The Saberes Escolares Polyhedron

This article offers an analytical outlook of the ‘saber escolar’1 notion through elements provided by the pedagogical practice notion, understood as a governance practice, according to the approach suggested by Michel Foucault in his courses in the Collège of France between 1978 and 1984. This persp...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Marín Díaz, Dora Lilia, Parra León, Gustavo Adolfo
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7203
_version_ 1802223975183417344
author Marín Díaz, Dora Lilia
Parra León, Gustavo Adolfo
author_facet Marín Díaz, Dora Lilia
Parra León, Gustavo Adolfo
author_sort Marín Díaz, Dora Lilia
collection OJS
description This article offers an analytical outlook of the ‘saber escolar’1 notion through elements provided by the pedagogical practice notion, understood as a governance practice, according to the approach suggested by Michel Foucault in his courses in the Collège of France between 1978 and 1984. This perspective arises from reflections and results derived of a research entitled ‘Construcción de saberes en la escuela’, conducted in IDEP, Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico (Institute for educational research and pedagogical development) between 2013 and 2014. Based on a description of the constitution of pedagogy in the modernity and a characterization of studies on ‘saber escolar’1, a reading method of these works through an intelligibility polyhedron is proposed. Its faces are associated with epistemologization, ethisation, politicization, esthetization thresholds. As an analytical tool, this ‘saber escolar’ polyhedron allows the exploration of a possible field of study and a positioning in front of some ways of contemporary pedagogical government, related to the emphasis on learning.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-7203
institution Revista Praxis & Saber
language spa
publishDate 2017
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-72032022-06-15T17:13:08Z The Saberes Escolares Polyhedron El poliedro de los saberes escolares Le Polyèdre Des Savoirs Scolaires O Poliedro Dos Saberes Escolares Marín Díaz, Dora Lilia Parra León, Gustavo Adolfo teaching and training pedagogy school philosophy of education enseñanza y formación pedagogía escuela filosofía de la educación enseignement et formation pédagogie école philosophie de l’éducation This article offers an analytical outlook of the ‘saber escolar’1 notion through elements provided by the pedagogical practice notion, understood as a governance practice, according to the approach suggested by Michel Foucault in his courses in the Collège of France between 1978 and 1984. This perspective arises from reflections and results derived of a research entitled ‘Construcción de saberes en la escuela’, conducted in IDEP, Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico (Institute for educational research and pedagogical development) between 2013 and 2014. Based on a description of the constitution of pedagogy in the modernity and a characterization of studies on ‘saber escolar’1, a reading method of these works through an intelligibility polyhedron is proposed. Its faces are associated with epistemologization, ethisation, politicization, esthetization thresholds. As an analytical tool, this ‘saber escolar’ polyhedron allows the exploration of a possible field of study and a positioning in front of some ways of contemporary pedagogical government, related to the emphasis on learning. Este artículo ofrece una perspectiva analítica de la noción de saber escolar a través de elementos que aporta la noción de práctica pedagógica entendida como práctica de gobernamiento, en el sentido planteado por Michel Foucault en sus cursos en el Collège de France entre 1978 y 1984. Esa perspectiva deriva de las reflexiones y resultados de un estudio titulado Construcción de saberes en la escuela, llevado a cabo en el Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico (IDEP) entre 2013 y 2014. Con base en una descripción de la constitución de la pedagogía en la modernidad y una caracterización de los trabajos sobre saberes escolares, se propone una lectura de estos mediante un poliedro de inteligibilidad, cuyas caras se asocian con umbrales de epistemologización, etización, politización y estetización. Como herramienta analítica, el poliedro del saber escolar permite la exploración de un posible campo de estudio y el posicionamiento frente a ciertas formas del gobierno pedagógico contemporáneo, relacionadas con el énfasis en el aprendizaje. Cet article