The Emergence of Military Pedagogy in Colombia in the Mid-Twentieth Century: Notes for a Bett er Comprehension

This article is derived from a research conducted in order to obtain a Master’s Degree in Education at the Universidad Pedagógica Nacional, called El oficial educador en la primera mitad del siglo XX en Colombia. Discursos que configuran su práctica pedagógica (The officer/educator in the first half...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fajardo Maldonado, Sandra Milena
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/4713
_version_ 1802223969614430208
author Fajardo Maldonado, Sandra Milena
author_facet Fajardo Maldonado, Sandra Milena
author_sort Fajardo Maldonado, Sandra Milena
collection OJS
description This article is derived from a research conducted in order to obtain a Master’s Degree in Education at the Universidad Pedagógica Nacional, called El oficial educador en la primera mitad del siglo XX en Colombia. Discursos que configuran su práctica pedagógica (The officer/educator in the first half of the twentieth century. Speeches making up his pedagogical practice). Such research presents an analysis of the speeches on education that circulated among military schools during the first half of the twentieth century, as well as the pedagogical practices developed by the subject called officer/educator in teaching. On this occasion, it is considered relevant to share the section of the research related to the emergence of the military pedagogy in Colombia, given that it is a contribution to the history of pedagogy and because it fosters a reflection on the forces that come into play when shaping a way of teaching and some school practices that are not only functional in the military field but also in public education.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-4713
institution Revista Praxis & Saber
language spa
publishDate 2017
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-47132022-06-15T17:13:21Z The Emergence of Military Pedagogy in Colombia in the Mid-Twentieth Century: Notes for a Bett er Comprehension La emergencia de la pedagogía militar en Colombia a mediados del siglo XX: apuntes para su comprensión L’émergence de la Pédagogie Militaire en Colombie au Milieu du Xxe Siècle: Notes pour une Meilleure Compréhension A Emergência da Pedagogia Militar Nacolômbia a Meados do Século Xx: Apontes para seu Entendimento Fajardo Maldonado, Sandra Milena military pedagogy modern pedagogy discipline student body pedagogía militar pedagogía moderna disciplina cuerpo escolar pédagogie militaire pédagogie moderne discipline corps étudiant. pedagogia militar pedagogia moderna disciplina corpo escolar This article is derived from a research conducted in order to obtain a Master’s Degree in Education at the Universidad Pedagógica Nacional, called El oficial educador en la primera mitad del siglo XX en Colombia. Discursos que configuran su práctica pedagógica (The officer/educator in the first half of the twentieth century. Speeches making up his pedagogical practice). Such research presents an analysis of the speeches on education that circulated among military schools during the first half of the twentieth century, as well as the pedagogical practices developed by the subject called officer/educator in teaching. On this occasion, it is considered relevant to share the section of the research related to the emergence of the military pedagogy in Colombia, given that it is a contribution to the history of pedagogy and because it fosters a reflection on the forces that come into play when shaping a way of teaching and some school practices that are not only functional in the military field but also in public education. Este artículo se deriva de la investigación elaborada para optar por el título de Magíster en Educación de la Universidad Pedagógica Nacional, denominada El oficial educador en la primera mitad del siglo XX en Colombia. Discursos que configuran su práctica pedagógica. En dicha investigación se presenta un análisis sobre los discursos de tipo educativo que circularon en escuelas y colegios militares durante la primera mitad del siglo XX, así como las prácticas pedagógicas desarrolladas por el sujeto de la enseñanza llamado oficial educador. En esta oportunidad se considera pertinente compartir el apartado de la investigación relacionado con la emergencia de la pedagogía militar en Colombia, ya que es un aporte a la historia de la pedagogía, y porque promueve una reflexión sobre las fuerzas que se ponen en juego para configurar un modo de ser maestro y unas prácticas escolares, que no solo son funcionales en el ámbito militar, sino en la educación pública. Cet article est issu du projet de recherche, élaboré en vue de l’obtention du titre de Master en Éducation à l’Universidad Pedagógica Nacional, dénommé El oficial educador en la primera mitad del siglo XX en Colombia. Discursos que configuran su práctica pedagógica (L’officier éducateur de la première moitié du vingtième siècle en Colombie. Discours articulant sa