_version_ 1802223962155909120
author Vázquez-Alonso, Ángel
Rodríguez Cruz, Adriana María
author_facet Vázquez-Alonso, Ángel
Rodríguez Cruz, Adriana María
author_sort Vázquez-Alonso, Ángel
collection OJS
description Nature of science teaching is essential for scientific and technological literacy, but teacher training is poor due to the lack of pedagogical content knowledge (PCK) of topics on the nature of science and technology (NS&amp,T). This article addresses the development of the PCK through the self-training of a teacher, by describing the process of curriculum ownership, change and self-regulation, to teach the students the topic “observation in science”. Since action-research is the frame of this study, the teacher reflects and researches his own practice, with the help of some tools to make explicit the developed PCK. The results show the features of the PCK developed by the teacher, and how the teacher becomes aware that the PCK-NS&amp,T integrative model, the different teaching contexts in the classroom, and the reflective and explicit teaching processes are effective to teach NS&amp,T, as they improve students’ understanding of the theory-laden of observations and develop motivation towards consensus argumentation and decision making, autonomous learning, sharing team work, self-reflection and dialogue.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-3000
institution Revista Praxis & Saber
language spa
publishDate 2014
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-30002019-02-26T14:53:22Z Teacher training on the nature of science through action-research Formación del profesorado en naturaleza de la ciencia mediante investigación-acción Formation des enseignants en nature de la science au moyen de la recherche- action Formação do professorado em natureza da ciência mediante pesquisa-ação Vázquez-Alonso, Ángel Rodríguez Cruz, Adriana María Nature of science and technology pedagogical content knowledge teaching-learning sequences teacher training explicit-reflective teaching. Naturaleza de la Ciencia y Tecnología conocimiento didáctico del contenido secuencias de enseñanza aprendizaje formación del profesorado enseñanza explícita-reflexiva. Nature de la Science et de la Technologie connaissance didactique du contenu séquences d’enseignement apprentissage formation des enseignants enseignement explicite-réflexif. Natureza da ciência e tecnologia conhecimento didático do conteúdo sequências de ensino aprendizagem formação do professorado ensino explícito reflexivo. Nature of science teaching is essential for scientific and technological literacy, but teacher training is poor due to the lack of pedagogical content knowledge (PCK) of topics on the nature of science and technology (NS&amp,T). This article addresses the development of the PCK through the self-training of a teacher, by describing the process of curriculum ownership, change and self-regulation, to teach the students the topic “observation in science”. Since action-research is the frame of this study, the teacher reflects and researches his own practice, with the help of some tools to make explicit the developed PCK. The results show the features of the PCK developed by the teacher, and how the teacher becomes aware that the PCK-NS&amp,T integrative model, the different teaching contexts in the classroom, and the reflective and explicit teaching processes are effective to teach NS&amp,T, as they improve students’ understanding of the theory-laden of observations and develop motivation towards consensus argumentation and decision making, autonomous learning, sharing team work, self-reflection and dialogue. La enseñanza de la naturaleza de la ciencia es capital para la alfabetización científica y tecnológica, pero la formación del profesorado es deficiente por la carencia del conocimiento didáctico del contenido (CDC) sobre temas de NdCyT. Este artículo afronta el desarrollo del CDC a través de la autoformación desarrollada por un docente, describiendo sus procesos de apropiación curricular, cambio y autorregulación, para enseñar el tema ‘observación en la ciencia’ a sus estudiantes. El estudio se enmarca en la investigación-acción: el docente reflexiona e investiga su propia práctica con la ayuda de instrumentos para explicitar el CDC desarrollado. Los resultados muestran los rasgos del CDC desarrollados por el docente y cómo toma conciencia de que el modelo integrador CDCNdCyT, los diferentes contextos para enseñar en el aula la NdCyT, y los procesos de enseñanza explícita-reflexiva, resultan eficaces para enseñarla.  L’enseignement de la nature de la science est capital pour l’alphabétisation scientifique et technologique, mais la formation des enseignants est déficiente par suite d’un manque de Connaissance Didactique du Contenu (CDC) des thèmes de Nature de la Science et de la Technologie. Cet article aborde le développement de la CDC à travers de l’autoformation développée par un enseignant, décrivant ses processus d’appropriation des programmes scolaires, de changement et autorégulation pour enseigner le thème «observation de la science» à ses étudiants. Cette étude s’inscrit dans le cadre de la recherche-action: l’enseignant réfléchit et enquête sur sa propre pratique avec l’aide d’instruments pour expliquer la CDC qui a été développée. Les résultats montrent les grands traits de la CDC développée par l’enseignant et la manière dont il prend conscience que le modèle intégrateur de Connaissance Didactique du Contenu- Nature de la Science et de la Technologie, les différents contextes pour enseigner la Nature de la Science et de la Technologie en classe ainsi que les processus d’enseignement