Proyecto integrador desde las artes plásticas: una experiencia creativa en el aula

The present text tries to relate the pedagogical processes from the plastic Arts Education in dialogue with the didactic transversal strategies within the curriculum in the training of teachers of the Degree in Basic Education with emphasis in Math- ematics, Humanities, and Spanish Language. Besides...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rodríguez Ochoa, Dilsa Yamile, Aragón Bueno, María Gracia, Grande Núñez, Carlos Enrique
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9150
_version_ 1801706751008964608
author Rodríguez Ochoa, Dilsa Yamile
Aragón Bueno, María Gracia
Grande Núñez, Carlos Enrique
author_facet Rodríguez Ochoa, Dilsa Yamile
Aragón Bueno, María Gracia
Grande Núñez, Carlos Enrique
author_sort Rodríguez Ochoa, Dilsa Yamile
collection OJS
description The present text tries to relate the pedagogical processes from the plastic Arts Education in dialogue with the didactic transversal strategies within the curriculum in the training of teachers of the Degree in Basic Education with emphasis in Math- ematics, Humanities, and Spanish Language. Besides the document addresses the importance of arts education within the curriculum at this level of educational training, as a fundamental transversal area based on guidelines from the General Education Law (115 of 1994). Likewise, significant pedagogical experiences based on the implementation of plastic arts in real contexts are addressed, attending to strategic needs within the classroom in a creative way in one of the Regional Dis- tance Education Centers (Cread).
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-9150
institution Revista Rastros y Rostros del Saber
language spa
publishDate 2019
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-91502019-04-08T14:26:38Z Proyecto integrador desde las artes plásticas: una experiencia creativa en el aula Rodríguez Ochoa, Dilsa Yamile Aragón Bueno, María Gracia Grande Núñez, Carlos Enrique Didáctica Educación Artes plásticas Creatividad Estrategia pedagógica Transversalidad Didactic Education Plastic arts Creativity Pedagogical strategy Transversality The present text tries to relate the pedagogical processes from the plastic Arts Education in dialogue with the didactic transversal strategies within the curriculum in the training of teachers of the Degree in Basic Education with emphasis in Math- ematics, Humanities, and Spanish Language. Besides the document addresses the importance of arts education within the curriculum at this level of educational training, as a fundamental transversal area based on guidelines from the General Education Law (115 of 1994). Likewise, significant pedagogical experiences based on the implementation of plastic arts in real contexts are addressed, attending to strategic needs within the classroom in a creative way in one of the Regional Dis- tance Education Centers (Cread). El presente artículo pretende relacionar los procesos pedagógicos desde la Educa- ción artística plástica en diálogo con las estrategias didácticas transversales dentro del currículo en la formación de docentes de la Licenciatura en Educación básica con énfasis en Matemáticas, Humanidades y Lengua Castellana. Igualmente el documento aborda la importancia de la Educación artística-plástica dentro del currículo en este nivel de formación educativo, como área fundamental transversal basada en los lineamientos desde la Ley General de Educación (115 de 1994). Así mismo se referencian experiencias pedagógicas significativas desde los proyectos pedagógicos integradores de áreas (PPIA III) basadas en la implementación de las artes plásticas en contextos reales atendiendo a necesidades estratégicas al inte- rior del aula de manera creativa en uno de los Centros Regionales de Educación a Distancia (Cread). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019-04-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9150 FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 2 No. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 44-55 Rastros y Rostros del Saber; Vol. 2 Núm. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 44-55 FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 2 No 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 44-55 VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 2 N. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 44-55 CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 2 n. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 44-55 2539-3324 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9150/7634
spellingShingle Didáctica
Educación
Artes plásticas
Creatividad
Estrategia pedagógica
Transversalidad
Didactic
Education
Plastic arts
Creativity
Pedagogical strategy
Transversality
Rodríguez Ochoa, Dilsa Yamile
Aragón Bueno, María Gracia
Grande Núñez, Carlos Enrique
Proyecto integrador desde las artes plásticas: una experiencia creativa en el aula
title Proyecto integrador desde las artes plásticas: una experiencia creativa en el aula
title_full Proyecto integrador desde las artes plásticas: una experiencia creativa en el aula
title_fullStr Proyecto integrador desde las artes plásticas: una experiencia creativa en el aula
title_full_unstemmed Proyecto integrador desde las artes plásticas: una experiencia creativa en el aula
title_short Proyecto integrador desde las artes plásticas: una experiencia creativa en el aula
title_sort proyecto integrador desde las artes plasticas una experiencia creativa en el aula
topic Didáctica
Educación
Artes plásticas
Creatividad
Estrategia pedagógica
Transversalidad
Didactic
Education
Plastic arts
Creativity
Pedagogical strategy
Transversality
topic_facet Didáctica
Educación
Artes plásticas
Creatividad
Estrategia pedagógica
Transversalidad
Didactic
Education
Plastic arts
Creativity
Pedagogical strategy
Transversality
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9150
work_keys_str_mv AT rodriguezochoadilsayamile proyectointegradordesdelasartesplasticasunaexperienciacreativaenelaula
AT aragonbuenomariagracia proyectointegradordesdelasartesplasticasunaexperienciacreativaenelaula
AT grandenunezcarlosenrique proyectointegradordesdelasartesplasticasunaexperienciacreativaenelaula