Traces, resonances and lessons of the pedagogical movement in Colombia
Much has been written about the decline of the institutions of modernity in the Western version. Besides the family and the nation-state, some contemporary thinkers have suggested that, with the emergence of information technology and communication, the School has given way in the secondary socializ...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/2652 |
_version_ | 1802223959522934784 |
---|---|
author | Acevedo Tarazona, Álvaro |
author_facet | Acevedo Tarazona, Álvaro |
author_sort | Acevedo Tarazona, Álvaro |
collection | OJS |
description | Much has been written about the decline of the institutions of modernity in the Western version. Besides the family and the nation-state, some contemporary thinkers have suggested that, with the emergence of information technology and communication, the School has given way in the secondary socialization. In this so-called irreversible crisis, educators would be diminished their role as mediators and trainers of new generations at both the epistemological and the principles and values involved in any educational process. In this framework, the intention of this article is to come closer the history of the Pedagogic Movement, a history little known both in the continent and in Colombia, and that relates to the experience of a generation of teachers who at the beginning of the eighties fought for re-defining his profession. |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-2652 |
institution | Revista Praxis & Saber |
language | spa |
publishDate | 2013 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-26522019-02-26T14:54:40Z Traces, resonances and lessons of the pedagogical movement in Colombia Huellas, resonancias y lecciones del movimiento pedagógico en Colombia Traces, retentissements et leçons du mouvement pédagogique en Colombie Movimento pedagógico na Colômbia Acevedo Tarazona, Álvaro Pedagogical movement education educators training. movimiento pedagógico educación educadores formación. processus éducatif. Dans ce contexte le but de cet article est de se rapprocher de l’histoire du mouvement pédagogique une histoire peu connue tant sur le Continent qu’en Colombie et qui se met en rapport avec l’expérience d’une génération de maîtres qu movimento pedagógico educação educadores formação. Much has been written about the decline of the institutions of modernity in the Western version. Besides the family and the nation-state, some contemporary thinkers have suggested that, with the emergence of information technology and communication, the School has given way in the secondary socialization. In this so-called irreversible crisis, educators would be diminished their role as mediators and trainers of new generations at both the epistemological and the principles and values involved in any educational process. In this framework, the intention of this article is to come closer the history of the Pedagogic Movement, a history little known both in the continent and in Colombia, and that relates to the experience of a generation of teachers who at the beginning of the eighties fought for re-defining his profession. Mucho se ha escrito acerca del declive de las instituciones de la Modernidad en su versión occidental. Además de la familia y el EstadoNación, algunos pensadores contemporáneos han sugerido que, con la emergencia de las tecnologías de la información y la comunicación, la escuela ha cedido su lugar en la socialización secundaria. En esta supuesta crisis irreversible, los educadores verían menguado su papel como mediadores y formadores de las nuevas generaciones tanto en el plano epistemológico como en el de los principios y valores que entraña todo proceso educativo. En este marco, el propósito de este artículo es aproximarse a la historia del Movimiento Pedagógico, una historia poco conocida tanto en el continente como en Colombia, y que se relaciona con la experiencia de una generación de maestros que a principios de los años ochenta combatieron por redefinir su profesión. Este caso ha de permitir encontrar algunas claves para propiciar la reflexión y discusión sobre el papel y el lugar de los educadores en la contemporaneidad. On a beaucoup écrit à propos du déclin des institutions de la Modernité dans sa version occidentale. En plus de la famille et de l’État-Nation, quelques penseurs contemporains ont suggéré qu’avec le surgissement des nouvelles technologies de l’information et de la communication, l’école a cédé sa place à la socialisation secondaire. Dans cette prétendue crise irréversible, les éducateurs verraient diminuer