Web site as a strategy in the education for sustainability

In this paper the theoretical and methodological aspects in creating learning environments through the design and the implementation of a website to support research processes conducted in the school vegetable garden are presented. The methodological design was framed in the participatory action res...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Dávila Sanabria, Doris Teresa, Galvis Álvarez, Aura Cecilia, Vivas Granados, Rolando
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2015
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3577
_version_ 1802223964957704192
author Dávila Sanabria, Doris Teresa
Galvis Álvarez, Aura Cecilia
Vivas Granados, Rolando
author_facet Dávila Sanabria, Doris Teresa
Galvis Álvarez, Aura Cecilia
Vivas Granados, Rolando
author_sort Dávila Sanabria, Doris Teresa
collection OJS
description In this paper the theoretical and methodological aspects in creating learning environments through the design and the implementation of a website to support research processes conducted in the school vegetable garden are presented. The methodological design was framed in the participatory action research with education and teaching strategies based on the use of information and communication technology (ICT), generating along with children and parents, learning environments that are constitute as tools in teaching education for sustainability.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-3577
institution Revista Praxis & Saber
language spa
publishDate 2015
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-35772019-02-26T14:50:45Z Web site as a strategy in the education for sustainability Sitio Web como estrategia de enseñanza en la educación para la sostenibilidad Le site web en tant que stratégie d’enseignement dans l’éducation favorisant la durabilité O sitio web como estratégia de ensino na educação pa ra a sustentabilidade Dávila Sanabria, Doris Teresa Galvis Álvarez, Aura Cecilia Vivas Granados, Rolando website teaching strategy education for sustainability sitio web estrategia de enseñanza educación para la sostenibilidad site web stratégie d’enseignement éducation favorisant la durabilité página web estratégia de ensino educação para a sustentabilidade In this paper the theoretical and methodological aspects in creating learning environments through the design and the implementation of a website to support research processes conducted in the school vegetable garden are presented. The methodological design was framed in the participatory action research with education and teaching strategies based on the use of information and communication technology (ICT), generating along with children and parents, learning environments that are constitute as tools in teaching education for sustainability. En este artículo se presentan los aspectos teóricos y metodológicos en la creación de ambientes de aprendizaje a través del diseño e implementación de un sitio web como apoyo a los procesos de investigación realizados en el huerto escolar. El diseño metodológico se enmarcó dentro de la investigación acción participativa con estrategias pedagógicas y didácticas apoyadas en el uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC), generando junto con los niños, niñas y padres de familia, ambientes de aprendizaje que se constituyen como instrumentos en la enseñanza de la educación para la sostenibilidad.  Cet article présente les aspects théoriques et méthodologiques de la création d’une ambiance d’apprentissage au moyen de la conception et de l’implémentation d’un site web servant de support aux processus de recherche réalisés dans le potager scolaire. La conception méthodologique a été encadrée dans la recherche d’une action participative au moyen de stratégies pédagogiques et didactiques étayées par l’utilisation des technologies de l’information et de la communication (TIC), générant auprès des garçons, des filles et des parents, des ambiances d’apprentissage qui deviennent des instruments dans l’enseignement de l’éducation favorisant la durabilité. Neste artigo apresentam-se os aspectos teóricos e metodológicos na criação de ambientes de aprendizagem a través do desenho e introdução de uma página web como apoio aos processos de pesquisa realizados na horta scolar. O desenho metodológico enquadrou-se dentro da pesquisa-ação participativa com estratégias pedagógicas e didáticas apoiadas no uso das tecnologias da informação e a comunicação (TIC), gerando com as crianças e pais, ambientes de aprendizagem que se constituem como instrumentos no ensino da educação para a sustentabilidade. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2015-01-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3577 10.19053/22160159.3577 Praxis & Saber; Vol. 6 No. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 115 - 138 Praxis & Saber; Vol. 6 Núm. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 115 - 138 Praxis & Saber; Vol. 6 No 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 115 - 138 Praxis & Saber; V. 6 N. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 115 - 138 Praxis & Saber; v. 6 n. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 115 - 138 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3577/3535 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3577/html
spellingShingle website
teaching strategy
education for sustainability
sitio web
estrategia de enseñanza
educación para la sostenibilidad
site web
stratégie d’enseignement
éducation favorisant la durabilité
página web
estratégia de ensino
educação para a sustentabilidade
Dávila Sanabria, Doris Teresa
Galvis Álvarez, Aura Cecilia
Vivas Granados, Rolando
Web site as a strategy in the education for sustainability
title Web site as a strategy in the education for sustainability
title_alt Sitio Web como estrategia de enseñanza en la educación para la sostenibilidad
Le site web en tant que stratégie d’enseignement dans l’éducation favorisant la durabilité
O sitio web como estratégia de ensino na educação pa ra a sustentabilidade
title_full Web site as a strategy in the education for sustainability
title_fullStr Web site as a strategy in the education for sustainability
title_full_unstemmed Web site as a strategy in the education for sustainability
title_short Web site as a strategy in the education for sustainability
title_sort web site as a strategy in the education for sustainability
topic website
teaching strategy
education for sustainability
sitio web
estrategia de enseñanza
educación para la sostenibilidad
site web
stratégie d’enseignement
éducation favorisant la durabilité
página web
estratégia de ensino
educação para a sustentabilidade
topic_facet website
teaching strategy
education for sustainability
sitio web
estrategia de enseñanza
educación para la sostenibilidad
site web
stratégie d’enseignement
éducation favorisant la durabilité
página web
estratégia de ensino
educação para a sustentabilidade
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3577
work_keys_str_mv AT davilasanabriadoristeresa websiteasastrategyintheeducationforsustainability
AT galvisalvarezauracecilia websiteasastrategyintheeducationforsustainability
AT vivasgranadosrolando websiteasastrategyintheeducationforsustainability
AT davilasanabriadoristeresa sitiowebcomoestrategiadeensenanzaenlaeducacionparalasostenibilidad
AT galvisalvarezauracecilia sitiowebcomoestrategiadeensenanzaenlaeducacionparalasostenibilidad
AT vivasgranadosrolando sitiowebcomoestrategiadeensenanzaenlaeducacionparalasostenibilidad
AT davilasanabriadoristeresa lesitewebentantquestrategiedenseignementdansleducationfavorisantladurabilite
AT galvisalvarezauracecilia lesitewebentantquestrategiedenseignementdansleducationfavorisantladurabilite
AT vivasgranadosrolando lesitewebentantquestrategiedenseignementdansleducationfavorisantladurabilite
AT davilasanabriadoristeresa ositiowebcomoestrategiadeensinonaeducacaoparaasustentabilidade
AT galvisalvarezauracecilia ositiowebcomoestrategiadeensinonaeducacaoparaasustentabilidade
AT vivasgranadosrolando ositiowebcomoestrategiadeensinonaeducacaoparaasustentabilidade