Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills
AbstractThinking is a human process which sometimes is unclear, superficial andillogical. Critical thinking plays an important role in creating social changes as it enables people to distinguish a fact from an opinionand interpret situations or texts taking into account: concepts, values, inferences...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2014
|
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/2573 |
_version_ | 1801706641742102528 |
---|---|
author | Medina, Nancy Emilce Carvajal Poveda, Fabian Mauricio Sandoval, Angie Carolina Rojas |
author_facet | Medina, Nancy Emilce Carvajal Poveda, Fabian Mauricio Sandoval, Angie Carolina Rojas |
author_sort | Medina, Nancy Emilce Carvajal |
collection | OJS |
description | AbstractThinking is a human process which sometimes is unclear, superficial andillogical. Critical thinking plays an important role in creating social changes as it enables people to distinguish a fact from an opinionand interpret situations or texts taking into account: concepts, values, inferences, and previous knowledge, among other aspects.This article presents the results of a qualitative research project which was focused on critical thinking skills development and English language level improvement through the implementation of a didactic unit. It was conducted at an NGO with displaced children of elementary English language level. Constructs related to Critical Thinking and a synthetized data analysis will be presented. Key words: Critical thinking, inference, analysis, interpretation, skill, didactic unit. ResumenPensar es un proceso humano que, en ocasiones, no es claro, es superficial e ilógico. El pensamiento crítico desempeñaun papel importante en la generación de cambios social, ya que éste permite a las personas distinguir entre un hecho y una opinión, e interpretar situaciones o textos teniendo en cuenta conceptos, valores,inferencias y conocimientos previos, entre otros aspectos. Este artículo presenta los resultados de una investigación cualitativa que se centró en el desarrollo de habilidades del pensamiento crítico y el mejoramientodel nivel del idioma inglés a través de la implementación de una unidad didáctica. Este estudio se desarrolló en una ONG con niños desplazados quienes manejaban un nivel básico del idioma inglés. Algunos tructos teóricos relacionados con pensamiento crítico y una breve síntesis del análisis de datos serán presentados. Palabras claves: pensamiento crítico,inferencia, análisis, interpretación, habilidad, unidad didáctica. |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-2573 |
institution | Revista Enletawa Journal |
language | spa |
publishDate | 2014 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-25732014-06-13T14:50:18Z Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills Medina, Nancy Emilce Carvajal Poveda, Fabian Mauricio Sandoval, Angie Carolina Rojas AbstractThinking is a human process which sometimes is unclear, superficial andillogical. Critical thinking plays an important role in creating social changes as it enables people to distinguish a fact from an opinionand interpret situations or texts taking into account: concepts, values, inferences, and previous knowledge, among other aspects.This article presents the results of a qualitative research project which was focused on critical thinking skills development and English language level improvement through the implementation of a didactic unit. It was conducted at an NGO with displaced children of elementary English language level. Constructs related to Critical Thinking and a synthetized data analysis will be presented. Key words: Critical thinking, inference, analysis, interpretation, skill, didactic unit. ResumenPensar es un proceso humano que, en ocasiones, no es claro, es superficial e ilógico. El pensamiento crítico desempeñaun papel importante en la generación de cambios social, ya que éste permite a las personas distinguir entre un hecho y una opinión, e interpretar situaciones o textos teniendo en cuenta conceptos, valores,inferencias y conocimientos previos, entre otros aspectos. Este artículo presenta los resultados de una investigación cualitativa que se centró en el desarrollo de habilidades del pensamiento crítico y el mejoramientodel nivel del idioma inglés a través de la implementación de una unidad didáctica. Este estudio se desarrolló en una ONG con niños desplazados quienes manejaban un nivel básico del idioma inglés. Algunos tructos teóricos relacionados con pensamiento crítico y una breve síntesis del análisis de datos serán presentados. Palabras claves: pensamiento crítico,inferencia, análisis, interpretación, habilidad, unidad didáctica. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2014-06-13 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/2573 10.19053/2011835X.2573 Enletawa Journal; No. 5 (2012) Enletawa Journal; Núm. 5 (2012) 2463-1965 2011-835X spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/2573/2397 |
spellingShingle | Medina, Nancy Emilce Carvajal Poveda, Fabian Mauricio Sandoval, Angie Carolina Rojas Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills |
title | Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills |
title_full | Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills |
title_fullStr | Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills |
title_full_unstemmed | Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills |
title_short | Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills |
title_sort | didactic unit designed using critical thinking a way to improve your skills |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/2573 |
work_keys_str_mv | AT medinanancyemilcecarvajal didacticunitdesignedusingcriticalthinkingawaytoimproveyourskills AT povedafabianmauricio didacticunitdesignedusingcriticalthinkingawaytoimproveyourskills AT sandovalangiecarolinarojas didacticunitdesignedusingcriticalthinkingawaytoimproveyourskills |