Orality and Writing: fields of research in pedagogy of the Mother Tongue

This article presents the analysis carried out in the research line “Discursive Activities of Orality and Writing, within the framework of the study” State of Art of Research in the Master in Pedagogy of the Mother Language. The result of this documental study, with qualitative characteristics, allo...

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Bibliographic Details
Main Author: Quitián Bernal, Sandra Patricia
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/6181
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description This article presents the analysis carried out in the research line “Discursive Activities of Orality and Writing, within the framework of the study” State of Art of Research in the Master in Pedagogy of the Mother Language. The result of this documental study, with qualitative characteristics, allows to reveal the correct answers of the research as well as the identification of signs that bring us to consider the Information and Communication Technologies as an emergent condition and so with the need to be consider in the formulation of the line, particularly from its relation with teaching process and orality and writing learning, in the Master in Pedagogy of the Mother Language.
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institution Revista Praxis & Saber
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publishDate 2017
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
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spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-61812022-06-15T17:16:31Z Orality and Writing: fields of research in pedagogy of the Mother Tongue Oralidad y escritura: campos de investigación en pedagogía de la lengua materna Oralité et écriture: champs de recherche de l’enseignement de la langue maternelle Oralidade e escrita: campos de pesquisa em pedagogia da língua materna Quitián Bernal, Sandra Patricia research pedagogy orality and writing education investigación pedagogía oralidad y escritura educación recherche pédagogie oralité et écriture éducation pesquisa pedagogia oralidade e escrita educação This article presents the analysis carried out in the research line “Discursive Activities of Orality and Writing, within the framework of the study” State of Art of Research in the Master in Pedagogy of the Mother Language. The result of this documental study, with qualitative characteristics, allows to reveal the correct answers of the research as well as the identification of signs that bring us to consider the Information and Communication Technologies as an emergent condition and so with the need to be consider in the formulation of the line, particularly from its relation with teaching process and orality and writing learning, in the Master in Pedagogy of the Mother Language. Este artículo presenta el análisis realizado a la línea de investigación “Actividades Discursivas de la Oralidad y la Escritura, en el marco del estudio “Estado del Arte de la Investigación en la Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna” . El resultado de este estudio documental, y de corte cualitativo, permite develar los aciertos de la investigación adelantada en esta línea como también la identificación de indicios que llevan a considerar las Tecnologías de la Información y la Comunicación como una condición emergente y por tanto necesaria de ser considerada en la reformulación de la línea, particularmente desde su relación con los procesos de enseñanza y aprendizaje de la oralidad y la escritura, en la formación de Magíster en Pedagogía de la Lengua Materna. Cet article présente l’analyse réalisé à la ligne de recherche Activités discursives de l’oralité et de l’écriture dans le cadre d’études Etat de l’Art de la recherche de la maîtrise en pédagogie de la langue maternelle. Le résultat de cette étude documentaire et qualitative, peut révéler les succès de l’enquête menée dans cette ligne, ainsi que l’identification des indices conduisant à considérer les technologies de l’information et de la communication comme une condition émergente et donc nécessaire d’être pris en compte dans la reformulation de la ligne, d’autant plus que sa relation avec l’enseignement et l’apprentissage de l’oralité et de l’écriture, dans la formation de la maîtrise en pédagogie de la langue maternelle. Este artigo apresenta a análise à linha de pesquisa Atividades Discursivas da Oralidade e a Escrita, no contexto do estudo Estado da Arte da Pesquisa no Mestrado em Pedagogia da Língua Materna1. O resultado deste estudo documental e qualitativo pode revelar os sucessos da investigação conduzida nesta linha, bem como a identificação de pistas que levam a considerar as Tecnologias da Informação e Comunicação como uma condição emergente e, portanto, necessária para ser considerada na reformulação da linha, particularmente desde sua relação com os processos de ensino e aprendizagem da oralidade e escrita, na formação de Mestre em Pedagogia da Língua Materna. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017-01-03 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/6181 10.19053/22160159.v8.n16.2017.6181 Praxis & Saber; Vol. 8 No. 16 (2017): Didáctica, Aprendizaje y Escritura; 133 - 153 Praxis & Saber; Vol. 8 Núm. 16 (2017): Didáctica, Aprendizaje y Escritura; 133 - 153 Praxis & Saber; Vol. 8 No 16 (2017): Didáctica, Aprendizaje y Escritura; 133 - 153 Praxis & Saber; V. 8 N. 16 (2017): Didáctica, Aprendizaje y Escritura; 133 - 153 Praxis & Saber; v. 8 n. 16 (2017): Didáctica, Aprendizaje y Escritura; 133 - 153 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/6181/5243
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