Aspect–perfect and imperfect traditional qualities. Analysis and inconsistency

Here, the Spanish grammatical aspect and its traditional qualities in perfect and imperfect verb forms are analyzed in order to expose a problem of conceptual inconsistency. Taking into account the Real Academia Española (RAE) n...

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Main Author: Vásquez González, Jorge Alberto
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/5853
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description Here, the Spanish grammatical aspect and its traditional qualities in perfect and imperfect verb forms are analyzed in order to expose a problem of conceptual inconsistency. Taking into account the Real Academia Española (RAE) normativity, there is a misperception in the aspectual distinction between the simple and compound tenses in Spanish, or in Latin, infectum and perfectum. After a proper understanding of the concept of participle , formed by the auxiliary to have , a different terminology is proposed to solve the problem: the terms continuous and discontinuous are proposed as new qualities of the grammatical aspect. Such a change would also suggest a new verbal accident: that of state . An explanatory methodology was implemented in this project, in order to specify the concept of aspect in the field of the Spanish language. To a lesser degree, a descriptive methodology was also used, by means of the presentation of specific, insightful examples to support the current concept of aspect .
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institution Revista Cuadernos de Lingüística Hispánica
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publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
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spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-58532022-06-15T16:43:19Z Aspect–perfect and imperfect traditional qualities. Analysis and inconsistency El aspecto y sus cualidades tradicionales perfecto e imperfecto: análisis e inconsistencia L’aspect et ses qualités traditionnelles parfait et imparfait: analyse et inconsistance O aspecto e suas qualidades tradicionais perfeito e imperfeito: análise e inconsistência Vásquez González, Jorge Alberto Participle Tense Grammatical Aspect Perfect Imperfect State participio tiempo aspecto perfecto imperfecto estado. participe temps aspect parfait imparfait état particípio tempo aspecto perfeito imperfeito estado Here, the Spanish grammatical aspect and its traditional qualities in perfect and imperfect verb forms are analyzed in order to expose a problem of conceptual inconsistency. Taking into account the Real Academia Española (RAE) normativity, there is a misperception in the aspectual distinction between the simple and compound tenses in Spanish, or in Latin, infectum and perfectum. After a proper understanding of the concept of participle , formed by the auxiliary to have , a different terminology is proposed to solve the problem: the terms continuous and discontinuous are proposed as new qualities of the grammatical aspect. Such a change would also suggest a new verbal accident: that of state . An explanatory methodology was implemented in this project, in order to specify the concept of aspect in the field of the Spanish language. To a lesser degree, a descriptive methodology was also used, by means of the presentation of specific, insightful examples to support the current concept of aspect . Se analizan el aspecto y sus cualidades tradicionales –perfecto e imperfecto– en ciertas formas verbales del español con el fin de mostrar un problema de inconsistencia conceptual. La distinción aspectual entre los tiempos simple y compuesto de la conjugación verbal española con arreglo a la terminología latina de infectum y perfectum, según se observa en la normatividad de la Real Academia Española (RAE), presenta un equívoco. Se propone, luego de una adecuada comprensión del concepto de participio, que forma el tiempo compuesto con el auxiliar haber, una terminología diferente para solucionarlo: continuo y discontinuo como las nuevas cualidades del aspecto. Lo que de paso conduce a plantear un nuevo accidente verbal: el estado. La metodología empleada en la presente investigación fue explicativa para precisar el término aspecto en el ámbito restringido de la lengua española; también, en menor grado, descriptiva, por cuanto se muestran ejemplos particulares y aclarativos que pueden confirmar la conveniencia de mantener el aspecto. On analyse l’aspect et ses qualités traditionnelles – parfait et imparfait– dans certaines formes verbales de l’espagnol afin de montrer le problème de l’inconsistance conceptuelle. La distinction aspectuelle entre les temps simple et composé de la conjugaison verbale espagnole conformément à la terminologie latine d’ infectum et perfectum , selon on observe dans la normative de l’Académie Royale Espagnole (RAE), présente équivoque. On propose, après une bonne compréhension du concept de participe, qui forme le temps composé avec l’auxiliaire avoir , une terminologie différente pour le résoudre : continuum et discontinuum comme les nouvelles qualités de l’aspect. Ce qui s’est passé, nous conduit à aborder un nouvel accident verbal : l’état. On a utilisé une méthodologie explicative pour préciser le terme aspect dans la portée limitée de la langue espagnole; dans un degré moins important, celle-là est aussi descriptive, car on montre des exemples particuliers et explicatifs qui peuvent confirmer la convenance de maintenir l’aspect. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017-02-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html application/xml https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/5853 10.19053/0121053X.n29.2017.5853 Cuadernos de Lingüística Hispánica; No. 29: January-June 2017; 127-161 Cuadernos de Lingüística Hispánica; Núm. 29: (enero-junio de 2017); 127-161 2346-1829 0121-053X spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/5853/4786 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/5853/4917 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/5853/8126 Copyright (c) 2017 Cuadernos de Lingüística Hispánica
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