Social representations of Ondas Program teac hers about research

This article makes known the results of the research on the social representations (SR) regarding the opinion and the stereotype teachers from the central province of Boyacá, belonging to Ondas program, have about the term research. The method used was a case study, and the in-depth interview valida...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Norato Quevedo, Nancy Paola, Pedraza Jiménez, Yamile
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2015
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578
_version_ 1802223965091921920
author Norato Quevedo, Nancy Paola
Pedraza Jiménez, Yamile
author_facet Norato Quevedo, Nancy Paola
Pedraza Jiménez, Yamile
author_sort Norato Quevedo, Nancy Paola
collection OJS
description This article makes known the results of the research on the social representations (SR) regarding the opinion and the stereotype teachers from the central province of Boyacá, belonging to Ondas program, have about the term research. The method used was a case study, and the in-depth interview validated by experts was the instrument. The interviewee’s experiences, which reveal the social representations built about research, are considered in the results. This paper describes, analyzes, and interprets the results of the teacher’s SR and their possible implications when researching on education processes.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-3578
institution Revista Praxis & Saber
language spa
publishDate 2015
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-35782019-02-26T14:50:45Z Social representations of Ondas Program teac hers about research Representaciones sociales de docentes del Programa Ondas en relación a la investigación Représentations sociales des enseignants du Programme Ondas en ce qui concerne la recherche Norato Quevedo, Nancy Paola Pedraza Jiménez, Yamile teacher education basic research social representation formación docente investigación básica representación social formation des enseignants recherche élémentaire représentation sociale This article makes known the results of the research on the social representations (SR) regarding the opinion and the stereotype teachers from the central province of Boyacá, belonging to Ondas program, have about the term research. The method used was a case study, and the in-depth interview validated by experts was the instrument. The interviewee’s experiences, which reveal the social representations built about research, are considered in the results. This paper describes, analyzes, and interprets the results of the teacher’s SR and their possible implications when researching on education processes. El presente artículo da a conocer los resultados de la investigación realizada acerca de las representaciones sociales (RS) en cuanto a la «opinión» y el «estereotipo» que tienen los docentes de la provincia centro del departamento de Boyacá, vinculados al programa Ondas, con relación al término investigación. El método utilizado fue el estudio de caso y como instrumento se usó la entrevista a profundidad validada por expertos, en los resultados se tienen en cuenta experiencias o situaciones vividas por el entrevistado, que dan razón de las representaciones sociales que han construido sobre investigación. Este documento describe, analiza e interpreta resultados de las RS del docente y sus posibles implicaciones al asumir procesos de investigación en el campo educativo.  Le présent article informe les résultats de la recherche réalisée au sujet des représentations sociales (RS) à propos de «l’opinion» et du «stéréotype» que les enseignants ont du centre de la province du département de Boyacá, liés au programme Ondas, en ce qui concerne le terme recherche. La méthode utilisée a été l’étude de cas et comme instrument on a utilisé l’entrevue en profondeur validée par des experts, dans les résultats on tient compte des expériences et des situations vécues par la personne interviewée, qui justifient les représentations sociales construites sur cette recherche. Ce document décrit, analyse et interprète les résultats des RS de l’enseignant et leurs possibles implications en s’engageant dans des processus de recherche dans le domaine éducatif. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2015-01-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578 10.19053/22160159.3578 Praxis & Saber; Vol. 6 No. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169 Praxis & Saber; Vol. 6 Núm. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169 Praxis & Saber; Vol. 6 No 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169 Praxis & Saber; V. 6 N. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169 Praxis & Saber; v. 6 n. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578/3536 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578/html
spellingShingle teacher education
basic research
social representation
formación docente
investigación básica
representación social
formation des enseignants
recherche élémentaire
représentation sociale
Norato Quevedo, Nancy Paola
Pedraza Jiménez, Yamile
Social representations of Ondas Program teac hers about research
title Social representations of Ondas Program teac hers about research
title_alt Representaciones sociales de docentes del Programa Ondas en relación a la investigación
Représentations sociales des enseignants du Programme Ondas en ce qui concerne la recherche
title_full Social representations of Ondas Program teac hers about research
title_fullStr Social representations of Ondas Program teac hers about research
title_full_unstemmed Social representations of Ondas Program teac hers about research
title_short Social representations of Ondas Program teac hers about research
title_sort social representations of ondas program teac hers about research
topic teacher education
basic research
social representation
formación docente
investigación básica
representación social
formation des enseignants
recherche élémentaire
représentation sociale
topic_facet teacher education
basic research
social representation
formación docente
investigación básica
representación social
formation des enseignants
recherche élémentaire
représentation sociale
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578
work_keys_str_mv AT noratoquevedonancypaola socialrepresentationsofondasprogramteachersaboutresearch
AT pedrazajimenezyamile socialrepresentationsofondasprogramteachersaboutresearch
AT noratoquevedonancypaola representacionessocialesdedocentesdelprogramaondasenrelacionalainvestigacion
AT pedrazajimenezyamile representacionessocialesdedocentesdelprogramaondasenrelacionalainvestigacion
AT noratoquevedonancypaola representationssocialesdesenseignantsduprogrammeondasencequiconcernelarecherche
AT pedrazajimenezyamile representationssocialesdesenseignantsduprogrammeondasencequiconcernelarecherche