explicite-réflexif, se révèlent efficaces pour cet enseignement, étant donné que les étudiants améliorent leur compréhension de la charge théorique dans leurs observations et développent la motivation en une argumentation et une prise de décision par consensus, l’apprentissage autonome, le travail commun et en groupe, l’autoréflexion et le dialogue. O ensino da natureza da ciência é fundamental na alfabetização científica e tecnológica, mas a formação do professorado é deficiente pela carência do conhecimento didático do conteúdo (CDC) sobre temas de NdCeT. O artigo encara o desenvolvimento do CDC a través da auto formação desenvolvida por um docente, descrevendo seus processos de apropriação curricular, mudança e auto regulação, para ensinar a “observação da ciência” aos seus alunos. O estudo se enquadra na pesquisa-ação: o docente reflete e pesquisa sua própria prática com ajuda de instrumentos para explicar o CDC desenvolvido. Os resultados mostram os traços do CDC desenvolvidos pelo docente e como fica ciente que o modelo integrador CDC-NdCeT, os diferentes contextos para ensinar na sala de aula a NdCeT, e os processos de ensino explícito-reflexivo, resultam eficazes para ensiná-la, porque melhoram nos alunos sua compreensão sobre a carga teórica nas observações e desenvolvem a motivação à argumentação e tomada de decisões pelo acordo, a aprendizagem autônoma, o trabalho compartilhado em equipe, a auto reflexão e o diálogo. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2014-01-06 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3000 10.19053/22160159.3000 Praxis & Saber; Vol. 5 No. 9 (2014): Didáctica, Formación y Evaluación; 165 - 188 Praxis & Saber; Vol. 5 Núm. 9 (2014): Didáctica, Formación y Evaluación; 165 - 188 Praxis & Saber; Vol. 5 No 9 (2014): Didáctica, Formación y Evaluación; 165 - 188 Praxis & Saber; V. 5 N. 9 (2014): Didáctica, Formación y Evaluación; 165 - 188 Praxis & Saber; v. 5 n. 9 (2014): Didáctica, Formación y Evaluación; 165 - 188 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3000/2733 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3000/html
spellingShingle Nature of science and technology
pedagogical content knowledge
teaching-learning sequences
teacher training
explicit-reflective teaching.
Naturaleza de la Ciencia y Tecnología
conocimiento didáctico del contenido
secuencias de enseñanza aprendizaje
formación del profesorado
enseñanza explícita-reflexiva.
Nature de la Science et de la Technologie
connaissance didactique du contenu
séquences d’enseignement apprentissage
formation des enseignants
enseignement explicite-réflexif.
Natureza da ciência e tecnologia
conhecimento didático do conteúdo
sequências de ensino aprendizagem
formação do professorado
ensino explícito reflexivo.
Vázquez-Alonso, Ángel
Rodríguez Cruz, Adriana María
Teacher training on the nature of science through action-research
title Teacher training on the nature of science through action-research
title_alt Formación del profesorado en naturaleza de la ciencia mediante investigación-acción
Formation des enseignants en nature de la science au moyen de la recherche- action
Formação do professorado em natureza da ciência mediante pesquisa-ação
title_full Teacher training on the nature of science through action-research
title_fullStr Teacher training on the nature of science through action-research
title_full_unstemmed Teacher training on the nature of science through action-research
title_short Teacher training on the nature of science through action-research
title_sort teacher training on the nature of science through action research
topic Nature of science and technology
pedagogical content knowledge
teaching-learning sequences
teacher training
explicit-reflective teaching.
Naturaleza de la Ciencia y Tecnología
conocimiento didáctico del contenido
secuencias de enseñanza aprendizaje
formación del profesorado
enseñanza explícita-reflexiva.
Nature de la Science et de la Technologie
connaissance didactique du contenu
séquences d’enseignement apprentissage
formation des enseignants
enseignement explicite-réflexif.
Natureza da ciência e tecnologia
conhecimento didático do conteúdo
sequências de ensino aprendizagem
formação do professorado
ensino explícito reflexivo.
topic_facet Nature of science and technology
pedagogical content knowledge
teaching-learning sequences
teacher training
explicit-reflective teaching.
Naturaleza de la Ciencia y Tecnología
conocimiento didáctico del contenido
secuencias de enseñanza aprendizaje
formación del profesorado
enseñanza explícita-reflexiva.
Nature de la Science et de la Technologie
connaissance didactique du contenu
séquences d’enseignement apprentissage
formation des enseignants
enseignement explicite-réflexif.
Natureza da ciência e tecnologia
conhecimento didático do conteúdo
sequências de ensino aprendizagem
formação do professorado
ensino explícito reflexivo.
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3000
work_keys_str_mv AT vazquezalonsoangel teachertrainingonthenatureofsciencethroughactionresearch
AT rodriguezcruzadrianamaria teachertrainingonthenatureofsciencethroughactionresearch
AT vazquezalonsoangel formaciondelprofesoradoennaturalezadelacienciamedianteinvestigacionaccion
AT rodriguezcruzadrianamaria formaciondelprofesoradoennaturalezadelacienciamedianteinvestigacionaccion
AT vazquezalonsoangel formationdesenseignantsennaturedelascienceaumoyendelarechercheaction
AT rodriguezcruzadrianamaria formationdesenseignantsennaturedelascienceaumoyendelarechercheaction
AT vazquezalonsoangel formacaodoprofessoradoemnaturezadacienciamediantepesquisaacao
AT rodriguezcruzadrianamaria formacaodoprofessoradoemnaturezadacienciamediantepesquisaacao