Feedback: understanding strategies and impact on EFL learning and teaching contexts

Feedback is a powerful tool that has a significant influence on student success. Its meaningful impact on learning and teaching processes has been well-documented. However, there is minimal research concerning the impact of feedback strategies on foreign language learning. This article seeks to prov...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Espinosa Torres, David Felipe, González Bejarano, Iván Camilo, Moreno Restrepo, Juliana
Format: Online
Language:eng
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2018
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/8669
_version_ 1801706657215938560
author Espinosa Torres, David Felipe
González Bejarano, Iván Camilo
Moreno Restrepo, Juliana
author_facet Espinosa Torres, David Felipe
González Bejarano, Iván Camilo
Moreno Restrepo, Juliana
author_sort Espinosa Torres, David Felipe
collection OJS
description Feedback is a powerful tool that has a significant influence on student success. Its meaningful impact on learning and teaching processes has been well-documented. However, there is minimal research concerning the impact of feedback strategies on foreign language learning. This article seeks to provide a theoretical and practical understanding of the impact of feedback on foreign language teaching and learning processes. This is done through a case study research conducted in a private institution in Bogotá, Colombia. The evidence demonstrates that the feedback strategies used and the manner in which they are administered influence their effectiveness. Three main strategies were observed and analyzed: corrective, motivational, and developmental. This article concludes with a suggestion to make feedback an explicit policy of teachers’ education programs in the country.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-8669
institution Revista Enletawa Journal
language eng
publishDate 2018
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-86692021-08-03T13:24:32Z Feedback: understanding strategies and impact on EFL learning and teaching contexts Re-alimentación: Comprensión de estrategias y su impacto en contextos de aprendizaje y enseñanza del Inglés como lengua extranjera Espinosa Torres, David Felipe González Bejarano, Iván Camilo Moreno Restrepo, Juliana Feedback corrective feedback in EFL motivational feedback developmental feedback Re-alimentación re-alimentación correctiva en inglés como lengua extranjera re-alimentación motivacional re-alimentación de desarrollo Feedback is a powerful tool that has a significant influence on student success. Its meaningful impact on learning and teaching processes has been well-documented. However, there is minimal research concerning the impact of feedback strategies on foreign language learning. This article seeks to provide a theoretical and practical understanding of the impact of feedback on foreign language teaching and learning processes. This is done through a case study research conducted in a private institution in Bogotá, Colombia. The evidence demonstrates that the feedback strategies used and the manner in which they are administered influence their effectiveness. Three main strategies were observed and analyzed: corrective, motivational, and developmental. This article concludes with a suggestion to make feedback an explicit policy of teachers’ education programs in the country. La re-alimentación es una herramienta poderosa que tiene una influencia significativa en el éxito de los estudiantes. Esta influencia en los procesos de aprendizaje y de enseñanza han sido apropiadamente documentados, sin embargo existen muy pocas investigaciones con referencia al impacto que tienen diferentes estrategias de retroalimentación en el aprendizaje de una lenguaje extranjera. Este artículo busca proporcionar una contribución teórica y práctica dirigida al entendimiento del impacto que tiene la retroalimentación en los procesos de enseñanza y aprendizaje de una lengua extranjera en un estudio de caso conducido en una institución privada en Bogotá, Colombia. La evidencia reunida demuestra que el uso de estas estrategias de retroalimentación y la manera en que se proveen influyen en su efectividad. Tres principales estrategias fueron observadas y analizadas: Retroalimentación correctiva, emocional y de desarrollo. Esta investigación concluye con una sugerencia que indica la necesidad de la enseñanza de retroalimentación como una política explicita en programas educativos que forman maestros en el país. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2018-11-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/8669 10.19053/2011835X.8669 Enletawa Journal; Vol. 10 No. 1 (2017): January - June; 43-65 Enletawa Journal; Vol. 10 Núm. 1 (2017): January - June; 43-65 2463-1965 2011-835X eng https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/8669/7207 Copyright (c) 2018 ENLETAWA JOURNAL https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
spellingShingle Feedback
corrective feedback in EFL
motivational feedback
developmental feedback
Re-alimentación
re-alimentación correctiva en inglés como lengua extranjera
re-alimentación motivacional
re-alimentación de desarrollo
Espinosa Torres, David Felipe
González Bejarano, Iván Camilo
Moreno Restrepo, Juliana
Feedback: understanding strategies and impact on EFL learning and teaching contexts
title Feedback: understanding strategies and impact on EFL learning and teaching contexts
title_alt Re-alimentación: Comprensión de estrategias y su impacto en contextos de aprendizaje y enseñanza del Inglés como lengua extranjera
title_full Feedback: understanding strategies and impact on EFL learning and teaching contexts
title_fullStr Feedback: understanding strategies and impact on EFL learning and teaching contexts
title_full_unstemmed Feedback: understanding strategies and impact on EFL learning and teaching contexts
title_short Feedback: understanding strategies and impact on EFL learning and teaching contexts
title_sort feedback understanding strategies and impact on efl learning and teaching contexts
topic Feedback
corrective feedback in EFL
motivational feedback
developmental feedback
Re-alimentación
re-alimentación correctiva en inglés como lengua extranjera
re-alimentación motivacional
re-alimentación de desarrollo
topic_facet Feedback
corrective feedback in EFL
motivational feedback
developmental feedback
Re-alimentación
re-alimentación correctiva en inglés como lengua extranjera
re-alimentación motivacional
re-alimentación de desarrollo
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/8669
work_keys_str_mv AT espinosatorresdavidfelipe feedbackunderstandingstrategiesandimpactonefllearningandteachingcontexts
AT gonzalezbejaranoivancamilo feedbackunderstandingstrategiesandimpactonefllearningandteachingcontexts
AT morenorestrepojuliana feedbackunderstandingstrategiesandimpactonefllearningandteachingcontexts
AT espinosatorresdavidfelipe realimentacioncomprensiondeestrategiasysuimpactoencontextosdeaprendizajeyensenanzadelinglescomolenguaextranjera
AT gonzalezbejaranoivancamilo realimentacioncomprensiondeestrategiasysuimpactoencontextosdeaprendizajeyensenanzadelinglescomolenguaextranjera
AT morenorestrepojuliana realimentacioncomprensiondeestrategiasysuimpactoencontextosdeaprendizajeyensenanzadelinglescomolenguaextranjera