The pedagogical thought of Natalia Górriz

This article describes and analyzes the work of the first Central American female educator and author of the texts on pedagogy that most influenced students and educators in the early twentieth century. Natalia Górriz was not only a teacher, and the director of the main Teachers colleges in her coun...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Argueta Hernández, Bienvenido
Format: Online
Language:spa
Published: Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/7549
_version_ 1801706206393270272
author Argueta Hernández, Bienvenido
author_facet Argueta Hernández, Bienvenido
author_sort Argueta Hernández, Bienvenido
collection OJS
description This article describes and analyzes the work of the first Central American female educator and author of the texts on pedagogy that most influenced students and educators in the early twentieth century. Natalia Górriz was not only a teacher, and the director of the main Teachers colleges in her country, she was also a feminist writer and geographer. Her work integrates key concepts that redefine the teacher's role, one of her most recurrent concerns. In addition to embracing the main ideas of educational psychology of that time, she also presents ideas about the recognition of children´s rights within the school organization. The analysis of her work is based on historical-hermeneutic methods and carried out through a comprehensive compilation of her work written in books and newspaper articles.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-7549
institution Revista Historia de la Educación Latinoamericana
language spa
publishDate 2017
publisher Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-75492023-09-06T20:35:19Z The pedagogical thought of Natalia Górriz El pensamiento pedagógico de Natalia Górriz O pensamento pedagógico de Natalia Górriz Argueta Hernández, Bienvenido pedagogy; feminism; literature; educational psychology pedagogía; feminismo; literatura; psicología educativa Historia Educación Pedagogia; feminismo; literatura; psicologia educativa This article describes and analyzes the work of the first Central American female educator and author of the texts on pedagogy that most influenced students and educators in the early twentieth century. Natalia Górriz was not only a teacher, and the director of the main Teachers colleges in her country, she was also a feminist writer and geographer. Her work integrates key concepts that redefine the teacher's role, one of her most recurrent concerns. In addition to embracing the main ideas of educational psychology of that time, she also presents ideas about the recognition of children´s rights within the school organization. The analysis of her work is based on historical-hermeneutic methods and carried out through a comprehensive compilation of her work written in books and newspaper articles. El presente artículo describe y analiza la obra de la primera educadora centroamericana y autora de los textos sobre pedagogía que más influenciaron a las estudiantes y educadoras de principios del siglo XX.  Natalia Górriz no solo fue profesora, directora de las principales escuelas normales del país, fue también escritora feminista y geógrafa. Su obra incorpora conceptos clave que redefinen el rol del docente, una de sus preocupaciones más recurrentes. Además de hacer suyas las principales ideas de la psicología educativa de la época, también presenta ideas acerca del reconocimiento de los derechos del niño por parte de la organización escolar. El examen de su obra se hace sobre la base de los métodos históricos hermenéuticos y por medio de una recopilación exhaustiva de su obra escrita en libros y artículos de prensa. _________ Contextualización: Idioma Maya Mam Contextualizador: Rosendo Ordóñez Maldonado Ministerio de Educación de Guatemala CH’IN TUMILAL Atzunj b’ib’il lu’ nq’aman ti’j txinb’itz jun xjal xu’j  ti’j txilen  xnaq’tzanjtz te  kye  xjal tuj tenb’il ojtxi  ch’in, lepcho’qe  ila’  xjal  ti’j  txinb’etz  tu’n tb’aj txolb’a’n txilen.   Atzun Natalia Górriz jun xu’j nya  noqax  okten xnaq’tzal ex nya okxten b’ínchal tumilal tu’n  kyxnaq’tzet qe xnaq’tzal, ax okten tz’ib’il kyximb’etz  xu’j   ex xpich’il chwinqlal twitz tx’otx.   Atzun jun tumil txinb’etz   tza’nxix jaku b’ant twitz  taq’un xnaq’tzal, tu’ntzuntok  tipun  kyxinb’etz  xjal.   Kub’xix tq’on tnab’il  tij xnaq’tzb’il kychwinlal xjal  tuj  anb’il  el twitz tq’ij   ax xitq’o’n  tnab’il  ti’j tumilal kychwinlal  tal  k’wal tuj  xnaq’tzbil   tza’nxix   tu’n  kyok  q’el tywitz.  Oktb’aj  qki’n  taq’un okub’  ttz’ib’an ti’j nuk’b’il  tumilal  tza’n  jaku tz’el  qniky’  ti’j  ntq’ama’n   ti’chaq  xinb’itz  ite’  tuj yolb’il  tz’ib’anmaj   Tipumal yol: Txilen xnaq’tzanjtz; Tipumal xinb’etz ax  txilen; Nuk’b’il yolb’il: Xnaq’tzb’il qchwinq’lal  O presente artigo descreve e analisa a obra da primeira educadora centro-americana e autora dos textos sobre pedagogia que mais influenciaram as estudantes e educadoras de meados do século XX. Natalia Górriz não somente foi professora e diretora das principais escolas normais do país, foi também escritora feminista e geógrafa. Sua obra incorpora conceitos chave que redefinem o papel do docente, uma de suas principais preocupações. Além de tornar suas as principais ideias da psicologia educativa da época, também apresentou ideias sobre o reconhecimento dos direitos da criança por parte da organização escolar. O exame de sua obra é feito sobre a base dos métodos históricos hermenêuticos e por meio de uma compilação exaustiva de sua obra presente em livros e artigos de imprensa. Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017-09-10 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/7549 10.19053/01227238.7549 Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 19 No. 29 (2017): Natalia Górriz; 11-33 Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 19 Núm. 29 (2017): Natalia Górriz; 11-33 2256-5248 0122-7238 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/7549/5939 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/7549/7560 Copyright (c) 2017 Revista Historia de la Educación Latinoamericana
spellingShingle pedagogy; feminism; literature; educational psychology
pedagogía; feminismo; literatura; psicología educativa
Historia
Educación
Pedagogia; feminismo; literatura; psicologia educativa
Argueta Hernández, Bienvenido
The pedagogical thought of Natalia Górriz
title The pedagogical thought of Natalia Górriz
title_alt El pensamiento pedagógico de Natalia Górriz
O pensamento pedagógico de Natalia Górriz
title_full The pedagogical thought of Natalia Górriz
title_fullStr The pedagogical thought of Natalia Górriz
title_full_unstemmed The pedagogical thought of Natalia Górriz
title_short The pedagogical thought of Natalia Górriz
title_sort pedagogical thought of natalia gorriz
topic pedagogy; feminism; literature; educational psychology
pedagogía; feminismo; literatura; psicología educativa
Historia
Educación
Pedagogia; feminismo; literatura; psicologia educativa
topic_facet pedagogy; feminism; literature; educational psychology
pedagogía; feminismo; literatura; psicología educativa
Historia
Educación
Pedagogia; feminismo; literatura; psicologia educativa
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/7549
work_keys_str_mv AT arguetahernandezbienvenido thepedagogicalthoughtofnataliagorriz
AT arguetahernandezbienvenido elpensamientopedagogicodenataliagorriz
AT arguetahernandezbienvenido opensamentopedagogicodenataliagorriz
AT arguetahernandezbienvenido pedagogicalthoughtofnataliagorriz