La música, aporte innovador para la educación básica

The present paper is focused on some activities developed by the musical program of the “Licenciatura en Educación Básica” which belongs to the Faculty of Distance Learning at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia regarding the methodology, cross curricular subjects and outreach activitie...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rojas Callejas, Ángel Darío
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9152
_version_ 1801706751271108608
author Rojas Callejas, Ángel Darío
author_facet Rojas Callejas, Ángel Darío
author_sort Rojas Callejas, Ángel Darío
collection OJS
description The present paper is focused on some activities developed by the musical program of the “Licenciatura en Educación Básica” which belongs to the Faculty of Distance Learning at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia regarding the methodology, cross curricular subjects and outreach activities. This program offers students the possibility to study musical education in which knowledge and musical aspects are proposed for future teachers with the aim to strength their competences and skills needed in the classroom. The program also suggests a research project inside the curriculum that includes previous background related other disciplines of knowledge, supporting the solution of struggles that rise in the classroom. Likewise, the students who make part of the Faculty may belong to different musical groups that later on are projected to the community itself.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-9152
institution Revista Rastros y Rostros del Saber
language spa
publishDate 2019
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-91522019-04-08T14:26:38Z La música, aporte innovador para la educación básica Rojas Callejas, Ángel Darío Educación musical Movimiento Ritmo B-learning Constructivismo Musical education Movement Rythm B-learning Constructivism The present paper is focused on some activities developed by the musical program of the “Licenciatura en Educación Básica” which belongs to the Faculty of Distance Learning at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia regarding the methodology, cross curricular subjects and outreach activities. This program offers students the possibility to study musical education in which knowledge and musical aspects are proposed for future teachers with the aim to strength their competences and skills needed in the classroom. The program also suggests a research project inside the curriculum that includes previous background related other disciplines of knowledge, supporting the solution of struggles that rise in the classroom. Likewise, the students who make part of the Faculty may belong to different musical groups that later on are projected to the community itself. El presente escrito hace referencia a las actividades que adelanta el área de música del programa de Licenciatura en Educación Básica de la Facultad de Estudios a Distancia de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, la metodolo- gía, su transversalidad y las actividades de extensión. El programa cuenta con la asignatura de Fundamentos y Didáctica de la Educación musical donde se le ofrece a los futuros docentes conocimientos necesarios en pedagogía musical para que puedan desarrollar las competencias y habilidades necesarias en el aula de clase. La licenciatura, además tiene dentro de su Plan de Estudios la asignatura Proyecto Pedagógico Investigativo de Integración de Áreas: La música como una posibilidad integradora de áreas, que articula los saberes musicales y sus pedagogías con las demás asignaturas del saber, ayudando a la solución de problemas en el aula de clase. Así mismo, los estudiantes de la Facultad pueden vincularse en los diferentes grupos vocales e instrumentales que luego son proyectados a la comunidad. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019-04-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9152 FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 2 No. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 66-74 Rastros y Rostros del Saber; Vol. 2 Núm. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 66-74 FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 2 No 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 66-74 VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 2 N. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 66-74 CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 2 n. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 66-74 2539-3324 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9152/7636
spellingShingle Educación musical
Movimiento
Ritmo
B-learning
Constructivismo
Musical education
Movement
Rythm
B-learning
Constructivism
Rojas Callejas, Ángel Darío
La música, aporte innovador para la educación básica
title La música, aporte innovador para la educación básica
title_full La música, aporte innovador para la educación básica
title_fullStr La música, aporte innovador para la educación básica
title_full_unstemmed La música, aporte innovador para la educación básica
title_short La música, aporte innovador para la educación básica
title_sort la musica aporte innovador para la educacion basica
topic Educación musical
Movimiento
Ritmo
B-learning
Constructivismo
Musical education
Movement
Rythm
B-learning
Constructivism
topic_facet Educación musical
Movimiento
Ritmo
B-learning
Constructivismo
Musical education
Movement
Rythm
B-learning
Constructivism
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9152
work_keys_str_mv AT rojascallejasangeldario lamusicaaporteinnovadorparalaeducacionbasica