Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación

Education requires pedagogical transformations that allow the development of creative thinking skills in learners, from the different areas of knowledge; thus, in the teacher training process it is paramount the importance of thinking, in order to transform the realities o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Villacrez Oliva, María Victoria
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7400
_version_ 1801706736169517056
author Villacrez Oliva, María Victoria
author_facet Villacrez Oliva, María Victoria
author_sort Villacrez Oliva, María Victoria
collection OJS
description Education requires pedagogical transformations that allow the development of creative thinking skills in learners, from the different areas of knowledge; thus, in the teacher training process it is paramount the importance of thinking, in order to transform the realities of any pedagogical practice. This article showcases the outcomes of a research project, which explores teaching and learning strategies strengthen the creative thinking skills in fifth semesters of the Bachelor Program in Basic Primary Education of the Mariana University. This qualitative study was developed through a process of diagnosis, planning, execution and evaluation of strategies that helped to foster skills such as sensitivity to problems, fluency, flexibility, originality and layout.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-7400
institution Revista Pensamiento y Acción
language spa
publishDate 2017
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-74002020-04-27T15:29:36Z Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación Villacrez Oliva, María Victoria creatividad habilidades de pensamiento creativo estrategias de enseñanza y aprendizaje. creativity creative thinking skills teaching and learning strategies. Education requires pedagogical transformations that allow the development of creative thinking skills in learners, from the different areas of knowledge; thus, in the teacher training process it is paramount the importance of thinking, in order to transform the realities of any pedagogical practice. This article showcases the outcomes of a research project, which explores teaching and learning strategies strengthen the creative thinking skills in fifth semesters of the Bachelor Program in Basic Primary Education of the Mariana University. This qualitative study was developed through a process of diagnosis, planning, execution and evaluation of strategies that helped to foster skills such as sensitivity to problems, fluency, flexibility, originality and layout. La educación requiere transformaciones pedagógicas que permitan el desarrollo de habilidades de pensamiento creativo en los educandos, desde las diferentes áreas del conocimiento; así pues, en la formación de maestros es indispensable que estos comprendan la importancia de pensar, para transformar las realidades de la práctica pedagógica. En este artículo se presentan los resultados de un trabajo de investigación, donde se exploran estrategias de enseñanza y aprendizaje para el fortalecimiento de habilidades de pensamiento creativo en estudiantes de quinto semestre del programa de Licenciatura en  Educación Básica Primaria de la Universidad Mariana. El diseño metodológico es de corte cualitativo y se desarrolló mediante un proceso de diagnóstico, planificación, ejecución y evaluación de estrategias que ayudaron a potencializar habilidades como sensibilidad hacia los problemas, fluidez, flexibilidad, originalidad y disposición al diseño.  Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017-10-18 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7400 Pensamiento y Acción; No. 22 (2017): January-June; 78-94 Pensamiento y Acción; Núm. 22 (2017): Enero-Junio; 78-94 2619-3353 0120-1190 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7400/5803 Derechos de autor 2017 María Victoria Villacrez Oliva
spellingShingle creatividad
habilidades de pensamiento creativo
estrategias de enseñanza y aprendizaje.
creativity
creative thinking skills
teaching and learning strategies.
Villacrez Oliva, María Victoria
Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación
title Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación
title_full Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación
title_fullStr Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación
title_full_unstemmed Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación
title_short Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación
title_sort habilidades de pensamiento creativo en maestros en formacion
topic creatividad
habilidades de pensamiento creativo
estrategias de enseñanza y aprendizaje.
creativity
creative thinking skills
teaching and learning strategies.
topic_facet creatividad
habilidades de pensamiento creativo
estrategias de enseñanza y aprendizaje.
creativity
creative thinking skills
teaching and learning strategies.
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7400
work_keys_str_mv AT villacrezolivamariavictoria habilidadesdepensamientocreativoenmaestrosenformacion