¿Are stse contents contained in chemistry textbooks?
This article presents the results of a research developed in the Masters in Chemistry Education at the Universidad Pedagogica Nacional de Colombia, in Bogota 2014. In this research the presence of STSE contents in five Colombian Chemistry textbooks for tenth grade was typified. Four analysis categor...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3572 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1802223964414541824 |
---|---|
author | Parga Lozano, Diana Lineth Alba Martínez, Diana |
author_facet | Parga Lozano, Diana Lineth Alba Martínez, Diana |
author_sort | Parga Lozano, Diana Lineth |
collection | OJS |
description | This article presents the results of a research developed in the Masters in Chemistry Education at the Universidad Pedagogica Nacional de Colombia, in Bogota 2014. In this research the presence of STSE contents in five Colombian Chemistry textbooks for tenth grade was typified. Four analysis categories were defined considering whether in the teaching of Chemistry contents, “STSE grafts”, contents through STSE, pure STSE contents, or a cross-curricular approach of them were presented. This characterization shows a curriculum limited to the discipline, with some traces of STSE approach principles within the defined categories. These contents are resources that ignore aspects of S&,T image, such as the historicalepistemological and the social, ethical, and moral implications of Chemistry, the activities proposed may cause that teaching chemistry makes little sense for students, and do not encourage participation in decision-making. |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-3572 |
institution | Revista Praxis & Saber |
language | spa |
publishDate | 2015 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-35722019-02-26T14:50:45Z ¿Are stse contents contained in chemistry textbooks? ¿Hay contenidos CTSA en los libros de texto de química? ¿Y a-t-il des contenus stse dans les livres scolaires de chimie? ¿Tem conteúdos ctsa nos livros de texto de química? Parga Lozano, Diana Lineth Alba Martínez, Diana chemistry teaching teaching resources literacy teacher training enseñanza de la química material de enseñanza alfabetización formación de profesores enseignement de la chimie matériel d’enseignement alphabétisation formation des professeurs ensino da química materiais de ensino alfabetização formação de professores This article presents the results of a research developed in the Masters in Chemistry Education at the Universidad Pedagogica Nacional de Colombia, in Bogota 2014. In this research the presence of STSE contents in five Colombian Chemistry textbooks for tenth grade was typified. Four analysis categories were defined considering whether in the teaching of Chemistry contents, “STSE grafts”, contents through STSE, pure STSE contents, or a cross-curricular approach of them were presented. This characterization shows a curriculum limited to the discipline, with some traces of STSE approach principles within the defined categories. These contents are resources that ignore aspects of S&,T image, such as the historicalepistemological and the social, ethical, and moral implications of Chemistry, the activities proposed may cause that teaching chemistry makes little sense for students, and do not encourage participation in decision-making. El artículo presenta los resultados de un trabajo de investigación desarrollado en la Maestría en Docencia de la Química de la Universidad Pedagógica Nacional en Bogotá en el año 2014, en este se caracterizó la presencia de los contenidos CTSA en cinco libros de texto colombianos de química de grado décimo. Para ello se definieron cuatro categorías de análisis teniendo en cuenta si en los contenidos de enseñanza de la química se presentaban “injertos CTSA”, contenidos a través de CTSA, contenidos CTSA puros, o un enfoque transversal de estos. La caracterización muestra un currículo reducido a la disciplina con indicios de los principios del enfoque CTSA dentro de las categorías definidas. Son materiales que desconocen aspectos de la imagen de C&amp,T, como los histórico-epistemológicos, y las implicaciones sociales, éticas y morales de la química, las actividades que se proponen hacen que la enseñanza de la química pueda tener poco sentido para los estudiantes y no fomentan la participación en la toma de decisiones. Le présent article présente les résultats d’un travail de recherche, réalisé en 2014, durant la Maîtrise en Enseignement de la Chimie de l’Université Pédagogique Nationale de Bogota, dans celui-ci s’est caractérisée la présence de contenus STSE dans cinq manuels scolaires de chimie colombiens s’adressant aux élèves de dixième