Viotá: pedagogical possibilities of a reborn paradise
Viotá has been a scene of ideological struggles and of an extended process of violence characteristic of the armed conflict in Colombia that has affected the internal dynamics of the municipality, particularly the relationships between its people and their sense of belonging. In this context the sub...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/4168 |
_version_ | 1802223968275398656 |
---|---|
author | Chaves Remolina, Andrés Mauricio Piraquive Monroy, Diana Carolina |
author_facet | Chaves Remolina, Andrés Mauricio Piraquive Monroy, Diana Carolina |
author_sort | Chaves Remolina, Andrés Mauricio |
collection | OJS |
description | Viotá has been a scene of ideological struggles and of an extended process of violence characteristic of the armed conflict in Colombia that has affected the internal dynamics of the municipality, particularly the relationships between its people and their sense of belonging. In this context the subproject ‘Identity and Cultural Heritage’ —assigned to the project ‘Design, implementation, management and projection of Research and Development (R &, D) of the pilot program for the creation of productive projects in Central and West Cundinamarca, epicenter Viotá: Potentiating the City-region’, by the Universidad Piloto de Colombia— proposed to generate, in 2014, teaching strategies from historical and cultural approaches in order to strengthen the collective identity, specifically articulated with two schools in the municipality. In this perspective, some methodological details are presented and the teaching strategy —formulated on the basis of the community’s needs— is explained. |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-4168 |
institution | Revista Praxis & Saber |
language | spa |
publishDate | 2016 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-41682019-02-26T14:48:24Z Viotá: pedagogical possibilities of a reborn paradise Viotá: posibilidades pedagógicas de un paraíso que renace Viotá: possibilités pédagogiques d’un paradis renaissant Viotá: possibilidades pedagógicas de um paraíso que renasce Chaves Remolina, Andrés Mauricio Piraquive Monroy, Diana Carolina education pedagogy history identity Viotá educación pedagogía historia identidad Viotá. éducation pédagogie histoire identité Viotá. educação pedagogia história identidade Viotá. Viotá has been a scene of ideological struggles and of an extended process of violence characteristic of the armed conflict in Colombia that has affected the internal dynamics of the municipality, particularly the relationships between its people and their sense of belonging. In this context the subproject ‘Identity and Cultural Heritage’ —assigned to the project ‘Design, implementation, management and projection of Research and Development (R &, D) of the pilot program for the creation of productive projects in Central and West Cundinamarca, epicenter Viotá: Potentiating the City-region’, by the Universidad Piloto de Colombia— proposed to generate, in 2014, teaching strategies from historical and cultural approaches in order to strengthen the collective identity, specifically articulated with two schools in the municipality. In this perspective, some methodological details are presented and the teaching strategy —formulated on the basis of the community’s needs— is explained. Viotá ha sido un escenario de luchas ideológicas y de un proceso extendido de violencia característico del conflicto armado colombiano que ha afectado las dinámicas internas del municipio, principalmente las relaciones entre sus habitantes y su sentido de pertenencia. En ese escenario, la Universidad Piloto de Colombia con el subproyecto ‘Identidad y patrimonio cultural’ adscrito al proyecto titulado ‘Diseño, implementación, gestión y proyección de la Investigación y Desarrollo (I&amp,D)’ del programa piloto para la conformación de proyectos productivos en el Centro y Occidente de Cundinamarca, epicentro Viotá: potencializando la ciudad-región’, propuso para la fase 2014 generar estrategias pedagógicas desde enfoques históricos y culturales que permitieran fortalecer la identidad colectiva del municipio articulándose específicamente con dos escuelas del municipio. En esta perspectiva se presentan algunas precisiones metodológicas y se explica la estrategia pedagógica que se ha formulado con base en las necesidades de la comunidad. Viotá a été la scène de luttes idéologiques et d’un long processus de violence, caractéristique du conflit armé colombien, qui a affecté les dynamiques internes de la municipalité, principalement