Impact of the English Program Materials in a Public University in Colombia
This is the report of a research proposal that had as its main purpose the identification of the impact of the materials used for teaching an English language course in the institutional English program of a Colombian university. To this end, we made use of the descriptive research...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/8128 |
_version_ | 1802223945171075072 |
---|---|
author | GONZÁLEZ MARÍN, CLARA INÉS MARÍN PALACIO, NATHALIA CARO GUTIÉRREZ, MIGUEL ANTONIO ANTONIO |
author_facet | GONZÁLEZ MARÍN, CLARA INÉS MARÍN PALACIO, NATHALIA CARO GUTIÉRREZ, MIGUEL ANTONIO ANTONIO |
author_sort | GONZÁLEZ MARÍN, CLARA INÉS |
collection | OJS |
description | This is the report of a research proposal that had as its main purpose the identification of the impact of the materials used for teaching an English language course in the institutional English program of a Colombian university. To this end, we made use of the descriptive research parameters to analyze the materials that were being implemented in the program, and of a pre-experimental research to determine the impact of various and new types of materials in the development of oral skills into two groups of students of the fourth level of English. The information was collected through class observation, field notes, surveys, and semi-structured interviews for both students and teachers. Findings show that the course book and non-authentic materials are prevalent in classes, and that through the new materials designed by the research group, students’ communicative competence was greatly developed |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-8128 |
institution | Revista Cuadernos de Lingüística Hispánica |
language | spa |
publishDate | 2018 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-81282022-06-15T16:37:27Z Impact of the English Program Materials in a Public University in Colombia El rol de la reflexión en la práctica pedagógica: percepciones de docentes de idiomas en formación Impact des matériaux du programme d’anglais dans une université publique en Colombie Impacto dos materiais do programa inglês em uma universidade pública da colômbia GONZÁLEZ MARÍN, CLARA INÉS MARÍN PALACIO, NATHALIA CARO GUTIÉRREZ, MIGUEL ANTONIO ANTONIO communicative competence English teaching materials oral skill Reflexión practicantes desarrollo profesional enseñanza. compétence communicative matériaux pour l’enseignement de l’an-glais habilité orale competência comunicativa ateriais para o ensino de inglês habilidade oral This is the report of a research proposal that had as its main purpose the identification of the impact of the materials used for teaching an English language course in the institutional English program of a Colombian university. To this end, we made use of the descriptive research parameters to analyze the materials that were being implemented in the program, and of a pre-experimental research to determine the impact of various and new types of materials in the development of oral skills into two groups of students of the fourth level of English. The information was collected through class observation, field notes, surveys, and semi-structured interviews for both students and teachers. Findings show that the course book and non-authentic materials are prevalent in classes, and that through the new materials designed by the research group, students’ communicative competence was greatly developed El presente estudio de caso tuvo como propósito conocer las percepciones de los estudiantes de un programa de enseñanza de inglés frente al rol de la reflexión en sus prácticas educativas e indagar sobre la estructura de la reflexión, incluyendo los aspectos que los practicantes más comúnmente comprenden a la hora de reflexionar. Para este propósito, fueron seleccionados nueve estudiantes practicantes, a los que se les analizaron ensayos reflexivos, reflexiones realizadas después de clase y la participación en un cuestionario virtual. Los resultados demostraron que los estudiantes practicantes percibieron la reflexión como un elemento fundamental e indispensable para encontrar soluciones frente a aspectos negativos de sus clases. Si bien los practicantes señalaron como una de sus motivaciones para reflexionar el hecho de ser un ejercicio obligatorio en la asignatura, también reconocieron la importancia de la misma como un elemento fundamental para su desarrollo profesional docente. El esquema más común seguido por los estudiantes en sus reflexiones fue la descripción de eventos de clase como paso previo a la reflexión. Como conclusión, se pudo establecer que los estudiantes aún se encuentran en un nivel básico de reflexión, lo que impulsó al programa de práctica a trabajar más sobre este componente. Ce document est un rapport d’une proposition de recherche dont le propos a été celui de faire un diagnostic sur l’impact des matériaux utilisés pour l’enseignement de l’anglais, dans un cours d’anglais général d’une université colombienne. On a fait appel aux paramètres de la recherche descriptive pour analyser les matériaux