“Una imagen real de la Argentina”: Image-based Counter-narratives through the Walking Archive and the Project Hegemony.
After the 1978 World Cup in Argentina, José Alfredo Martínez de Hoz —then Minister of Economy under the Military Dictatorship— promoted an initiative to publish an article in Time Magazine in which “a real image of Argentina would be given” —in the words of businessman Carlos Pedro Blaquier, strongl...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Online |
Language: | eng |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_memoria/article/view/2193 |
_version_ | 1801706364419964928 |
---|---|
author | Rosauro, Elena |
author_facet | Rosauro, Elena |
author_sort | Rosauro, Elena |
collection | OJS |
description | After the 1978 World Cup in Argentina, José Alfredo Martínez de Hoz —then Minister of Economy under the Military Dictatorship— promoted an initiative to publish an article in Time Magazine in which “a real image of Argentina would be given” —in the words of businessman Carlos Pedro Blaquier, strongly close to the military regime—. But who deines the extent of reality of an image? Who makes these “real images” and how do they articulate within the construction of national history and identity? Along this article, and departing from the construction of the past in Argentina through the “real images” produced within the economic and artistic institutions, we will examine the image-based counternarratives propounded by Eduardo Molinari through his Walking Archive and the collaborative project Hegemony. These two contemporary artistic projects focus mainly on the last decades of the 20th century in order to give visibility to the existent relations among economic groups, the military, politicians and the cultural system in Argentina. These relations have provided legitimacy to certain processes of construction of “real” narratives and also to certain artistic practices, while rejecting others. |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-2193 |
institution | Revista Historia Y Memoria |
language | eng |
publishDate | 2013 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-21932023-11-27T20:17:07Z “Una imagen real de la Argentina”: Image-based Counter-narratives through the Walking Archive and the Project Hegemony. Una imagen real de la Argentina: contranarrativas artísticas a través del Archivo Caminante y el proyecto Hegemonía. Une image réelle de l’Argentine: les contrerécits artistiques à travers l’Archive Promeneur et le projet Hégémonie Rosauro, Elena Eduardo Molinari image politics power Argentina. Eduardo Molinari imagen política poder Argentina. Eduardo Molinari image politique pouvoir Argentine. After the 1978 World Cup in Argentina, José Alfredo Martínez de Hoz —then Minister of Economy under the Military Dictatorship— promoted an initiative to publish an article in Time Magazine in which “a real image of Argentina would be given” —in the words of businessman Carlos Pedro Blaquier, strongly close to the military regime—. But who deines the extent of reality of an image? Who makes these “real images” and how do they articulate within the construction of national history and identity? Along this article, and departing from the construction of the past in Argentina through the “real images” produced within the economic and artistic institutions, we will examine the image-based counternarratives propounded by Eduardo Molinari through his Walking Archive and the collaborative project Hegemony. These two contemporary artistic projects focus mainly on the last decades of the 20th century in order to give visibility to the existent relations among economic groups, the military, politicians and the cultural system in Argentina. These relations have provided legitimacy to certain processes of construction of “real” narratives and also to certain artistic practices, while rejecting others. Tras el Mundial de Fútbol de 1978 celebrado en Argentina, el entonces ministro de economía de la Junta militar José Alfredo Martínez de Hoz promovió la publicación de un artículo en la revista estadounidense Time, en el que “se daría una imagen real de la Argentina” —en palabras del empresario Carlos Pedro Blaquier, muy cercano alrégimen—. Pero, ¿quién deine el grado de realidad de una imagen?, ¿quién elabora esas “imágenes reales”?, ¿cómo se articulan éstas en el marco de la construcciónde la historia y la identidad nacionales? En este artículo, partiendo de la construcción del pasado llevada a cabo en Argentina a través de las “imágenes