les relations entre ses habitants et leur sentiment d’appartenance. Dans ce contexte, l‘Université Piloto de Colombie au moyen de son sous-projet ‘Identité et Patrimoine Culturel’ dépendant du projet intitulé ‘Conception, implémentation,gestion et projection de la Recherche et du Développement (R&,D) du programme pilote pour la conformation de projets productifs dans le Centre et l’Occident du Département de Cundinamarca, épicentre Viotá: potentialisant le ville-région’, a proposé, pour la phase de 2014, d’élaborer des stratégies pédagogiques, au départ de perspectives historiques et culturelles permettant de renforcer l’identité collective de la municipalité, orientées plus spécifiquement vers deux écoles de la municipalité. Dans cette perspective, certaines précisions méthodologiques sont présentées et l’on explique la stratégie pédagogique qui a été formulée sur base des besoins de la communauté. Viotá tem sido senário de lutas ideológicas e de um processo estendido de violência característico do conflito bélico colombiano que tem causado danos nas dinâmicas internas do município, principalmente as relações entre os seus habitantes e seu sentido de pertinência. Neste senário a Universidad Piloto de Colômbia com o subprojeto ‘Identidade e Patrimônio Cultural’ dentro do projeto titulado “Desenho, implementação, gestão e projeção da pesquisa e desenvolvimento (I&,D)” do programa piloto para a conformação de projetos produtivos no Centro e Oeste de Cundinamarca, epicentro Viotá: potencializando a cidade-região, proposto para a fase 2014 gerar estratégias pedagógicas desde enfoques históricos e culturais que permitiram fortalecer a identidade coletiva do Município articulando-se especificamente com duas escolas do Município. Nesta perspectiva apresentam-se algumas precisões metodológicas e explica-se a estratégia pedagógica que tem-se articulado com base nas necessidades da comunidade. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2016-01-04 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/4168 10.19053/22160159.4168 Praxis & Saber; Vol. 7 No. 13 (2016): Prácticas, Saberes y Sujetos; 107 - 126 Praxis & Saber; Vol. 7 Núm. 13 (2016): Prácticas, Saberes y Sujetos; 107 - 126 Praxis & Saber; Vol. 7 No 13 (2016): Prácticas, Saberes y Sujetos; 107 - 126 Praxis & Saber; V. 7 N. 13 (2016): Prácticas, Saberes y Sujetos; 107 - 126 Praxis & Saber; v. 7 n. 13 (2016): Prácticas, Saberes y Sujetos; 107 - 126 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/4168/3594 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/4168/html |
spellingShingle | education pedagogy history identity Viotá educación pedagogía historia identidad Viotá. éducation pédagogie histoire identité Viotá. educação pedagogia história identidade Viotá. Chaves Remolina, Andrés Mauricio Piraquive Monroy, Diana Carolina Viotá: pedagogical possibilities of a reborn paradise |
title | Viotá: pedagogical possibilities of a reborn paradise |
title_alt | Viotá: posibilidades pedagógicas de un paraíso que renace Viotá: possibilités pédagogiques d’un paradis renaissant Viotá: possibilidades pedagógicas de um paraíso que renasce |
title_full | Viotá: pedagogical possibilities of a reborn paradise |
title_fullStr | Viotá: pedagogical possibilities of a reborn paradise |
title_full_unstemmed | Viotá: pedagogical possibilities of a reborn paradise |
title_short | Viotá: pedagogical possibilities of a reborn paradise |
title_sort | viota pedagogical possibilities of a reborn paradise |
topic | education pedagogy history identity Viotá educación pedagogía historia identidad Viotá. éducation pédagogie histoire identité Viotá. educação pedagogia história identidade Viotá. |
topic_facet | education pedagogy history identity Viotá educación pedagogía historia identidad Viotá. éducation pédagogie histoire identité Viotá. educação pedagogia história identidade Viotá. |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/4168 |
work_keys_str_mv | AT chavesremolinaandresmauricio viotapedagogicalpossibilitiesofarebornparadise AT piraquivemonroydianacarolina viotapedagogicalpossibilitiesofarebornparadise AT chavesremolinaandresmauricio viotaposibilidadespedagogicasdeunparaisoquerenace AT piraquivemonroydianacarolina viotaposibilidadespedagogicasdeunparaisoquerenace AT chavesremolinaandresmauricio viotapossibilitespedagogiquesdunparadisrenaissant AT piraquivemonroydianacarolina viotapossibilitespedagogiquesdunparadisrenaissant AT chavesremolinaandresmauricio viotapossibilidadespedagogicasdeumparaisoquerenasce AT piraquivemonroydianacarolina viotapossibilidadespedagogicasdeumparaisoquerenasce |