qu’on utilisait, ainsi qu’à une recherche pré-expérimentale, pour déterminer l’impact des nouveaux et divers types de matériaux, dans le développement de l’habilité orale des étudiants, dans deux groupes de quatrième niveau d’anglais. On a collecté de l’information à travers l’observation des cours, des journaux de terrain, des enquêtes et des interviews semistructurées aux étudiants et aux enseignants. On a trouvé qu’il prévaut l’utilisation du manuel guide et des matériaux non-authentiques dans les cours. En plus, la compétence orale des étudiants aété bénéficiée, à travers la conception de nouveaux matériaux Este documento é o relatório de uma proposta de pesquisa cujo objetivo foi diagnos- ticar o impacto dos materiais utilizados para o ensino de inglês em um curso do progra- ma institucional de inglês de uma universidade colombiana. Os parâmetros da pesquisa descritiva foram utilizados para analisar os materiais que estavam sendo implementados e uma pesquisa pré-experimental, para determinar o impacto de novos e diversos tipos de materiais sobre o desenvolvimento da habilidade oral dos estudantes em dois grupos de quarto nível de Inglês. As informações foram coletadas por meio de observação de classe, diários de campo, pesquisas e entrevistas semiestruturadas com alunos e professores, res- pectivamente. Verificou-se que o uso do livro guia e de materiais não autênticos prevalece nas aulas, e que através dos novos materiais projetados a competência oral dos alunos beneficiou-se de maneira importante. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2018-06-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/8128 10.19053/0121053X.n32.2018.8128 Cuadernos de Lingüística Hispánica; No. 32: July - December 2018; 217-235 Cuadernos de Lingüística Hispánica; Núm. 32: (julio - diciembre de 2018); 217-235 2346-1829 0121-053X spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/8128/6600 Copyright (c) 2018 Cuadernos de Lingüística Hispánica |
spellingShingle | communicative competence English teaching materials oral skill Reflexión practicantes desarrollo profesional enseñanza. compétence communicative matériaux pour l’enseignement de l’an-glais habilité orale competência comunicativa ateriais para o ensino de inglês habilidade oral GONZÁLEZ MARÍN, CLARA INÉS MARÍN PALACIO, NATHALIA CARO GUTIÉRREZ, MIGUEL ANTONIO ANTONIO Impact of the English Program Materials in a Public University in Colombia |
title | Impact of the English Program Materials in a Public University in Colombia |
title_alt | El rol de la reflexión en la práctica pedagógica: percepciones de docentes de idiomas en formación Impact des matériaux du programme d’anglais dans une université publique en Colombie Impacto dos materiais do programa inglês em uma universidade pública da colômbia |
title_full | Impact of the English Program Materials in a Public University in Colombia |
title_fullStr | Impact of the English Program Materials in a Public University in Colombia |
title_full_unstemmed | Impact of the English Program Materials in a Public University in Colombia |
title_short | Impact of the English Program Materials in a Public University in Colombia |
title_sort | impact of the english program materials in a public university in colombia |
topic | communicative competence English teaching materials oral skill Reflexión practicantes desarrollo profesional enseñanza. compétence communicative matériaux pour l’enseignement de l’an-glais habilité orale competência comunicativa ateriais para o ensino de inglês habilidade oral |
topic_facet | communicative competence English teaching materials oral skill Reflexión practicantes desarrollo profesional enseñanza. compétence communicative matériaux pour l’enseignement de l’an-glais habilité orale competência comunicativa ateriais para o ensino de inglês habilidade oral |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/8128 |
work_keys_str_mv | AT gonzalezmarinclaraines impactoftheenglishprogrammaterialsinapublicuniversityincolombia AT marinpalacionathalia impactoftheenglishprogrammaterialsinapublicuniversityincolombia AT carogutierrezmiguelantonioantonio impactoftheenglishprogrammaterialsinapublicuniversityincolombia AT gonzalezmarinclaraines elroldelareflexionenlapracticapedagogicapercepcionesdedocentesdeidiomasenformacion AT marinpalacionathalia elroldelareflexionenlapracticapedagogicapercepcionesdedocentesdeidiomasenformacion AT carogutierrezmiguelantonioantonio elroldelareflexionenlapracticapedagogicapercepcionesdedocentesdeidiomasenformacion AT gonzalezmarinclaraines impactdesmateriauxduprogrammedanglaisdansuneuniversitepubliqueencolombie AT marinpalacionathalia impactdesmateriauxduprogrammedanglaisdansuneuniversitepubliqueencolombie AT carogutierrezmiguelantonioantonio impactdesmateriauxduprogrammedanglaisdansuneuniversitepubliqueencolombie AT gonzalezmarinclaraines impactodosmateriaisdoprogramainglesemumauniversidadepublicadacolombia AT marinpalacionathalia impactodosmateriaisdoprogramainglesemumauniversidadepublicadacolombia AT carogutierrezmiguelantonioantonio impactodosmateriaisdoprogramainglesemumauniversidadepublicadacolombia |