Relatioship between media convergence and user experience in two Colombian creative initiatives

Nowadays media convergence is defined as an information flow in which multiple platforms and industries take part in a process that is coming to the forefront for everyone. Therefore, audience participation is fundamental because their migratory behavior in search for entertainment, is the motor of...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Buitrago Guzmán, Silvia Natalia
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2014
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2958
_version_ 1801705981750542336
author Buitrago Guzmán, Silvia Natalia
author_facet Buitrago Guzmán, Silvia Natalia
author_sort Buitrago Guzmán, Silvia Natalia
collection OJS
description Nowadays media convergence is defined as an information flow in which multiple platforms and industries take part in a process that is coming to the forefront for everyone. Therefore, audience participation is fundamental because their migratory behavior in search for entertainment, is the motor of convergence and represents a cultural change that connects apparently dispersed contents. This paper aims a reflection in relation between media convergence and user experience in two Colombian initiatives: "360 reports"-El País Newspaper (Cali) and "En óbitra" transmedia cultural magazine of the state TV station Señal Colombia". This is made based on thoughs by thinkers such as Henry Jenkins, Carlos Scolari, Arlindo Machado, Graham Meikle, Sherman Young, and Yo Jong Park. As a main conclusion, this paper shows the prosumer's empowerment process, which make the producer's and designer's job a greater one at the moment of building narratives to be told through different media.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-2958
institution Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación (RIDI)
language spa
publishDate 2014
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-29582018-07-10T21:23:43Z Relatioship between media convergence and user experience in two Colombian creative initiatives Relación entre la convergencia de medios y la experiencia de usuario. Dos iniciativas creativas en Colombia Buitrago Guzmán, Silvia Natalia media convergence user experience interactivity prosumer. convergencia de medios experiencia de usuario interactividad prosumidor Nowadays media convergence is defined as an information flow in which multiple platforms and industries take part in a process that is coming to the forefront for everyone. Therefore, audience participation is fundamental because their migratory behavior in search for entertainment, is the motor of convergence and represents a cultural change that connects apparently dispersed contents. This paper aims a reflection in relation between media convergence and user experience in two Colombian initiatives: "360 reports"-El País Newspaper (Cali) and "En óbitra" transmedia cultural magazine of the state TV station Señal Colombia". This is made based on thoughs by thinkers such as Henry Jenkins, Carlos Scolari, Arlindo Machado, Graham Meikle, Sherman Young, and Yo Jong Park. As a main conclusion, this paper shows the prosumer's empowerment process, which make the producer's and designer's job a greater one at the moment of building narratives to be told through different media. La convergencia de medios, definida como el flujo de contenidos donde intervienen múltiples plataformas e industrias, es un proceso cada vez más cercano y presente en la sociedad. Allí la participación activa de la audiencia es fundamental, ya que su comportamiento migratorio en búsqueda del entretenimiento es el motor mismo de la convergencia que conecta contenidos aparentemente dispersos. El presente artículo es una reflexión alrededor de la relación entre la convergencia de medios y la experiencia de usuario en dos iniciativas creativas colombianas: “Reportajes 360” del diario El País de Cali y "En Órbita" Magazín Cultural Transmedia de Señal Colombia. Las experiencias de usuario, frente a la información audiovisual interactiva que se ofrece a través de las plataformas estudiadas, se caracterizan por: la inmediatez, como posibilidad de acceso al contenido en cualquier momento, la participación, que le otorga al usuario un rol activo en el acto comunicativo, la profundización, que ofrece mayor información del tema deseado enriqueciendo el consumo de información, la personalización, que permite la selección de contenidos a partir del interés del usuario llegando a niveles de individualización del acto comunicativo, y la narración no lineal, que otorga la capacidad de acceder a los contenidos en el orden que este determine, convirtiéndo al usuario en un constructor del discurso. De las iniciativas analizadas se pudo evidenciar, siendo esta la conclusión principal de este documento, que el proceso de empoderamiento del llamado “prosumidor”, demanda un mayor trabajo por parte del productor/ realizador/diseñador al momento de estructurar relatos que deben ser contados en diferentes medios. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2014-02-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2958 10.19053/20278306.2958 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 4 No. 2 (2014): January-June; 79-86 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 4 Núm. 2 (2014): Enero-Junio; 79-86 2389-9417 2027-8306 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2958/2671 Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
spellingShingle media convergence
user experience
interactivity
prosumer.
convergencia de medios
experiencia de usuario
interactividad
prosumidor
Buitrago Guzmán, Silvia Natalia
Relatioship between media convergence and user experience in two Colombian creative initiatives
title Relatioship between media convergence and user experience in two Colombian creative initiatives
title_alt Relación entre la convergencia de medios y la experiencia de usuario. Dos iniciativas creativas en Colombia
title_full Relatioship between media convergence and user experience in two Colombian creative initiatives
title_fullStr Relatioship between media convergence and user experience in two Colombian creative initiatives
title_full_unstemmed Relatioship between media convergence and user experience in two Colombian creative initiatives
title_short Relatioship between media convergence and user experience in two Colombian creative initiatives
title_sort relatioship between media convergence and user experience in two colombian creative initiatives
topic media convergence
user experience
interactivity
prosumer.
convergencia de medios
experiencia de usuario
interactividad
prosumidor
topic_facet media convergence
user experience
interactivity
prosumer.
convergencia de medios
experiencia de usuario
interactividad
prosumidor
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2958
work_keys_str_mv AT buitragoguzmansilvianatalia relatioshipbetweenmediaconvergenceanduserexperienceintwocolombiancreativeinitiatives
AT buitragoguzmansilvianatalia relacionentrelaconvergenciademediosylaexperienciadeusuariodosiniciativascreativasencolombia