reales” producidasdesde las instituciones económicas y artísticas, examinaremos las contra-narrativas que propugnan las imágenes de Eduardo Molinari y su Archivo Caminante y el proyecto colaborativo Hegemonía. Estos dos proyectos artísticos se centran fundamentalmente en las últimas décadas del siglo XX, y tienen el objetivo de dar visibilidada las relaciones existentes entre los grupos económicos, el ejército, los políticos y el sistema cultural en Argentina. Estas relaciones han dado legitimidad a ciertos procesosde construcción de narrativas “reales” así como a ciertas prácticas artísticas, mientras que han rechazado otras. Après la coupe du monde de football de 1978 en Argentine, le ministre des Finances de la Junte militaire, José Alfredo Martínez de Hoz, a promu la publication d’un article dans la revue états-unienne Time, où l’on “présenterait une image réelle de l’Argentine” -selon les mots de l’entrepreneur Charles Pierre Blaquier, très proche du régime-. Mais, qui déinit le degré de réalité d’une image? A qui correspond l’élaboration de ces “images réelles”? Comment s’articulent celles-ci dans le cadre de la construction de l’histoire et de l’identité? Dans cet article, qui s’ouvre sur la question de la construction du passé réalisée en Argentine à travers des “images réelles” produites par les institutions économiques et artistiques, nous examinerons les contre-récits soutenus par les images d’Eduardo Molinari, son Archive Promeneur et le projet collaboratif Hégémonie. Ces deux projets artistiques se concentrent fondamentalementsur les dernières décennies du XXe siècle, et ont pour but de mettre en lumière les relations existantes entre les groupes économiques, l’armée, les hommes politiqueset le système culturel en Argentine. Ces relations ont servide légitimité à certains processus de construction de récits “réels” ainsi qu’à certaines pratiques artistiques,alors qu’ils ont repoussé d’autres. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2013-07-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_memoria/article/view/2193 10.19053/20275137.2193 Historia Y Memoria; No. 7 (2013): Image and memory (2); 49-78 Historia Y Memoria; Núm. 7 (2013): Julio-Diciembre 2013. Imagen y memoria (2); 49-78 Historia Y Memoria; No 7 (2013): Image et mémoire 2e partie ; 49-78 2322-777X 2027-5137 eng https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_memoria/article/view/2193/2159 |
spellingShingle | Eduardo Molinari image politics power Argentina. Eduardo Molinari imagen política poder Argentina. Eduardo Molinari image politique pouvoir Argentine. Rosauro, Elena “Una imagen real de la Argentina”: Image-based Counter-narratives through the Walking Archive and the Project Hegemony. |
title | “Una imagen real de la Argentina”: Image-based Counter-narratives through the Walking Archive and the Project Hegemony. |
title_alt | Una imagen real de la Argentina: contranarrativas artísticas a través del Archivo Caminante y el proyecto Hegemonía. Une image réelle de l’Argentine: les contrerécits artistiques à travers l’Archive Promeneur et le projet Hégémonie |
title_full | “Una imagen real de la Argentina”: Image-based Counter-narratives through the Walking Archive and the Project Hegemony. |
title_fullStr | “Una imagen real de la Argentina”: Image-based Counter-narratives through the Walking Archive and the Project Hegemony. |
title_full_unstemmed | “Una imagen real de la Argentina”: Image-based Counter-narratives through the Walking Archive and the Project Hegemony. |
title_short | “Una imagen real de la Argentina”: Image-based Counter-narratives through the Walking Archive and the Project Hegemony. |
title_sort | una imagen real de la argentina image based counter narratives through the walking archive and the project hegemony |
topic | Eduardo Molinari image politics power Argentina. Eduardo Molinari imagen política poder Argentina. Eduardo Molinari image politique pouvoir Argentine. |
topic_facet | Eduardo Molinari image politics power Argentina. Eduardo Molinari imagen política poder Argentina. Eduardo Molinari image politique pouvoir Argentine. |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_memoria/article/view/2193 |
work_keys_str_mv | AT rosauroelena unaimagenrealdelaargentinaimagebasedcounternarrativesthroughthewalkingarchiveandtheprojecthegemony AT rosauroelena unaimagenrealdelaargentinacontranarrativasartisticasatravesdelarchivocaminanteyelproyectohegemonia AT rosauroelena uneimagereelledelargentinelescontrerecitsartistiquesatraverslarchivepromeneuretleprojethegemonie |