Didactic proposal for teaching basic electrical circuits

This paper reports a methodological approach to teach basic electrical circuits, based on the constructivist model and two of their variants: meaningful learning and collaborative learning. Applying the DIRECT test it was evaluated the hability of analizing electrical circuits of direct current, by...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: León, Luis Fernando Parra, Duarte, Julio Enrique, Morales, Flavio Humberto Fernández
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2014
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2891
_version_ 1801705981489446912
author León, Luis Fernando Parra
Duarte, Julio Enrique
Morales, Flavio Humberto Fernández
author_facet León, Luis Fernando Parra
Duarte, Julio Enrique
Morales, Flavio Humberto Fernández
author_sort León, Luis Fernando Parra
collection OJS
description This paper reports a methodological approach to teach basic electrical circuits, based on the constructivist model and two of their variants: meaningful learning and collaborative learning. Applying the DIRECT test it was evaluated the hability of analizing electrical circuits of direct current, by future technology teachers at the UPTC, formed with the tradicional model. Due to the bad results, it is proposed a methodology as a teacher guide, the didactic strategy is planned around three working guides inn which are included individual and groupal activities, besides the solution of real problems.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-2891
institution Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación (RIDI)
language spa
publishDate 2014
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-28912018-07-10T21:23:43Z Didactic proposal for teaching basic electrical circuits Propuesta didáctica para la enseñanza de circuitos eléctricos básicos León, Luis Fernando Parra Duarte, Julio Enrique Morales, Flavio Humberto Fernández methodological approach collaborative learning electrical circuits teaching. propuesta didáctica aprendizaje colaborativo enseñanza de circuitos eléctricos This paper reports a methodological approach to teach basic electrical circuits, based on the constructivist model and two of their variants: meaningful learning and collaborative learning. Applying the DIRECT test it was evaluated the hability of analizing electrical circuits of direct current, by future technology teachers at the UPTC, formed with the tradicional model. Due to the bad results, it is proposed a methodology as a teacher guide, the didactic strategy is planned around three working guides inn which are included individual and groupal activities, besides the solution of real problems. Este trabajo presenta una propuesta didáctica para la enseñanza de circuitos eléctricos básicos, estructurada alrededor del modelo constructivista y dos de sus variantes: el aprendizaje significativo y el aprendizaje colaborativo. Con la prueba DIRECT se evaluó la capacidad de análisis de circuitos eléctricos de corriente continua en estudiantes de Licenciatura en Tecnología de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, formados con el modelo tradicional. Teniendo en cuenta los malos resultados, se propone una metodología como guía para el docente. Se plantea la estrategia didáctica, compuesta por tres guías de trabajo, en las cuales se incluyen actividades de indagación individual, trabajo en grupo y solución de problemas del entorno. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2014-02-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2891 10.19053/20278306.2891 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 4 No. 2 (2014): January-June; 138-147 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 4 Núm. 2 (2014): Enero-Junio; 138-147 2389-9417 2027-8306 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2891/2669 Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
spellingShingle methodological approach
collaborative learning
electrical circuits teaching.
propuesta didáctica
aprendizaje colaborativo
enseñanza de circuitos eléctricos
León, Luis Fernando Parra
Duarte, Julio Enrique
Morales, Flavio Humberto Fernández
Didactic proposal for teaching basic electrical circuits
title Didactic proposal for teaching basic electrical circuits
title_alt Propuesta didáctica para la enseñanza de circuitos eléctricos básicos
title_full Didactic proposal for teaching basic electrical circuits
title_fullStr Didactic proposal for teaching basic electrical circuits
title_full_unstemmed Didactic proposal for teaching basic electrical circuits
title_short Didactic proposal for teaching basic electrical circuits
title_sort didactic proposal for teaching basic electrical circuits
topic methodological approach
collaborative learning
electrical circuits teaching.
propuesta didáctica
aprendizaje colaborativo
enseñanza de circuitos eléctricos
topic_facet methodological approach
collaborative learning
electrical circuits teaching.
propuesta didáctica
aprendizaje colaborativo
enseñanza de circuitos eléctricos
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2891
work_keys_str_mv AT leonluisfernandoparra didacticproposalforteachingbasicelectricalcircuits
AT duartejulioenrique didacticproposalforteachingbasicelectricalcircuits
AT moralesflaviohumbertofernandez didacticproposalforteachingbasicelectricalcircuits
AT leonluisfernandoparra propuestadidacticaparalaensenanzadecircuitoselectricosbasicos
AT duartejulioenrique propuestadidacticaparalaensenanzadecircuitoselectricosbasicos
AT moralesflaviohumbertofernandez propuestadidacticaparalaensenanzadecircuitoselectricosbasicos