The tunnel of Dosquebradas

To achieve the vial solution of the highway located between Dosquebradas and Santa Rosa de Cabal, in Risaralda state region of Colombia, was necessary to build a tunnel 134 m length, that is part of an helicoidally way solution, allowing between both structures maintain the permissible road grade of...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jaramillo-Correa, Fabio, Lalinde, Mauricio, Naranjo-Henao, José Luis
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC 2009
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/905
_version_ 1801706679914463232
author Jaramillo-Correa, Fabio
Lalinde, Mauricio
Naranjo-Henao, José Luis
author_facet Jaramillo-Correa, Fabio
Lalinde, Mauricio
Naranjo-Henao, José Luis
author_sort Jaramillo-Correa, Fabio
collection OJS
description To achieve the vial solution of the highway located between Dosquebradas and Santa Rosa de Cabal, in Risaralda state region of Colombia, was necessary to build a tunnel 134 m length, that is part of an helicoidally way solution, allowing between both structures maintain the permissible road grade of 7,0%. Tunnel was bored across green graphitic schists of Arquia Complex. All the road, included tunnel, is developed in curve with a 99,5 m radius, 5,63 m free height and a 10,0 m road wide, included over-wide and berms. Tunnel direction is approximately N-S and schists are oriented 35° in average toward NE and an slope of 40° toward SE. Analysis methodology used for design and construction consisted in performing tridimensional analysis using finite elements, carry out a pre-dimensional analysis for conventional methods, geological and geotechnical evaluation, an use of a sole shotcrete liner reinforced with metallic and polymeric fiber imbibing support lattice steel bar welded arches.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-905
institution Revista Ingeniería, Investigación y Desarrollo
language spa
publishDate 2009
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-9052017-09-05T01:15:40Z The tunnel of Dosquebradas El túnel de dosquebradas Jaramillo-Correa, Fabio Lalinde, Mauricio Naranjo-Henao, José Luis tunnel schists covering concrete lattice túnel esquistos revestimiento concreto celosía To achieve the vial solution of the highway located between Dosquebradas and Santa Rosa de Cabal, in Risaralda state region of Colombia, was necessary to build a tunnel 134 m length, that is part of an helicoidally way solution, allowing between both structures maintain the permissible road grade of 7,0%. Tunnel was bored across green graphitic schists of Arquia Complex. All the road, included tunnel, is developed in curve with a 99,5 m radius, 5,63 m free height and a 10,0 m road wide, included over-wide and berms. Tunnel direction is approximately N-S and schists are oriented 35° in average toward NE and an slope of 40° toward SE. Analysis methodology used for design and construction consisted in performing tridimensional analysis using finite elements, carry out a pre-dimensional analysis for conventional methods, geological and geotechnical evaluation, an use of a sole shotcrete liner reinforced with metallic and polymeric fiber imbibing support lattice steel bar welded arches. Para el desarrollo vial de la Autopista del Café, entre las ciudades de Dosquebradas y Santa Rosa de Cabal, en el departamento de Risaralda, fue necesaria la construcción de un túnel de 134 m de longitud, que conecta con un puente helicoidal, permitiendo (ambas estructuras) vencer las diferencias topográficas existentes en la zona, y manteniendo la pendiente longitudinal en el 7,0%. El túnel se construyó sobre esquistos verdes y grafitosos del Complejo Arquía. En toda su longitud, es curvo, con un radio de 99,5 m. Internamente tiene una altura libre de 5,63 m y un ancho de rodadura de 10,0 m, incluidos sobreanchos y bermas. La dirección del túnel es aproximadamente N-S, y los esquistos están orientados 35° en promedio hacia el NE, con inclinación de 40° al SE. La metodología utilizada para el diseño y construcción consistió en analizar el macizo rocoso, en forma tridimensional, mediante métodos de elementos finitos, con posterioridad al predimensionamiento por metodología convencional y de evaluación de condiciones geológicas y geotécnicas, usando el criterio de revestimiento provisional y definitivo único, mediante utilización de concreto adicionado con fibras metálicas y micro fibras poliméricas, y la utilización de soporte de cerchas en celosía construidas con acero de refuerzo. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC 2009-12-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/905 Ingeniería Investigación y Desarrollo; Vol. 9 No. 2: julio-diciembre de 2009; 31-36 Ingeniería Investigación y Desarrollo; Vol. 9 Núm. 2: julio-diciembre de 2009; 31-36 2422-4324 1900-771X spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/905/905 Derechos de autor 2009 Ingeniería Investigación y Desarrollo
spellingShingle tunnel
schists
covering
concrete
lattice
túnel
esquistos
revestimiento
concreto
celosía
Jaramillo-Correa, Fabio
Lalinde, Mauricio
Naranjo-Henao, José Luis
The tunnel of Dosquebradas
title The tunnel of Dosquebradas
title_alt El túnel de dosquebradas
title_full The tunnel of Dosquebradas
title_fullStr The tunnel of Dosquebradas
title_full_unstemmed The tunnel of Dosquebradas
title_short The tunnel of Dosquebradas
title_sort tunnel of dosquebradas
topic tunnel
schists
covering
concrete
lattice
túnel
esquistos
revestimiento
concreto
celosía
topic_facet tunnel
schists
covering
concrete
lattice
túnel
esquistos
revestimiento
concreto
celosía
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/905
work_keys_str_mv AT jaramillocorreafabio thetunnelofdosquebradas
AT lalindemauricio thetunnelofdosquebradas
AT naranjohenaojoseluis thetunnelofdosquebradas
AT jaramillocorreafabio eltuneldedosquebradas
AT lalindemauricio eltuneldedosquebradas
AT naranjohenaojoseluis eltuneldedosquebradas
AT jaramillocorreafabio tunnelofdosquebradas
AT lalindemauricio tunnelofdosquebradas
AT naranjohenaojoseluis tunnelofdosquebradas