Didáctica de la tecnología e informática para la educación básica a través de proyectos

This article pretends to describe the work the area of fundamentals and Didactics of Technology and Informatics on Basic Education training, the methodology is car- ried out by means of projects, taking into account the theoretical references which support the area based on curricular structure the...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Poveda Pineda, Derly Francedy, Roberto Duarte, Dora Yanneth, Otálora Calderón, Betty Yaneth
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9149
_version_ 1801706750882086912
author Poveda Pineda, Derly Francedy
Roberto Duarte, Dora Yanneth
Otálora Calderón, Betty Yaneth
author_facet Poveda Pineda, Derly Francedy
Roberto Duarte, Dora Yanneth
Otálora Calderón, Betty Yaneth
author_sort Poveda Pineda, Derly Francedy
collection OJS
description This article pretends to describe the work the area of fundamentals and Didactics of Technology and Informatics on Basic Education training, the methodology is car- ried out by means of projects, taking into account the theoretical references which support the area based on curricular structure the didactics and the environments for its development. The students identify problems that can be susceptible of the development of a project taking into account the steps of a technological process. The articulation of theory and practice is obtained as a result during the develop- ment of the technology fair which has generated positive changes in concept and development of the area, as fundamental basis on thought processes, so that its importance is analyzed in educative institutions, by answering the different contexts and necessities.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-9149
institution Revista Rastros y Rostros del Saber
language spa
publishDate 2019
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-91492019-04-08T14:26:38Z Didáctica de la tecnología e informática para la educación básica a través de proyectos Poveda Pineda, Derly Francedy Roberto Duarte, Dora Yanneth Otálora Calderón, Betty Yaneth Educación en Tecnología Proyectos Tecnológicos Didáctica y Competencias Education in technology Technology Projects Didactics and Skills This article pretends to describe the work the area of fundamentals and Didactics of Technology and Informatics on Basic Education training, the methodology is car- ried out by means of projects, taking into account the theoretical references which support the area based on curricular structure the didactics and the environments for its development. The students identify problems that can be susceptible of the development of a project taking into account the steps of a technological process. The articulation of theory and practice is obtained as a result during the develop- ment of the technology fair which has generated positive changes in concept and development of the area, as fundamental basis on thought processes, so that its importance is analyzed in educative institutions, by answering the different contexts and necessities. Este artículo describe el trabajo del área de Fundamentos y Didácticas de la Tec- nología e Informática, en la formación de Licenciados en Educación Básica, la me- todología de trabajo se realiza por medio de proyectos, partiendo de los referentes teóricos que soportan el área en cuanto a la estructura curricular, la didáctica y los ambientes para el desarrollo de la misma. Los estudiantes identifican problemas que sean susceptibles del desarrollo de un proyecto teniendo en cuenta las fases del proceso tecnológico. Como resultado se obtiene la articulación de la teoría con la práctica en el desarrollo de la Feria de Tecnología, la cual ha generado cambios positivos en la concepción y desarrollo del área, como base fundamental en los procesos de pensamiento, de tal forma que se analiza la importancia de la misma en el plan de estudios en las instituciones educativas, atendiendo a los diferentes contextos y necesidades. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019-04-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9149 FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 2 No. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 35-43 Rastros y Rostros del Saber; Vol. 2 Núm. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 35-43 FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 2 No 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 35-43 VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 2 N. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 35-43 CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 2 n. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 35-43 2539-3324 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9149/7633
spellingShingle Educación en Tecnología
Proyectos Tecnológicos
Didáctica y Competencias
Education in technology
Technology Projects
Didactics and Skills
Poveda Pineda, Derly Francedy
Roberto Duarte, Dora Yanneth
Otálora Calderón, Betty Yaneth
Didáctica de la tecnología e informática para la educación básica a través de proyectos
title Didáctica de la tecnología e informática para la educación básica a través de proyectos
title_full Didáctica de la tecnología e informática para la educación básica a través de proyectos
title_fullStr Didáctica de la tecnología e informática para la educación básica a través de proyectos
title_full_unstemmed Didáctica de la tecnología e informática para la educación básica a través de proyectos
title_short Didáctica de la tecnología e informática para la educación básica a través de proyectos
title_sort didactica de la tecnologia e informatica para la educacion basica a traves de proyectos
topic Educación en Tecnología
Proyectos Tecnológicos
Didáctica y Competencias
Education in technology
Technology Projects
Didactics and Skills
topic_facet Educación en Tecnología
Proyectos Tecnológicos
Didáctica y Competencias
Education in technology
Technology Projects
Didactics and Skills
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9149
work_keys_str_mv AT povedapinedaderlyfrancedy didacticadelatecnologiaeinformaticaparalaeducacionbasicaatravesdeproyectos
AT robertoduartedorayanneth didacticadelatecnologiaeinformaticaparalaeducacionbasicaatravesdeproyectos
AT otaloracalderonbettyyaneth didacticadelatecnologiaeinformaticaparalaeducacionbasicaatravesdeproyectos