leur rôle comme médiateurs et formateurs des nouvelles générations tant sur le plan épistémologique que sur celui des principes et valeurs qui entraîne processus éducatif. Dans ce contexte, le but de cet article est de se rapprocher de l’histoire du mouvement pédagogique, une histoire peu connue tant sur le Continent qu’en Colombie et qui se met en rapport avec l’expérience d’une génération de maîtres qui, au début des années quatre-vingt, ont combattu pour redéfinir leur profession. Ce cas peut permettre de trouver certaines solutions pour favoriser la réflexion et la discussion sur le rôle et la place des éducateurs dans la contemporanéité. Muito se tem escrito sobre o declínio das instituições da Modernidade em sua versão ocidental. Além da família e o Estado-Nação, alguns pensadores contemporâneos tem sugerido que, com o aparecimento das tecnologias da informação e da comunicação, a escola tem cedido lugar na socialização secundaria. Nesta suposta crise irreversível, os educadores veriam diminuído o seu papel como mediadores e formadores das novas gerações tanto no plano epistemológico como no dos princípios e valores que entranha todo o processo educacional. Neste palco, o propósito deste artigo é aproximar-se à historia do Movimento pedagógico, uma historia pouco conhecida tanto no continente como na Colômbia, e que se relaciona com a experiência de uma geração de maestros que a princípios dos anos oitenta combateram por redefinir a sua profissão. Este caso tem de permitir encontrar algumas dicas para propiciar a reflexão e discussão sobre o papel e o lugar dos educadores na contemporaneidade. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2013-07-03 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/2652 10.19053/22160159.2652 Praxis & Saber; Vol. 4 No. 8 (2013): Pedagogía y curriculo; 63 - 85 Praxis & Saber; Vol. 4 Núm. 8 (2013): Pedagogía y curriculo; 63 - 85 Praxis & Saber; Vol. 4 No 8 (2013): Pedagogía y curriculo; 63 - 85 Praxis & Saber; V. 4 N. 8 (2013): Pedagogía y curriculo; 63 - 85 Praxis & Saber; v. 4 n. 8 (2013): Pedagogía y curriculo; 63 - 85 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/2652/2467 |
spellingShingle | Pedagogical movement education educators training. movimiento pedagógico educación educadores formación. processus éducatif. Dans ce contexte le but de cet article est de se rapprocher de l’histoire du mouvement pédagogique une histoire peu connue tant sur le Continent qu’en Colombie et qui se met en rapport avec l’expérience d’une génération de maîtres qu movimento pedagógico educação educadores formação. Acevedo Tarazona, Álvaro Traces, resonances and lessons of the pedagogical movement in Colombia |
title | Traces, resonances and lessons of the pedagogical movement in Colombia |
title_alt | Huellas, resonancias y lecciones del movimiento pedagógico en Colombia Traces, retentissements et leçons du mouvement pédagogique en Colombie Movimento pedagógico na Colômbia |
title_full | Traces, resonances and lessons of the pedagogical movement in Colombia |
title_fullStr | Traces, resonances and lessons of the pedagogical movement in Colombia |
title_full_unstemmed | Traces, resonances and lessons of the pedagogical movement in Colombia |
title_short | Traces, resonances and lessons of the pedagogical movement in Colombia |
title_sort | traces resonances and lessons of the pedagogical movement in colombia |
topic | Pedagogical movement education educators training. movimiento pedagógico educación educadores formación. processus éducatif. Dans ce contexte le but de cet article est de se rapprocher de l’histoire du mouvement pédagogique une histoire peu connue tant sur le Continent qu’en Colombie et qui se met en rapport avec l’expérience d’une génération de maîtres qu movimento pedagógico educação educadores formação. |
topic_facet | Pedagogical movement education educators training. movimiento pedagógico educación educadores formación. processus éducatif. Dans ce contexte le but de cet article est de se rapprocher de l’histoire du mouvement pédagogique une histoire peu connue tant sur le Continent qu’en Colombie et qui se met en rapport avec l’expérience d’une génération de maîtres qu movimento pedagógico educação educadores formação. |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/2652 |
work_keys_str_mv | AT acevedotarazonaalvaro tracesresonancesandlessonsofthepedagogicalmovementincolombia AT acevedotarazonaalvaro huellasresonanciasyleccionesdelmovimientopedagogicoencolombia AT acevedotarazonaalvaro tracesretentissementsetleconsdumouvementpedagogiqueencolombie AT acevedotarazonaalvaro movimentopedagogiconacolombia |