donne une perspective analytique sur la notion de savoir scolaire au moyen d’éléments apportés par la notion de pratique pédagogique comprise comme pratique de gouvernance, dans le sens soulevé par Michel Foucault pendant ses cours au Collège de France entre 1978 et 1984. Cette perspective repose sur des réflexions et des résultats d’une étude intitulée Construcción de saberes en la escuela (Construction de savoirs à l’école) menée par l’IDEP, Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico (Institut pour la Recherche Éducative et le Développement Pédagogique) entre 2013 et 2014. Sur la base d’une description de la constitution de la pédagogie dans la modernité et une caractérisation des travaux concernant les savoirs scolaires, on propose une lecture de ceux-ci moyennant un polyèdre d’intelligibilité, dont les faces sont associées à des seuils d’« épistémologisation », d’« éthisation », de politisation et d’esthétisation. En tant qu’outil analytique, le polyèdre du savoir scolaire permet l’exploration d’un éventuel domaine d’études et le positionnement face à certaines formes du gouvernement pédagogique contemporain qui ont des rapports avec l’accent mis sur l’apprentissage. Este artigo oferece uma perspectiva analítica da noção de saber escolar através de elementos aportados pela noção de prática pedagógica como prática de governamento, no sentido proposto por Michel Foucault nos cursos ministrados por ele no Collège de France entre 1978 e 1984. Tal perspectiva deriva das reflexões e dos resultados de uma pesquisa titulada ‘Construcción de saberes en la escuela’, desenvolvida no Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico – IDEP entre 2013 e 2014. Baseada numa descrição da constituição da pedagogia na modernidade e uma caracterização dos trabalhos sobre saberes escolares, propõe-se uma leitura deles através de um poliedro de inteligibilidade, cujas facetas estão associadas com limiares de epistemologizacão, etizacão, politização e estetização. Como ferramenta analítica, o poliedro do saber escolar permite uma exploração de um possível campo de estudo e um posicionamento diante de alguns modos em que acontece o governamento pedagógico contemporâneo, relacionados com a ênfase na aprendizagem. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017-05-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7203 10.19053/22160159.v8.n17.2018.7203 Praxis & Saber; Vol. 8 No. 17 (2017): Historia de la Educación y la Pedagogía; 103 - 123 Praxis & Saber; Vol. 8 Núm. 17 (2017): Historia de la Educación y la Pedagogía; 103 - 123 Praxis & Saber; Vol. 8 No 17 (2017): Historia de la Educación y la Pedagogía; 103 - 123 Praxis & Saber; V. 8 N. 17 (2017): Historia de la Educación y la Pedagogía; 103 - 123 Praxis & Saber; v. 8 n. 17 (2017): Historia de la Educación y la Pedagogía; 103 - 123 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7203/5693
spellingShingle teaching and training
pedagogy
school
philosophy of education
enseñanza y formación
pedagogía
escuela
filosofía de la educación
enseignement et formation
pédagogie
école
philosophie de l’éducation
Marín Díaz, Dora Lilia
Parra León, Gustavo Adolfo
The Saberes Escolares Polyhedron
title The Saberes Escolares Polyhedron
title_alt El poliedro de los saberes escolares
Le Polyèdre Des Savoirs Scolaires
O Poliedro Dos Saberes Escolares
title_full The Saberes Escolares Polyhedron
title_fullStr The Saberes Escolares Polyhedron
title_full_unstemmed The Saberes Escolares Polyhedron
title_short The Saberes Escolares Polyhedron
title_sort saberes escolares polyhedron
topic teaching and training
pedagogy
school
philosophy of education
enseñanza y formación
pedagogía
escuela
filosofía de la educación
enseignement et formation
pédagogie
école
philosophie de l’éducation
topic_facet teaching and training
pedagogy
school
philosophy of education
enseñanza y formación
pedagogía
escuela
filosofía de la educación
enseignement et formation
pédagogie
école
philosophie de l’éducation
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7203
work_keys_str_mv AT marindiazdoralilia thesaberesescolarespolyhedron
AT parraleongustavoadolfo thesaberesescolarespolyhedron
AT marindiazdoralilia elpoliedrodelossaberesescolares
AT parraleongustavoadolfo elpoliedrodelossaberesescolares
AT marindiazdoralilia lepolyedredessavoirsscolaires
AT parraleongustavoadolfo lepolyedredessavoirsscolaires
AT marindiazdoralilia opoliedrodossaberesescolares
AT parraleongustavoadolfo opoliedrodossaberesescolares
AT marindiazdoralilia saberesescolarespolyhedron
AT parraleongustavoadolfo saberesescolarespolyhedron