Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación
Education requires pedagogical transformations that allow the development of creative thinking skills in learners, from the different areas of knowledge; thus, in the teacher training process it is paramount the importance of thinking, in order to transform the realities o...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7400 |
_version_ | 1801706736169517056 |
---|---|
author | Villacrez Oliva, María Victoria |
author_facet | Villacrez Oliva, María Victoria |
author_sort | Villacrez Oliva, María Victoria |
collection | OJS |
description | Education requires pedagogical transformations that allow the development of creative thinking skills in learners, from the different areas of knowledge; thus, in the teacher training process it is paramount the importance of thinking, in order to transform the realities of any pedagogical practice. This article showcases the outcomes of a research project, which explores teaching and learning strategies strengthen the creative thinking skills in fifth semesters of the Bachelor Program in Basic Primary Education of the Mariana University. This qualitative study was developed through a process of diagnosis, planning, execution and evaluation of strategies that helped to foster skills such as sensitivity to problems, fluency, flexibility, originality and layout. |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-7400 |
institution | Revista Pensamiento y Acción |
language | spa |
publishDate | 2017 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-74002020-04-27T15:29:36Z Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación Villacrez Oliva, María Victoria creatividad habilidades de pensamiento creativo estrategias de enseñanza y aprendizaje. creativity creative thinking skills teaching and learning strategies. Education requires pedagogical transformations that allow the development of creative thinking skills in learners, from the different areas of knowledge; thus, in the teacher training process it is paramount the importance of thinking, in order to transform the realities of any pedagogical practice. This article showcases the outcomes of a research project, which explores teaching and learning strategies strengthen the creative thinking skills in fifth semesters of the Bachelor Program in Basic Primary Education of the Mariana University. This qualitative study was developed through a process of diagnosis, planning, execution and evaluation of strategies that helped to foster skills such as sensitivity to problems, fluency, flexibility, originality and layout. La educación requiere transformaciones pedagógicas que permitan el desarrollo de habilidades de pensamiento creativo en los educandos, desde las diferentes áreas del conocimiento; así pues, en la formación de maestros es indispensable que estos comprendan la importancia de pensar, para transformar las realidades de la práctica pedagógica. En este artículo se presentan los resultados de un trabajo de investigación, donde se exploran estrategias de enseñanza y aprendizaje para el fortalecimiento de habilidades de pensamiento creativo en estudiantes de quinto semestre del programa de Licenciatura en Educación Básica Primaria de la Universidad Mariana. El diseño metodológico es de corte cualitativo y se desarrolló mediante un proceso de diagnóstico, planificación, ejecución y evaluación de estrategias que ayudaron a potencializar habilidades como sensibilidad hacia los problemas, fluidez, flexibilidad, originalidad y disposición al diseño. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017-10-18 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7400 Pensamiento y Acción; No. 22 (2017): January-June; 78-94 Pensamiento y Acción; Núm. 22 (2017): Enero-Junio; 78-94 2619-3353 0120-1190 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7400/5803 Derechos de autor 2017 María Victoria Villacrez Oliva |
spellingShingle | creatividad habilidades de pensamiento creativo estrategias de enseñanza y aprendizaje. creativity creative thinking skills teaching and learning strategies. Villacrez Oliva, María Victoria Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación |
title | Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación |
title_full | Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación |
title_fullStr | Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación |
title_full_unstemmed | Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación |
title_short | Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación |
title_sort | habilidades de pensamiento creativo en maestros en formacion |
topic | creatividad habilidades de pensamiento creativo estrategias de enseñanza y aprendizaje. creativity creative thinking skills teaching and learning strategies. |
topic_facet | creatividad habilidades de pensamiento creativo estrategias de enseñanza y aprendizaje. creativity creative thinking skills teaching and learning strategies. |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7400 |
work_keys_str_mv | AT villacrezolivamariavictoria habilidadesdepensamientocreativoenmaestrosenformacion |