année. Pour ce travail, quatre catégories d’analyse ont été définies, en tenant compte si, dans les contenus d’enseignement de la chimie, apparaissaient des «greffes STSE», des contenus au moyen de STSE, des contenus purement STSE, ou une approche transversale de ceux-ci. La caractérisation montre un programme se réduisant à la matière avec des indices de début d’approche STSE dans les catégories définies. Il s’agit d’un matériel qui ne reconnait pas les aspects de l’image de la S&,T, tels que les historicoépistémologiques, ainsi que les implications sociales, éthiques et morales de la chimie, les activités qui y sont proposées rendent l’enseignement de la chimie peut intéressante pour les étudiants et n’encouragent pas leur participation dans la prise de décisions. O artigo apresenta os resultados de um trabalho de pesquisa desenvolvida no Mestrado em Docência da Química da Universidade Pedagógica Nacional em Bogotá no ano 2014, em aquela se caracterizou a presença dos conteúdos CTSA em cinco livros de texto colombianos de química do primeiro colegiado. Definem-se quatro categorias de análise levando em conta se nos conteúdos de ensino da química se apresentavam “enxertos CSTA”, conteúdos a través de CSTA, conteúdos CSTA puros, ou uma apresentação transversal. A caracterização mostra um currículo reduzido à disciplina com indícios dos princípios do enfoque CTSA dentro das categorias definidas. São materiais que desconhecem aspectos da imagem de C&,T, como os históricoepistemológicos, e as implicações sociais, éticas e morais da química, as atividades que se propõem fazem que o ensino da química possa ter pouco sentido para os alunos e não fomentam a participação na tomada de decisões. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2015-01-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3572 10.19053/22160159.3572 Praxis & Saber; Vol. 6 No. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 15 - 42 Praxis & Saber; Vol. 6 Núm. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 15 - 42 Praxis & Saber; Vol. 6 No 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 15 - 42 Praxis & Saber; V. 6 N. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 15 - 42 Praxis & Saber; v. 6 n. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 15 - 42 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3572/3531 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3572/html |
spellingShingle | chemistry teaching teaching resources literacy teacher training enseñanza de la química material de enseñanza alfabetización formación de profesores enseignement de la chimie matériel d’enseignement alphabétisation formation des professeurs ensino da química materiais de ensino alfabetização formação de professores Parga Lozano, Diana Lineth Alba Martínez, Diana ¿Are stse contents contained in chemistry textbooks? |
title | ¿Are stse contents contained in chemistry textbooks? |
title_alt | ¿Hay contenidos CTSA en los libros de texto de química? ¿Y a-t-il des contenus stse dans les livres scolaires de chimie? ¿Tem conteúdos ctsa nos livros de texto de química? |
title_full | ¿Are stse contents contained in chemistry textbooks? |
title_fullStr | ¿Are stse contents contained in chemistry textbooks? |
title_full_unstemmed | ¿Are stse contents contained in chemistry textbooks? |
title_short | ¿Are stse contents contained in chemistry textbooks? |
title_sort | are stse contents contained in chemistry textbooks |
topic | chemistry teaching teaching resources literacy teacher training enseñanza de la química material de enseñanza alfabetización formación de profesores enseignement de la chimie matériel d’enseignement alphabétisation formation des professeurs ensino da química materiais de ensino alfabetização formação de professores |
topic_facet | chemistry teaching teaching resources literacy teacher training enseñanza de la química material de enseñanza alfabetización formación de profesores enseignement de la chimie matériel d’enseignement alphabétisation formation des professeurs ensino da química materiais de ensino alfabetização formação de professores |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3572 |
work_keys_str_mv | AT pargalozanodianalineth arestsecontentscontainedinchemistrytextbooks AT albamartinezdiana arestsecontentscontainedinchemistrytextbooks AT pargalozanodianalineth haycontenidosctsaenloslibrosdetextodequimica AT albamartinezdiana haycontenidosctsaenloslibrosdetextodequimica AT pargalozanodianalineth yatildescontenusstsedansleslivresscolairesdechimie AT albamartinezdiana yatildescontenusstsedansleslivresscolairesdechimie AT pargalozanodianalineth temconteudosctsanoslivrosdetextodequimica AT albamartinezdiana temconteudosctsanoslivrosdetextodequimica |