USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION

This paper aims an approximation towards history of new Technologies of Information and Communication (NICT) inclusion into Colombia’s Goverment speech since the beginning of 80’s. Their objective was to determinate a way to implement information technology in the official channels for both archives...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Benavides B., Jorge E.
Format: Online
Language:spa
Published: Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2013
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1984
_version_ 1801706176226787328
author Benavides B., Jorge E.
author_facet Benavides B., Jorge E.
author_sort Benavides B., Jorge E.
collection OJS
description This paper aims an approximation towards history of new Technologies of Information and Communication (NICT) inclusion into Colombia’s Goverment speech since the beginning of 80’s. Their objective was to determinate a way to implement information technology in the official channels for both archives and speech for state’s modernization policy this was concerning to social, economic and academical development during a neo liberal context that tended towards globalization. Research was based on main document sources that expressed motives and interests that originated a mainly theorical and speech introduction of technological development following a neo liberal state that was heading towards globalization. There was a remarkable result on this decade’s official policy that was determinated by a special presure for modernising Se encontró que la política oficial de estos comienzos estuvo determinada por la presión para la modernización del aparato estatal y la urgencia por la integración al mundo interconectado de inicios globalizantes, a través de la creación de diferentes entidades e instituciones administrativas oficiales encargadas de la introducción de las nuevas tecnologías de la información para la capacitación del recurso humano, especialmente en educación.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-1984
institution Revista Historia de la Educación Latinoamericana
language spa
publishDate 2013
publisher Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-19842023-09-06T20:37:53Z USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION LOS COMIENZOS OFICIALES DEL USO DE LAS NUEVAS TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN Y LA COMUNICACIÓN EN LA EDUCACIÓN COLOMBIANA Benavides B., Jorge E. History of Latin American Education Journal NICT new information technologies and communication government policies education modernization globalization. Social Sciences Revista Historia de la Educación Latinoamericana NTIC nuevas tecnologías de la información y la comunicación políticas oficiales educación modernización globalización. Ciencias sociales This paper aims an approximation towards history of new Technologies of Information and Communication (NICT) inclusion into Colombia’s Goverment speech since the beginning of 80’s. Their objective was to determinate a way to implement information technology in the official channels for both archives and speech for state’s modernization policy this was concerning to social, economic and academical development during a neo liberal context that tended towards globalization. Research was based on main document sources that expressed motives and interests that originated a mainly theorical and speech introduction of technological development following a neo liberal state that was heading towards globalization. There was a remarkable result on this decade’s official policy that was determinated by a special presure for modernising Se encontró que la política oficial de estos comienzos estuvo determinada por la presión para la modernización del aparato estatal y la urgencia por la integración al mundo interconectado de inicios globalizantes, a través de la creación de diferentes entidades e instituciones administrativas oficiales encargadas de la introducción de las nuevas tecnologías de la información para la capacitación del recurso humano, especialmente en educación. Este estudio intenta una aproximación a la historia reciente de la introducción discursiva de las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación (NTIC) por parte del gobierno colombiano de inicio de los años ochenta. Su objetivo fue determinar dentro de los mecanismos oficiales de implementación de la tecnología informática los recursos documentales y discursivos para la política de modernización del estado como parte de la preocupación por el desarrollo social, económico y educativo en el contexto de un mundo de tendencia neoliberal globalizante. Se investigaron las principales instancias documentales que expresaban las motivaciones e intereses que dieron origen formal a la introducción principalmente teórica y discursiva de los desarrollos tecnológicos del mundo en proceso de globalización neoliberal en el sistema estatal colombiano. Se encontró que la política oficial de estos comienzos estuvo determinada por la presión para la modernización del aparato estatal y la urgencia por la integración al mundo interconectado de inicios globalizantes, a través de la creación de diferentes entidades e instituciones administrativas oficiales encargadas de la introducción de las nuevas tecnologías de la información para la capacitación del recurso humano, especialmente en educación.  Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2013-07-09 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1984 10.19053/01227238.1984 Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 14 No. 19 (2012): Jose Silvio Pomenta Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 14 Núm. 19 (2012): Jose Silvio Pomenta 2256-5248 0122-7238 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1984/1979 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1984/2127 Copyright (c) 2012 Journal History of Latin American Education
spellingShingle History of Latin American Education Journal
NICT
new information technologies and communication
government policies
education
modernization
globalization.
Social Sciences
Revista Historia de la Educación Latinoamericana
NTIC
nuevas tecnologías de la información y la comunicación
políticas oficiales
educación
modernización
globalización.
Ciencias sociales
Benavides B., Jorge E.
USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION
title USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION
title_alt LOS COMIENZOS OFICIALES DEL USO DE LAS NUEVAS TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN Y LA COMUNICACIÓN EN LA EDUCACIÓN COLOMBIANA
title_full USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION
title_fullStr USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION
title_full_unstemmed USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION
title_short USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION
title_sort use of information and communication technollogies and its oficial begining in colombian education
topic History of Latin American Education Journal
NICT
new information technologies and communication
government policies
education
modernization
globalization.
Social Sciences
Revista Historia de la Educación Latinoamericana
NTIC
nuevas tecnologías de la información y la comunicación
políticas oficiales
educación
modernización
globalización.
Ciencias sociales
topic_facet History of Latin American Education Journal
NICT
new information technologies and communication
government policies
education
modernization
globalization.
Social Sciences
Revista Historia de la Educación Latinoamericana
NTIC
nuevas tecnologías de la información y la comunicación
políticas oficiales
educación
modernización
globalización.
Ciencias sociales
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1984
work_keys_str_mv AT benavidesbjorgee useofinformationandcommunicationtechnollogiesanditsoficialbeginingincolombianeducation
AT benavidesbjorgee loscomienzosoficialesdelusodelasnuevastecnologiasdelainformacionylacomunicacionenlaeducacioncolombiana