Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research

This article describes the elements that constitute the theoretical framework to answer the research question: what basic and mathematic knowledge need the students of mathematical training of a group object suitable teaching? The term didactic suitability is defined in the theoretical framework of...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sepúlveda-Delgado, Omaida
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2015
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4048
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1801705985282146304
author Sepúlveda-Delgado, Omaida
author_facet Sepúlveda-Delgado, Omaida
author_sort Sepúlveda-Delgado, Omaida
collection OJS
description This article describes the elements that constitute the theoretical framework to answer the research question: what basic and mathematic knowledge need the students of mathematical training of a group object suitable teaching? The term didactic suitability is defined in the theoretical framework of the Ontosemiotic approach of the Knowledge and Mathematical Instruction – EOS, and it is referred to the identification of potential improvements of the process of study which increase this didactic suitability. The Epistemic phase is referred to the mathematical knowledge of the teacher about the mathematical content, like an institutional order whose teaching is planned, implemented and evaluated. The epistemic dimension belongs to one of the components in the model of didactic -mathematical knowledge - CDM, defined in the EOS which is a theoretical framework of research in the Didactics of Mathematics.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-4048
institution Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación (RIDI)
language spa
publishDate 2015
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-40482018-07-10T22:01:23Z Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research Estudio del conocimiento didáctico - matemático del profesor universitario: un marco teórico de investigación Sepúlveda-Delgado, Omaida didactic-mathematical knowledge of the teacher ontosemiotic approach of knowledge and mathematical instruction mathematical object group phenomenology. conocimiento didáctico-matemático del profesor enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática objeto matemático grupo fenomenología. This article describes the elements that constitute the theoretical framework to answer the research question: what basic and mathematic knowledge need the students of mathematical training of a group object suitable teaching? The term didactic suitability is defined in the theoretical framework of the Ontosemiotic approach of the Knowledge and Mathematical Instruction – EOS, and it is referred to the identification of potential improvements of the process of study which increase this didactic suitability. The Epistemic phase is referred to the mathematical knowledge of the teacher about the mathematical content, like an institutional order whose teaching is planned, implemented and evaluated. The epistemic dimension belongs to one of the components in the model of didactic -mathematical knowledge - CDM, defined in the EOS which is a theoretical framework of research in the Didactics of Mathematics. En este artículo se presentan los elementos que constituyen el marco teórico que permite dar respuesta a la pregunta de investigación: ¿Qué conocimiento matemático básico, necesitan los estudiantes de formación matemática, para una enseñanza idónea del objeto Grupo?. El término idoneidad didáctica se define en el marco teórico del Enfoque Ontosemiótico del Conocimiento y la Instrucción Matemática, EOS, y hace referencia a la identificación de potenciales mejoras del proceso de estudio que incrementan esta idoneidad didáctica. La Faceta Epistémica hace referencia a los conocimientos matemáticos del profesor sobre el contenido matemático, como objeto institucional cuya enseñanza se planifica, implementa o evalúa. La dimensión epistémica corresponde a uno de los componentes en el modelo del Conocimiento Didáctico-Matemático, CDM, definido en el EOS, que es un Marco Teórico de investigación en Didáctica de la Matemática. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2015-08-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4048 10.19053/20278306.4048 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 6 No. 1 (2015): July-December; 29-43 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 6 Núm. 1 (2015): Julio-Diciembre; 29-43 2389-9417 2027-8306 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4048/3489 Derechos de autor 2015 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
spellingShingle didactic-mathematical knowledge of the teacher
ontosemiotic approach of knowledge and mathematical instruction
mathematical object group
phenomenology.
conocimiento didáctico-matemático del profesor
enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática
objeto matemático grupo
fenomenología.
Sepúlveda-Delgado, Omaida
Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research
title Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research
title_alt Estudio del conocimiento didáctico - matemático del profesor universitario: un marco teórico de investigación
title_full Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research
title_fullStr Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research
title_full_unstemmed Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research
title_short Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research
title_sort study of the didactic mathematical knowledge of a university teacher a theoretical framework of research
topic didactic-mathematical knowledge of the teacher
ontosemiotic approach of knowledge and mathematical instruction
mathematical object group
phenomenology.
conocimiento didáctico-matemático del profesor
enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática
objeto matemático grupo
fenomenología.
topic_facet didactic-mathematical knowledge of the teacher
ontosemiotic approach of knowledge and mathematical instruction
mathematical object group
phenomenology.
conocimiento didáctico-matemático del profesor
enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática
objeto matemático grupo
fenomenología.
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4048
work_keys_str_mv AT sepulvedadelgadoomaida studyofthedidacticmathematicalknowledgeofauniversityteacheratheoreticalframeworkofresearch
AT sepulvedadelgadoomaida estudiodelconocimientodidacticomatematicodelprofesoruniversitariounmarcoteoricodeinvestigacion