La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntos

The inclusion arouses all kind of emotions, feelings and opinions, many of those on favor and many against. However, its imposition overshadows the human vision that all this represents, not only in the school but in the society. This article pretends to aboard the legal p...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Molano Garavito, Luz Dary, Cely Rojas, Magda Zoraida
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7402
_version_ 1801706736429563904
author Molano Garavito, Luz Dary
Cely Rojas, Magda Zoraida
author_facet Molano Garavito, Luz Dary
Cely Rojas, Magda Zoraida
author_sort Molano Garavito, Luz Dary
collection OJS
description The inclusion arouses all kind of emotions, feelings and opinions, many of those on favor and many against. However, its imposition overshadows the human vision that all this represents, not only in the school but in the society. This article pretends to aboard the legal parameters of the inclusion in the school system, visualizing, more than its compulsory character, the learning opportunity that generates the use of didactics in the acquisition and consolidation of writing and reading, and the determining role of the teacher that can make the difference in this process broadening the expectations about the subject, in order to consider this educational practices. It is an invitation to the reflection in the educative contexts to recognize the difference, accepting each one as an opportunity to learn together.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-7402
institution Revista Pensamiento y Acción
language spa
publishDate 2017
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-74022020-04-27T15:36:42Z La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntos Molano Garavito, Luz Dary Cely Rojas, Magda Zoraida inclusión escolar normativa y pedagogía educación inclusiva. school inclusion regulations and pedagogy inclusive education. The inclusion arouses all kind of emotions, feelings and opinions, many of those on favor and many against. However, its imposition overshadows the human vision that all this represents, not only in the school but in the society. This article pretends to aboard the legal parameters of the inclusion in the school system, visualizing, more than its compulsory character, the learning opportunity that generates the use of didactics in the acquisition and consolidation of writing and reading, and the determining role of the teacher that can make the difference in this process broadening the expectations about the subject, in order to consider this educational practices. It is an invitation to the reflection in the educative contexts to recognize the difference, accepting each one as an opportunity to learn together. La inclusión despierta todo tipo de emociones, sentimientos y opiniones, muchas de estas a favor y otras en contra. Sin embargo, la imposición de la inclusión ensombrece la visión humana que todo esto representa, no solo en la escuela sino en la sociedad. Este artículo pretende abordar los parámetros legales de la inclusión en el sistema escolar, visualizando más allá de su obligatoriedad, la oportunidad de aprendizajeque genera el uso de didácticas en la adquisición y el afianzamiento de lectura y escritura, y el rol determinante del docente, que puede hacer la diferencia en este proceso, al ampliar las expectativas sobre el tema, con el fin de considerar estas prácticas educativas. Este artículo también es una invitación a la reflexión en los contextos educativos, para reconocer la diferencia del otro y aceptar a todos como una oportunidad para aprender juntos.  Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017-10-18 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7402 Pensamiento y Acción; No. 22 (2017): January-June; 112-129 Pensamiento y Acción; Núm. 22 (2017): Enero-Junio; 112-129 2619-3353 0120-1190 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7402/5805 Derechos de autor 2017 Luz Dary Molano Garavito, Magda Zoraida Cely Rojas
spellingShingle inclusión escolar
normativa y pedagogía
educación inclusiva.
school inclusion
regulations and pedagogy
inclusive education.
Molano Garavito, Luz Dary
Cely Rojas, Magda Zoraida
La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntos
title La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntos
title_full La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntos
title_fullStr La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntos
title_full_unstemmed La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntos
title_short La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntos
title_sort la inclusion en la escuela una oportunidad para aprender juntos
topic inclusión escolar
normativa y pedagogía
educación inclusiva.
school inclusion
regulations and pedagogy
inclusive education.
topic_facet inclusión escolar
normativa y pedagogía
educación inclusiva.
school inclusion
regulations and pedagogy
inclusive education.
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7402
work_keys_str_mv AT molanogaravitoluzdary lainclusionenlaescuelaunaoportunidadparaaprenderjuntos
AT celyrojasmagdazoraida lainclusionenlaescuelaunaoportunidadparaaprenderjuntos