DULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUAL

This article is a reflection based on information from research undertaken from a socio-historical perspective with analytical, interpretive and critical methodology; it is about the multifaceted personality of the Cuban intellectual Dulce María Borrero. The essential purpose is to provide her intel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ricardo, Yolanda
Format: Online
Language:spa
Published: Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2013
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2283
_version_ 1801706178423554048
author Ricardo, Yolanda
author_facet Ricardo, Yolanda
author_sort Ricardo, Yolanda
collection OJS
description This article is a reflection based on information from research undertaken from a socio-historical perspective with analytical, interpretive and critical methodology; it is about the multifaceted personality of the Cuban intellectual Dulce María Borrero. The essential purpose is to provide her intellectual profile in the context and emphasize her contributions to the Republican education of the first half of twentieth century in Cuba, mainly at the primary level, in close interaction with the Cuban socio-educational process of her time.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-2283
institution Revista Historia de la Educación Latinoamericana
language spa
publishDate 2013
publisher Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-22832023-09-06T20:36:56Z DULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUAL Dulce María Borrero:Una Intelectual plural Ricardo, Yolanda History of Latin American Education Journal primary public school new school rural school teachers identity. Social Sciences Revista Historia de la Educación Latinoamericana educación primaria escuela pública escuela nueva escuela rural magisterio identidad. Ciencias Sociales This article is a reflection based on information from research undertaken from a socio-historical perspective with analytical, interpretive and critical methodology; it is about the multifaceted personality of the Cuban intellectual Dulce María Borrero. The essential purpose is to provide her intellectual profile in the context and emphasize her contributions to the Republican education of the first half of twentieth century in Cuba, mainly at the primary level, in close interaction with the Cuban socio-educational process of her time. Este artículo constituye una reflexión basada en informaciones procedentes de una investigación asumida desde una perspectiva sociohistórica, con metodología analítica, interpretativa y crítica sobre la personalidad polifacética de la intelectual cubana Dulce María Borrero. Tiene como propósito esencial ofrecer su perfil intelectual contextualizado y enfatizar en sus contribuciones a la educación republicana de la primera mitad del siglo XX en Cuba, básicamente en el nivel primario, en estrecha interacción con el proceso socioeducativo cubano de su tiempo.  Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2013-06-28 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2283 10.19053/01227238.2283 Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 15 No. 20 (2013): Dulce Maria Borrero; 19-44 Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 15 Núm. 20 (2013): Dulce Maria Borrero; 19-44 2256-5248 0122-7238 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2283/2231 Copyright (c) 2013 Journal History of Latin American Education
spellingShingle History of Latin American Education Journal
primary
public school
new school
rural school teachers
identity.
Social Sciences
Revista Historia de la Educación Latinoamericana
educación primaria
escuela pública
escuela nueva
escuela rural
magisterio
identidad.
Ciencias Sociales
Ricardo, Yolanda
DULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUAL
title DULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUAL
title_alt Dulce María Borrero:Una Intelectual plural
title_full DULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUAL
title_fullStr DULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUAL
title_full_unstemmed DULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUAL
title_short DULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUAL
title_sort dulce maria borrero a diverse intellectual
topic History of Latin American Education Journal
primary
public school
new school
rural school teachers
identity.
Social Sciences
Revista Historia de la Educación Latinoamericana
educación primaria
escuela pública
escuela nueva
escuela rural
magisterio
identidad.
Ciencias Sociales
topic_facet History of Latin American Education Journal
primary
public school
new school
rural school teachers
identity.
Social Sciences
Revista Historia de la Educación Latinoamericana
educación primaria
escuela pública
escuela nueva
escuela rural
magisterio
identidad.
Ciencias Sociales
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2283
work_keys_str_mv AT ricardoyolanda dulcemariaborreroadiverseintellectual
AT ricardoyolanda dulcemariaborrerounaintelectualplural