pratique pédagogique). Telle recherche présente une analyse des discours éducatifs qui ont circulé dans les écoles et les lycées militaires durant la première moitié du XXe siècle, ainsi que les pratiques pédagogiques développées par le sujet appelé officier éducateur. À cette occasion, on considère pertinent de partager l’alinéa du projet concernant l’émergence de la pédagogie militaire en Colombie, étant donné qu’il s’agit d’un apport à l’histoire de la pédagogie, et qu’il promeut une réflexion sur les forces qui prennent part à l’établissement d’une manière d’être enseignant et des pratiques scolaires dont la fonctionnalité ne se trouve pas uniquement au niveau militaire mais aussi au niveau de l’éducation publique. Este artigo deriva-se da pesquisa elaborada para optar pelo título de Mestre em Educação da Universidad Pedagógica Nacional denominada: El oficial educador en la primera mitad del siglo XX en Colombia. Discursos que configuran su práctica pedagógica (O oficial educador na primeira metade do século XX na Colômbia. Discursos que configuram sua prática pedagógica). Em dita pesquisa apresenta-se uma análise sobre os discursos de tipo educativo que circularam nas escolas e colégios militares durante a primeira metade do século XX, bem como as práticas pedagógicas desenvolvidas pelo sujeito do ensino chamado oficial educador. Nesta oportunidade considerase apropriada compartilhar a seção da investigação relacionada com a emergência da pedagogia militar na Colômbia, já que é uma contribuição à história da pedagogia e porque promove uma reflexão sobre as forças que se põem em jogo para configurar um modo de ser mestre e umas práticas escolares, que não só são funcionais no âmbito militar, sina na educação pública. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017-05-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/4713 10.19053/22160159.v8.n17.2018.4713 Praxis & Saber; Vol. 8 No. 17 (2017): Historia de la Educación y la Pedagogía; 49 - 65 Praxis & Saber; Vol. 8 Núm. 17 (2017): Historia de la Educación y la Pedagogía; 49 - 65 Praxis & Saber; Vol. 8 No 17 (2017): Historia de la Educación y la Pedagogía; 49 - 65 Praxis & Saber; V. 8 N. 17 (2017): Historia de la Educación y la Pedagogía; 49 - 65 Praxis & Saber; v. 8 n. 17 (2017): Historia de la Educación y la Pedagogía; 49 - 65 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/4713/5690
spellingShingle military pedagogy
modern pedagogy
discipline
student body
pedagogía militar
pedagogía moderna
disciplina
cuerpo escolar
pédagogie militaire
pédagogie moderne
discipline
corps étudiant.
pedagogia militar
pedagogia moderna
disciplina
corpo escolar
Fajardo Maldonado, Sandra Milena
The Emergence of Military Pedagogy in Colombia in the Mid-Twentieth Century: Notes for a Bett er Comprehension
title The Emergence of Military Pedagogy in Colombia in the Mid-Twentieth Century: Notes for a Bett er Comprehension
title_alt La emergencia de la pedagogía militar en Colombia a mediados del siglo XX: apuntes para su comprensión
L’émergence de la Pédagogie Militaire en Colombie au Milieu du Xxe Siècle: Notes pour une Meilleure Compréhension
A Emergência da Pedagogia Militar Nacolômbia a Meados do Século Xx: Apontes para seu Entendimento
title_full The Emergence of Military Pedagogy in Colombia in the Mid-Twentieth Century: Notes for a Bett er Comprehension
title_fullStr The Emergence of Military Pedagogy in Colombia in the Mid-Twentieth Century: Notes for a Bett er Comprehension
title_full_unstemmed The Emergence of Military Pedagogy in Colombia in the Mid-Twentieth Century: Notes for a Bett er Comprehension
title_short The Emergence of Military Pedagogy in Colombia in the Mid-Twentieth Century: Notes for a Bett er Comprehension
title_sort emergence of military pedagogy in colombia in the mid twentieth century notes for a bett er comprehension
topic military pedagogy
modern pedagogy
discipline
student body
pedagogía militar
pedagogía moderna
disciplina
cuerpo escolar
pédagogie militaire
pédagogie moderne
discipline
corps étudiant.
pedagogia militar
pedagogia moderna
disciplina
corpo escolar
topic_facet military pedagogy
modern pedagogy
discipline
student body
pedagogía militar
pedagogía moderna
disciplina
cuerpo escolar
pédagogie militaire
pédagogie moderne
discipline
corps étudiant.
pedagogia militar
pedagogia moderna
disciplina
corpo escolar
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/4713
work_keys_str_mv AT fajardomaldonadosandramilena theemergenceofmilitarypedagogyincolombiainthemidtwentiethcenturynotesforabettercomprehension
AT fajardomaldonadosandramilena laemergenciadelapedagogiamilitarencolombiaamediadosdelsigloxxapuntesparasucomprension
AT fajardomaldonadosandramilena lemergencedelapedagogiemilitaireencolombieaumilieuduxxesieclenotespourunemeilleurecomprehension
AT fajardomaldonadosandramilena aemergenciadapedagogiamilitarnacolombiaameadosdoseculoxxapontesparaseuentendimento
AT fajardomaldonadosandramilena emergenceofmilitarypedagogyincolombiainthemidtwentiethcenturynotesforabettercomprehension