundo de tendencia neoliberal globalizante. Se investigaron las principales instancias documentales que expresaban las motivaciones e intereses que dieron origen formal a la introducción principalmente teórica y discursiva de los desarrollos tecnológicos del mundo en proceso de globalización neoliberal en el sistema estatal colombiano. Se encontró que la política oficial de estos comienzos estuvo determinada por la presión para la modernización del aparato estatal y la urgencia por la integración al mundo interconectado de inicios globalizantes, a través de la creación de diferentes entidades e instituciones administrativas oficiales encargadas de la introducción de las nuevas tecnologías de la información para la capacitación del recurso humano, especialmente en educación. Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2013-07-09 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1984 10.19053/01227238.1984 Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 14 No. 19 (2012): Jose Silvio Pomenta Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 14 Núm. 19 (2012): Jose Silvio Pomenta 2256-5248 0122-7238 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1984/1979 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1984/2127 Copyright (c) 2012 Journal History of Latin American Education |
spellingShingle | History of Latin American Education Journal NICT new information technologies and communication government policies education modernization globalization. Social Sciences Revista Historia de la Educación Latinoamericana NTIC nuevas tecnologías de la información y la comunicación políticas oficiales educación modernización globalización. Ciencias sociales Benavides B., Jorge E. USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION |
title | USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION |
title_alt | LOS COMIENZOS OFICIALES DEL USO DE LAS NUEVAS TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN Y LA COMUNICACIÓN EN LA EDUCACIÓN COLOMBIANA |
title_full | USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION |
title_fullStr | USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION |
title_full_unstemmed | USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION |
title_short | USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION |
title_sort | use of information and communication technollogies and its oficial begining in colombian education |
topic | History of Latin American Education Journal NICT new information technologies and communication government policies education modernization globalization. Social Sciences Revista Historia de la Educación Latinoamericana NTIC nuevas tecnologías de la información y la comunicación políticas oficiales educación modernización globalización. Ciencias sociales |
topic_facet | History of Latin American Education Journal NICT new information technologies and communication government policies education modernization globalization. Social Sciences Revista Historia de la Educación Latinoamericana NTIC nuevas tecnologías de la información y la comunicación políticas oficiales educación modernización globalización. Ciencias sociales |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1984 |
work_keys_str_mv | AT benavidesbjorgee useofinformationandcommunicationtechnollogiesanditsoficialbeginingincolombianeducation AT benavidesbjorgee loscomienzosoficialesdelusodelasnuevastecnologiasdelainformacionylacomunicacionenlaeducacioncolombiana |